"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Undang-undang berkaitan pelantikan PM

MOHAMED HANIPA MAIDIN
ULASAN:
Isu siapakah yang wajar dilantik sebagai PM, selepas YAB Tun meletakkan jawatan dan kini memegang jawatan PM interim , kini hangat dibincangkan. Dan saya pula amat sering ditanya soalan tersebut. Maka saya memilih untuk menulis sedikit pandangan saya.

Secara mudahnya, isu pelantikan seorang Perdana Menteri ( PM ) diperuntukkan secara jelas di bawah Perkara/Artikel 43 ( 2 ) ( a ) Perlembagaan Persekutuan ( PP ). Sehingga saya menulis artikel ini, PP masih dikira undang-undang tertinggi dalam negara ini. Be that as it may, constitutionally speaking, no body is above the constitution. At least , not yet.

Artikel 43 ( 2 ) ( a ) PP menggariskan , antara lain , dua syarat penting ini, sebelum seseorang ahli Dewan Rakyat itu boleh dilantik sebagai seorang PM di negara ini.

a. Bakal PM itu wajib menjadi Ahli Dewan Rakyat.

b. Dan bakal PM yang hendak dilantik itu hendaklah , mengikut kepercayaan oleh YDPA ( sahaja) bahawa Ahli Dewan Rakyat itu ” is likely” mendapat keyakinan majoriti ahli- ahli Dewan Rakyat ( DR ) .

Artikel 43 ( 2 ) ( a ) PP itu wajib dibaca bersama dengan Artikel 40 ( 2 ) ( a ) PP yang menyatakan antara lain bahawa YDPA ” may act in his discretion” dalam menjalankan beberapa fungsi rasminya yang mana salah satunya adalah dalam isu pelantikan seorang PM.

Prof. Emeritus Dr Sha Faruqi betul bila beliau menyatakan di dalam bukunya ” Our Constitution” bahawa ” this means thar on the issue of appointment of a new premier, the King IS NOT BOUND by the advice or wishes of an ongoing Prime Minister ( lihat m/s 207 )

Ada perbahasan panjang di kalangan para ahli undang-undang mengenai apakah yang dimaksudkan frasa ” is likely to command the confidence of the majority” yang tertulis dalam Artikel 43 ( 2 ) ( a ) PP itu ?

Mereka yang menafsirkan secara literal ( harfiyyah ) peruntukkan tersebut biasanya menafsir frasa tersebut dengan angka secara matematik.

Maknanya , dalam konteks Parlimen Malaysia , PM yang hendak dilantik oleh YDPA tersebut wajib mendapat sekurang-kurangnya 112 undi atau sokongan dari para ahli DR yang sebanyak 222 kesemuanya .

Baru-baru ini apabila YDPA memanggil para Ahli DR dari pelbagai parti untuk memilih siapakah calon yang ingin dipilih sebagai bakal PM , dilaporkan oleh media bahawa YAB Tun mendapat sokongan sebanyak 64 undi, manakala DSAI pula mendapat 92 undi . Dan dilaporkan juga bahawa ada para MP yang memohon dibubarkan Parlimen iaitu sebanyak 62 orang dan 4 orang pula dilaporkan terdiri daripada blok bebas ( maaf angka sebenar tidak diketahui kerana ia berada dalam milik YDPA sahaja ).

Oleh kerana kita sedang membicarakan isu pelantikan PM, maka, bagi saya, yang relevan dalam konteks perenggan 8 di atas adalah sama ada YAB Tun atau YB DSAI yang layak dipilih oleh YDPA sebagai PM ?

Bagi saya, dengan hormat, isu berapa ramai wakik rakyat yang memilih untuk dibubar Parlimen tidak begitu relevan untuk dibincang di sini.

Jika dilihat kepada kedua-dua angka yang dilaporkan oleh media, angka yang diperolehi oleh sama ada YAB Tun ( 64 ) atau YB DSAI ( 92 ), kedua-duanya bukan angka majoriti diukur dari perkiraan matametik .

Media melaporkan bahawa YAB Tun telah menyatakan hal tersebut iaitu tiada siapa yang memiliki suara majoriti, maka dikatakan bahawa wujudnya saranan bahawa perlu diadakan satu sidang khas Dewan Rakyat pada 2/3/2020 ini bagi menentukan siapa calon PM yang memiliki suara majoriti untuk dilantik bakal PM atau ( jika tiada ) perlu diadakan satu pilihan raya mengejut ( a snap election).

Secara sepintas lalu apa yang dilaporkan sebagai kata-kata YAB Tun itu memang ada logiknya.

Malangnya, dengan rasa penuh hormat, kita tidak berbicara isu logika di sini. Sebaliknya, kita sedang berbicara isu peruntukkan Perlembagaan Persekutuan – undang-undang tertinggi negara.

Ya, boleh dihujahkan apa yang dikatakan oleh YAB Tun itu ada logik dan kemunasabahannya, namun apa yang dikatakan itu, maaf, malangnya begitu “asing” ( foreign ) dari pandangan Perlembagaan Persekutuan . Dengan penuh hormat, ianya amat bertentangan sama sekali dengan kaedah atau prosedur yang ditetapkan oleh Perkara 43 ( 2 ) ( a ) PP. Maaf, YAB Tun. Our constitution does not say so.

Jadi bagaimana sekarang ? Di sinilah, saya berpandangan, bahawa jika benar dilaporkan bahawa YB DSAI telah mendapat 92 undi ( meskipun bukan 112 undi ) dan, jika dalam kepercayaan YDPA itu telah dikira telah mendapat keyakinan majoriti, maka DSAI sudah boleh atau layak dilantik sebagai bakal PM. Perlembagaab hanya menetapkan kepercayaan YDPA sahaja.

Bagi saya, keyakinan majoriti bukan diukur dengan pengiraan angka atau nombor semata- mata. Kerana jika begitu tafsirannya ( ikut angka atau nombor) , with due respect, we have unnecessarily restricted the vast discretionary power duly conferred to the YDPA under our apex law.

Bagi saya, apa yang saya katakan itu adalah selari juga dengan janji YAB Tun yang banyak kali dilafazkan, untuk beliau. bersedia menyerah kuasa PM kepada YB DSAI selari dengan konsensus PH.

Bukankah itu juga boleh ditafsirkan bahawa sejak dari awal lagi YAB Tun begitu yakin dengan kepimpinan YB DSAI untuk menggantikan beliau sebagai PM yang ke-8 insyaAllah.

Itu lah pandangan saya. Mohon maaf jika tersilap.

*Penulis adalah Ahli Parlimen Sepang dan mengamal undang-undang

Tiada ulasan: