"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guan Eng disiasat atas dakwaan hasutan

Polis hari ini melawat pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng untuk merakamkan kenyataannya dan tiga ahli dewan undangan negeri Pakatan Rakyat yang lain.

Lawatan itu bertujuan bagi melengkapkan siasatan 'perhimpunan haram' dan kata-kata hasutan yang didakwa dihamburkan ketika forum 'Tolak Fitnah' dan rumah terbuka Tahun Baru Cina anjuran Pakatan Rakyat.

Sembilan anggota polis dari beberapa balai tiba di pejabat Ketua Menteri pada jam1.10 petang.

Dua belas pembantu kepada ahli dewan undangan negeri dengan pantas menaikkan kain rentang sebagai sokongan moral dan bantahan terhadap tindakan polis itu.

Kain rentang itu antaranya berbunyi 'Hentikan siasatan terhadap Ketua Menteri dan perwakilan kami'.

Lim menghadapi enam pertuduhan termasuk perhimpunan haram, hasutan dan juga fitnah.

Lain-lain wakil rakyat yang juga diambil keterangan mereka ialah Ong Khan Lee (Kebun Bunga), VS Raveentharan (Batu Uban) and Sim Tze Tzin (Pantai Jerejak).

Difahamkan 10 wakil rakyat Pakatan telah diarah memberi keterangan. Daripada jumlah itu, enam sudah berbuat demikian, termasuk timbalan ketua menteri P Ramasamy dan Mansor Othman, serta ahli exco Abdul Malik dan Chow Kon Yeow.

Sementara itu,Bernamamelaporkan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan sebagai berkata polis tidak pernah berkonspirasi dengan mana-mana parti politik dan akan menyiasat siapa saja jika ada laporan yang dikaitkan dengan mereka.

"Jika anda bersalah kita siasat, termasuk ahli politik Barisan Nasional.Kita tidak terlibat dengan mana-mana parti politik," katanya kepada pemberita di Pulau Pinang hari ini.

Musa berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Azmin Ali yang mendakwa BN berkonspirasi dengan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menahan pemimpin Pakatan Rakyat.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: