"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mengapa Najib lantik semula Shabery yang rugikan Bernama TV jadi menteri?



PERDANA Menteri, Dato' Seri' Mohd Najib Tun Razak tidak sewajarnya melantik kembali Dato' Ahmad Shabery Cheek yang menyebabkan kerugian RM14 juta kepada Bernama TV ketika beliau menjadi Menteri Penerangan, lapor Intan Abdullah.

Shabery yang kini dilantik menerajui Kementerian Belia dan Sukan tidak menampakkan apa-apa reaksi untuk mengambil tanggungjawab terhadap kerugian menimpa Bernama TV.

"Ia suatu tindakan yang memalukan apabila dalam tempoh setahun sahaja Bernama TV mengalami kerugian RM14 juta," kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar.

Tegasnya, masalah tersebut sekaligus membuktikan Menteri Penerangan ketika itu, Shabery, tidak melepasi sistem pemantauan penunjuk aras prestasi atau key performance indicator (KPI).

"Sekiranya beliau berada pada zaman pemerintahan Najib, sudah tentu beliau tidak melepasi KPI. Ini juga membuktikan bahawa Menteri Penerangan sebelum ini tidak layak, tetapi beliau dilantik semula menerajui kementerian lain," ujarnya.

Oleh yang demikian, Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena menggesa kerajaan agar mengkaji semula kaedah dan sistem pengoperasian yang dijalankan oleh Bernama TV sehingga menyebabkan kerugian besar selain membuat semakan semula kepada pengurusan media.

"Bagaimana kerugian ini boleh berlaku sedangkan ia berada di bawah pantauan Kementerian Penerangan dan mendapat bantuan daripada kerajaan?" tegasnya.

Bagaimanapun, terdapat desas-desus yang menyatakan kerugian RM14 juta yang ditanggung oleh Bernama TV itu tidak termasuk hutang mereka pada ‘content provider’ yang membekalkan program kepada stesen tv berkenaan. Malah ada yang menyatakan, penubuhan Bernama TV mempunyai perkaitan dengan 'geng-geng tingkat 4' pada zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri.

Difahamkan, pihak Bernama atau lebih tepat BTV Synergy telah membeli sistem operasi yang berharga jutaan ringgit. Sistem yang dimaksudkan dikenali sebagai GEEVES dan INCITE. Pihak yang menjual sistem itu mendakwa ia adalah yang terbaik dalam dunia penyiaran. Oleh kerana yakin dengan pihak yang menjual, maka BTV Synergy pun membelinya.

"Pihak yang menjual sudah tentu berkata sistem yang ditawarkan itu adalah terbaik, tetapi bagi orang yang hendak membeli, dia seharusnya menyelidiki dan membuat perbandingan dengan beberapa sistem lain untuk mendapatkan yang benar-benar tebaik. Adakah ia dilakuk
an oleh Bernama-TV Synergy?" tanya Mahfuz.

Tiada ulasan: