"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dari Blog alhusseyn51

SPR : Lain di Perak, lain di Pulau Pinang

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, pihaknya akan mengadakan mesyuarat menentukan tarikh pilihan raya sebaik sahaja menerima notis kekosongan daripada Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang. 

Ya, apabila berlaku perletakan jawatan , siapa yang menerima surat perletakan jawatan tersebut? Tentulah Speaker Dewan dan sudah tentulah Speaker yang mengesahkan adanya kekosongan kerusi Derwan Undangan dan tugas Speaker memaklumkan hal tersebut kepada SPR.

Jelasnya di sini, bahawa bukan tugas SPR untuk menentukan adanya kekosongan kerusi dewan undangan negeri ; tetapi Speakerlah yang menentukannya dan Speakerlah yang menghantar notis pemberitahuan tentang kekosongan tersebut kepada SPR dan SPR hanya perlu mengadakan mesyuarat untuk melaksanakan pilihanraya tersebut - bukan untuk membincangkan kesahihan perletakan jawatan oleh Fairuz.

Ya, memang begitulah yang sepatutnya berlaku mengikut tata cara perlembagaan : SPR akan bertindak sebaik sahaja menerima notis kekosongan tersebut daripada Speaker.

SPR tidak perlu panggil Fairuz untuk minta penjelasan lanjut.Cukup menerima notis daripada Speaker. Fairuz pun tidak perlu pi jumpa SPR untuk beritahu perletakan jawatanya itu.

Tetapi, keadaan ini tidak dapat di terima dalam isu perletakan jawatan 3 Katak di Perak. Jom kita sororoti kes yang berlaku di Perak

Mahkamah Persekutuan telah 'overule' Speaker Sivakumar yang mengisytiharkan 3 katak itu meletakan jawatan mereka.

Tetapi, Mahkamah pula memutuskan bahawa hak menentukan kekosongan tersebut adalah bidang kuasa Suruhanjaya Pilihanaya. Speaker hanyalah Pak Pacak?

Kemana perginya doktrin pengasingan kuasa yang menjadi asas kepada sistem demokrasi negara?

Pelik wsungguh apabila keputusan Mahkamah Persekutuan memihak kepada 3 katak walaupun peguam bela mereka gagal membuktikan bahawa surat perletakan jawatan mereka ditandatangani dengan cara paksaan tanpa kerelaan mereka sendiri.

Pada 18 Februari 2009, Datuk Dr Zambry dan kuncu-kuncunya digantung oleh Speaker Dewan Negeri Perak setelah membuat keputusan dalam mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.

Pengundian telah dibuat dalam mesyuarat tersebut. Ini merupakan keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa yang diwujudkan dan diiktiraf oleh Dewan Negeri Perak. Keputusan dan tingkahlaku Jawatankuasa adalah dilindungi oleh Artikel 72 Perlembagaan Persekutuan.

Tetapi apa yang berlaku di Mahkamah hari ini adalah sesuatu yang ganjil.Dewan Negeri dan Jawatankuasa-jawatankuasanya telah hilang kekebalan. 
Artikel 72 Perlembagaan Persekutuantidak mempunyai apa-apa makna lagi.

Sumber : 
Suara Perak ( Blog Speaker Sivakumar)

Sidang DUN Perak 9 Mei?
Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin, peguam yang mengetuai pasukan Zambry dan enam Exco yang memenangi perbicaraan memohon pengisytiharan bahawa mereka berhak mengambil bahagian dalam sidang Dewan , berkata

"Sekarang terpulang kepada Sultan Perak untuk memberi perkenan baginda mengenai bila sidang DUN tersebut akan diadakan sama ada 9 atau 10 Mei ini," katanya.

Siapakah yang akan memanggil sidang DUN ? Speaker atau Sultan? Persoalan ini amat menarik untuk kita sama-sama perhatikan.

Speaker Tiada Kuasa? 
Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar tidak mempunyai kuasa untuk menggantung Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir dan enam Exco yang lain daripada menghadiri sidang DUN

Demikian yang diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan yang diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sherif

Sementara itu, peguam yang mengetuai pasukan Sivakumar, Sulaiman Abdullah berkata, pada masa ini, pihaknya masih belum mempertimbangkan untuk melakukan semakan semula terhadap keputusan tersebut.

"Apa yang kita akan lakukan adalah untuk berbincang dan melihat apa yang diputuskan mahkamah dan apa yang boleh dilakukan seterusnya.

"Saya dapati tidak ada pihak yang menang semuanya dan tidak ada yang kalah semuanya kerana masih ada ruang untuk berbincang dan bertindak walaupun mahkamah telah membuat keputusan"

"Selagi kes Nizar belum diputuskan, isu ini masih subur dan hidup," katanya.

Pada 18 Februari lalu, Sivakumar mengambil tindakan mengejut menggantung dan melarang Menteri Besar bersama enam Exco kerajaan negeri daripada menghadiri sidang DUN berkuat kuasa serta-merta selama 18 bulan.

Al-Husseyn : Nampaknya Speaker DUN Perak tidak ada kuasa apa-apa langsung. Siapakah yang akan memanggil sidang DUN kelak ? Sultan?

Tiada ulasan: