"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes 9 tahun Altantuya berakhir dengan keputusan mahkamah tertinggi esok

V ANBALAGAN
Keputusan mahkamah tentang rayuan terhadap pembebasan Ketua Inspektor Azilah Hadri dan Korporal Sirul Azhar Umar akan ditentukan esok, mengakhiri saga kes pembunuhan Altantuya Shariibuu yang diledak C4 pada 2006. – Gambar fail The Malaysian Insider, 12 Januari, 2015.Salah satu daripada kes pembunuhan berprofil tinggi Malaysia – kematian ngeri Altantuya Shaariibuu akan berakhir esok apabila Mahkamah Persekutuan membuat keputusan sama ada untuk membenarkan rayuan pendakwa terhadap pembebasan dua bekas komando polis yang didakwa atas jenayah itu.

Panel 5 hakim, yang diketuai Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria yang mendengar perbicaraan Jun lepas, akan menyampaikan keputusan esok sama ada 2 bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) itu bertanggungjawab ke atas kematian wanita Mongolia itu sembilan tahun lepas.

Pembunuhan Altantuya juga penting kerana dakwaan penglibatan mereka yang rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Bukti di mahkamah mendedahkan dia kemungkinan dibunuh peledak C4 atau dibunuh dahulu sebelum diletupkan pada 18 Oktober 2006 di pinggiran Shah Alam, lebih kurang 29km dari Kuala Lumpur.

Pada 9 April 2009, Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman mati ke atas Ketua Inspektor Azilah Hadri dan Korporal Sirul Azhar Umar selepas perbicaraan maraton selama 159 hari.

Sejak mereka didakwa pada 2006, Azilah dan Sirul tidak pernah berjaya dirakam kamera kerana pihak polis sentiasa membawa mereka ke mahkamah dengan muka yang tertutup dengan jaket.

Bekas penganalisis politik Abdul Razak Baginda yang merupakan kekasih Altantuya, dibebaskan dari penglibatannya sebelum pembelaan dipanggil. Pihak pendakwa juga tidak membuat rayuan terhadap pembebasannya.

Semasa perbicaraan, terdedah Razak yang merupakan penasihat Najib, mendapatkan pertolongan Timbalan Superintenden Musa Safri kerana tidak tahan dengan gangguan daripada Altantuya.

Musa pada masa itu adalah aide-de-camp (ADC) kepada Najib, yang pada ketika itu merupakan timbalan perdana menteri Malaysia.

Pada 23 Ogos 2013, panel 3 hakim Mahkamah Rayuan membebaskan dua pegawai polis kerana itu kekurangan bukti. Malah Hakim Tengku Maimun Tengku Mat yang menyampaikan alasan bertulis itu berkata mereka sepatutnya dilepaskan tanpa perlu dibela.

Panel hakim bersetuju kegagalan untuk memanggil Musa merosakkan kes pendakwa kerana beliau dapat meleraikan naratif kes mereka.

Tengku Maimun berkata, perlu diingat yang seluruh episod ngeri itu bermula dengan permintaan Razak kepada Musa, sebelum Azilah dan Sirul terlibat sama.

Bagaimanapun, dalam rayuan pendakwa di Mahkamah Tertinggi mereka berkata, walaupun dengan kenyataan Musa, Mahkamah Rayuan sepatutnya mempertahankan sabitan kesalahan 2 komando polis itu.

Pihak pendakwa berkata tiada keperluan untuk meletakkan Musa ke kandang saksi kerana beliau hanya pemain kecil dalam kes itu dan afidavit Razak untuk mendapatkan ikat jamin mendedahkan yang peranan pegawai polis kanan itu terhad kepada memperkenalkan beliau (Razak) kepada ketua polis Brickfields.

"Selepas itu, Musa tidak memainkan peranan signifikan sebagai saksi. Lebih-lebih lagi, Azilah memberitahu mahkamah yang sebarang tindakan atau keputusan datang dari inisiatifnya sendiri," kata pendakwa dalam rayuannya.

Malah Sirul juga dalam kenyataan tidak bersumpah dari kandang mahkamah juga berkata Musa tidak terlibat, dan tidak memberi apa-apa arahan.

Dia juga merayu dengan hakim supaya tidak menjatuhkan hukuman mati ke atasnya, dengan mengatakan: "Saya kambing hitam yang perlu dikorbankan untuk melindungi mereka yang tidak dinamakan."

Di perbicaraan Mahkamah Persekutuan, peguam bagi bekas pegawai polis mempertahankan keputusan Mahkamah Rayuan.

Peguam M Manoharan yang mengikuti kes ini dengan teliti, memberitahu The Malaysian Insider Mahkamah Persekutuan mempunyai kuasa yang luas, termasuklah mengarahkan perbicaraan semula sekiranya terdapat kesalahan dalam penghakiman.

"Bagaimanapun saya tidak fikir itu akan berlaku. Sama ada sabit kesalahan atau pembebasan seperti yang diputuskan oleh mahkamah rayuan," tambahnya.

Peguam M Visvanathan berkata, pegawai polis tidak sepatutnya prejudis terhadap kegagalan pendakwa memanggil saksi untuk memberikan bukti.

"Yang tertuduh berhak kepada pembebasan sebaik kesangsian muncul dalam kes pendakwa," katanya dan menambah memanjangkan lagi kes ini akan memakan masa penghakiman serta kos untuk menjalankan perbicaraan baru.

Lebih-lebih lagi, beliau berkata saksi utama pendakwa, penyiasat persendirian P Balasubramaniam sudah meninggal dunia dan ada lagi beberapa yang lain datang dari luar negara untuk memberi keterangan.

Balasubramaniam yang diupah Razak untuk mengawasi Altantuya, mati akibat serangan jantung pada 2013 selepas 5 tahun hidup di luar negara. – 12 Januari, 2015
-malaysianinsider-

Tiada ulasan: