"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Majoriti Muhyiddin bakal diuji di parlimen

Zikri Kamarulzaman
Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dijangka mengangkat sumpah sebagai perdana menteri kelapan esok selepas Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa pelantikan itu.

Bagaimanapun, jumlah sebenar sokongan Muhyiddin dalam Dewan Rakyat masih menjadi persoalan dan boleh dicabar oleh ahli parlimen pada sidang parlimen seterusnya, iaitu pada 9 Mac ini.

Bekas speaker Parlimen Pandikar Amin Mulia sebelum ini berkata Peraturan Mesyuarat tidak menggariskan bagaimana usul tidak percaya dapat dilakukan dan dilaksanakan.

Bagaimanapun, keyakinan terhadap perdana menteri boleh diuji dengan meluluskan usul atau rang undang-undang.

Sebagai gabungan baru, langkah pertama yang biasa diambil apabila parlimen bersidang adalah mencadangkan usul untuk menggantikan speaker yang dilantik PH sebelum ini, Mohd Ariff Yusof.

Usul itu mungkin akan dibentangkan selepas Yang di-Pertuan Agong berucap di parlimen pada 9 Mac, atau keesokan harinya.

Sekiranya usul itu dikalahkan, ini bermakna Muhyiddin tidak mempunyai sokongan majoriti.

Perkara 43 (4) Perlembagaan Persekutuan kemudian menyatakan bahawa apabila seorang perdana menteri kehilangan sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat, dia mesti meletak jawatannya melainkan jika Agong memutuskan untuk membubarkan parlimen.

Bagaimanapun, Muhyiddin boleh menangguhkan perkara itu.

Perkara 55 (2) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Agong boleh menangguhkan parlimen. Sebagai perdana menteri, Muhyiddin boleh menasihati Agong berbuat demikian.

Tiada ulasan: