"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Royalti: Jika Perjanjian Dibatal Atau Tidak Sah, Maka Itu Hak Negeri Seratus Per

Tok Janggut
Bermacam alasan dibuat oleh UMNO Negeri Kelantan dan Pusat untuk menghalalkan cara mereka dengan tidak memberikan royalty kepada Kerajaan Negeri Kelantan. UMNO juga mencabar Kelantan supaya membawa kes royalty ke mahkamah kerana mereka yakin menang sebab hakim-hakim akan hanya membaca skrip yang telah disiapkan oleh UMNO ketika membuat keputusan.

Yang pastinya, Kerajaan Pusat sudah tidak punya wang untuk terus mentadbir Negara, hutang Negara sudah beratus billion. Maka wang royalty Kelantan dan Terengganu menjadi mangsa. Kalau tak cukup nanti, wang KWSP, Tabung Haji dan lain-lain pula akan menjadi mangsa.

Ada pula yang mendakwa bahawa perjanjian royalty itu sudah dibatalkan dulu dan ada pula yang kata perjanjian itu tidak sah. Jika sudah dibatalkan atau tidak sah bermakna sekiranya minyak tersebut berada di lautan dalam sempadan Kelantan, ianya menjadi hakmutlak atau seratus peratus milik Kerajaan Negeri Kelantan, Kerajaan Pusat tidak punya hak sama sekali. Kerajaan Kelantan berhak melanti siapa saja syarikat minyak untuk usahasama carigali itu dengan pegangan 30%, tidak semestinya dengan Petronas kerana Petronas hanya termaktub dalam Perjanjian yang telah dibuat dulu, tapi jika perjanjian itu UMNO kata dah batal atau dah tak sah, maka Petronas dan Kerajaan Pusat tidak ada hak campurtangan. Begitu juga di Terengganu, Sabah dan Sarawak. Dah tu seandainya pula memang minyak tu bukan hak Kelantan, mengapa pula bagi wang ihsan, kalau nak bagi, kenalah bagi sama Perlis, Kedah, Perak, Johor, Melaka, Pahang dan Negeri Sembilan. Dasar puak munafik, sakibaki keturuan Abu Jahal, Abu Lahab dan Abdullah bin Ubai, beginilah mereka.

Apa-apa pun, rakyat yang beriman kena sedar, golongan munafik seperti UMNO ini termasuk tokoh agama dan ulama mereka, akan merekacipta berbagai alasan untuk menghalalkan segala tindakan zalim, khianat dan jahat mereka. Mana kita lihat tokoh agama atau ulama (ulama syaitan) dalam UMNO menegur segala kezaiman UMNO selama ini? Tak berani!. Kita yakin sekiranya Saidina Umar masih hidup, pasti beliau akan istihar perang terhadap golongan munafik moden UMNO ini.

Apa yang kita lihat sekarang, kezaliman UMNO sudah makin menjadi-jadi. Mereka makin sombong, takbur dan bongkak. Mahkamah, Pendakwaraya, SPRM, Polis, SPR dan lainlainya sudah menjadi kuda tunggangan UMNO. Mereka seolah merasakan tidak ada siapa yang boleh menghalang segala tindakan zalim, penindasan dan khianat mereka terhadap rakyat terutamanya pembangkang. Sejarah melakarkan bahawa apabila kezaliman sudah keterlaluan, maka kebinasaan, kehancuran dan kehinaan bakal menjelma. Itulah UMNO. Kita tunggu saja. Menyokong golongan seperti ini termasuk mengundi UMNO adalah haram hukumnya. Apatahlagi kezaliman, penindasan, penghinaan terhadap Allah dan Rasul, UMNO lebih teruk dari DAP, MCA, Gerakan atau MIC. Jadi untuk apa kita perlu menyokong UMNO jika sudah diketahui akan turut sama dihumban ke neraka kelak. Biarkan mereka yang telah Allah butakan hati mereka saja untuk menyokong UMNO. Berpuluh tahun UMNO sesat, terus sesat dan akan sesat sehingga kiamat. Layaklah UMNO terus dipimpin oleh golongan perasuah, penjenayah, perogol, pembunuh, penindas, penipu, pengkhianat dan penghina hukum Allah dan Sunnah Nabi. Tak peliklah bila kita lihat sampah sarap, najis dan bangkai berlumba-lumba menyeberang ke UMNO walaupun berlakun sebagai "bebas", kerana UMNO memang sarangnya yang sesuai. Puak begini pun masih ada yang nak menyokong, buta hati sungguhlah.

Wallahulam.

Tiada ulasan: