"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rusuhan : Kenyataan terdesak Zambry setelah kalah di mahkamah dan Bukit Gantang.


Zambry Abdul Kadir hari ini cuba mengulas kenyataan yang didakwanya berbaur ugutan Setiausaha Agung Pas Pusat, Datuk Kamaruddin Jaffar, dalam Harakahdaily yang kononnya lagi ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Saya cuba mencari tulisan yang dimaksudkan oleh Zambry tetapi sehingga posting ini saya mula tulis saya gagal mendapatkannya.

Dalam kenyataan Zambry hari ini beliau juga menyifatkan tindakan pemimpin parti pembangkang mengancam mahu mengadakan rusuhan antikerajaan ala Thailand di Perak bagi memaksa pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) sebagai amat berbahaya.


Zambry berkata, kenyataan yang dikeluarkan pemimpin pembangkang terbabit itu jelas tidak bertanggungjawab dan sengaja mahu mencetuskan ketegangan dan keadaaan huru-hara dalam masyarakat.

Kalaulah Zambry mengatakan tindakan pembangkang amat bahaya, adakah tindakan Zambry yang merampas kuasa itu tidak merupakan satu bahaya ? malah itulah punca masalahnya di Perak.

"Saya melihat seolah-olah pembangkang merasakan diri mereka begitu berkuasa dalam suasana politik di Perak sehingga mereka boleh melontarkan pandangan dan ancaman seperti itu," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, hari ini.

Bagi saya kenyataan Zambry di atas tidak lebih dari tindakan terdesak yang menafsirkan beberapa kenyataan yang belum jelas maksud dan tujuannya lagi.

Kalaupun Harakahdaily ada menyiarkan tulisan dan pandangan pimpinan PAS yang dikaitkan dengan masalah Thailand yang bergolak sekarang, persoalannya adakah salah sebagai satu ingatan dan kenyataan yang perlu diambil ingatan oleh bukan sahaja pemimpin negara malah seluruh rakyat Malaysia.

Alasannya tidak ada seorang pun pada pandangan saya rakyat Malaysia yang mahu berlakunya pergolakan politik seperti apa yang berlaku di Thailand.

Keamanan dan kesejahteraan sejagat khususnya dalam negara yang kita sayangi ini adalah tonggak perjuangan yang mesti kita pertahankan bersama.

Cuma masalahnya sekarang Zambry mungkin dalam keadaan kelelahan untuk mempertahankan "kerajaan haram" yang diambilnya sejak 6 Februari yang lepas. Tindakannya untuk mendapatkan status halal nampaknya sering mengalami kebuntuan dan simpang siur yang makin rumit.

Maka kenyataannya hari ini perlu diabaikan dan malah satu kenyataan yang tidak berasas dalam keadaan semua warga Perak menikmati keamanan dan kedamaian tanpa mengira bangsa dan agama.

Cuma buktinya rakyat bersatu di Bukit Gantang dan menolak calon parti Zambry, itulah yang menyakitkan !

Tiada ulasan: