"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS dan Umno sokong Muhyiddin jadi PM

Umno dan PAS yang masing-masing memegang 39 dan 18 kerusi parlimen bersetuju mencalonkan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri untuk perkenan Agong.

Terdahulu, kenyataan media Bersatu menyebut bahawa "36 ahli parlimen" mereka menghadiri mesyuarat. Bersatu sebelum ini hanya mempunyai 26 ahli parlimen. 10 ahli parlimen lain dipercayai merupakan kumpulan Mohamed Azmin Ali yang meninggalkan PKR.

Dengan perkembangan ini, Bersatu, PAS dan Umno kini mempunyai 93 sokongan ahli parlimen. Sekiranya MCA, MIC dan PBRS turut menyokong Muhyiddin, maka beliau mempunyai 97 sokongan ahli parlimen.

PH yang mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri mempunyai 92 sokongan ahli parlimen dari PKR, DAP dan Amanah.

Tiada ulasan: