"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mayat Nahas QZ8501 Ada Bakteria Maut Makan Daging Manusia

aa
PANGKALAN BUN: Usaha membawa keluar baki puluhan mayat dari bangkai pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 di perairan Selat Karimata dekat wilayah Kalimantan Tengah bukan sahaja berdepan dengan kesukaran bentuk geografi dan cuaca buruk.

Malah lebih ditakuti petugas penyelamat dan pasukan forensik pelbagai negara ialah isu kesihatan diri sendiri selepas mereka mendapati mayat-mayat yang baharu ditemui turut membawa bersama-sama banyak bakteria berbahaya kepada tubuh manusia.

Perkara itu disahkan Pengarah Hospital Daerah Sultan Imanuddin di sini, Suyuti Syamsul ketika ditemui pemberita yang mengakui faktor masa akibat lambat ditemui mungkin menjadi punca kenapa mayat terbabit diselimuti dengan pelbagai bakteria maut.

“Jika manusia terkena bakteria tersebut, dia pasti akan mati kerana ia amat bahaya setelah dijangkiti, perlahan-lahan bakteria itu akan ‘makan’ daging tubuh manusia,” katanya merujuk secara umum sebagai nama saintifik Necrotizing fasciitis.

Suyuti menjelaskan, bakteria itu mampu berpindah kepada perumah baharu menerusi cairan dari mayat dan sebagai langkah berwaspada, semua laluan koridor hospital yang akan dilalui troli pengusung mayat tersebut akan ditutup kepada orang ramai.

Petugas perubatan yang mengusung mayat selain pasukan forensik untuk melakukan kerja-kerja pengecaman identiti mangsa juga wajib memakai pelindung tubuh lengkap dengan jaket, seluar, cermin mata, sarung tangan dan kasut khas kalis cecair.

Selain bakteria maut itu, ada lagi sejenis bakteria lain yang pasti menempel pada mayat iaitu Escherichia coli atau E. coli dan ia memang sudah berada dalam tubuh manusia namun jumlahnya akan naik berjuta-juta sebaik tubuh langsung tidak berfungsi.

E-coli menurut Suyuti, berfungsi membantu tubuh dalam pencernaan di saluran usus kerana jika ia tiada, makanan akan mengambil masa amat lama untuk dihancurkan, manakala tugas lainnya ialah melawan bakteria ‘jahat’ lain yang bersifat parasit.

“Tukang cuci hospital kena siap siaga setiap kali mayat tiba kerana mereka perlu segera cuci cairan kuning pekat yang mengalir ke lantai dari tubuh jenazah, kami bukan hanya risau E. coli biasa, tetapi bakteria lain yang tidak kami tahu,” kata Suyuti. – Agensi
imageResize

Tiada ulasan: