"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hidayah Tidak Mudah: Bersama Jehovah Witness di Belfast

“Imam, Imam! Assalamualaikum!” kedengaran suara menjerit dari luar.

Siapa pula yang datang ke rumah saya awal-awal pagi ini. Jam baru menunjukkan pukul 8 pagi.

“Waalaikum al-Salaam wa Rahmatullah. Sebentar ya”, saya menuju ke pintu.

Oh, Hisham rupanya. Dia tersenyum dan ketawa kecil.

“Ya Hisham, apa halnya?”, saya bertanya kehairanan.

“Saya tahu Imam tak suka diganggu waktu-waktu begini. Sebab itu saya ketawa.”, kata Hisham.

“Oh, tidaklah sampai begitu. Kalau ada keperluan, tak ada masalah. Kenapa kamu ni? Bekalan roti empat segi kamu sudah habiskah?”, saya masih menunggu penjelasan.

“Di masjid sana, ada seorang budak Irish mahu berjumpa dengan Imam. Dia nampak cemas dan enggan memberitahu saya apa tujuannya mahu berjumpa dengan Imam.”, kata Hisham.

“Kesian kamu. Orang nak jumpa saya, kamu pula yang dikejutkan awal-awal pagi ini”, saya menjawab.

“Eh, bila pula saya tidur?”, Hisham menyanggah andaian saya.

“Hmm, bukan saya tak kenal kamu, Hisham. Baiklah. Saya datang sekarang”, saya masuk ke rumah untuk bersiap.

PERKAHWINAN AHLI KITAB

Hisham dan adiknya Abdul Rahim menyewa di bilik loteng masjid kami. Mereka berdua ini agak istimewa kepada saya kerana latar belakang keluarga mereka yang unik. Ayah Hisham dan Abdul Rahim adalah seorang pensyarah yang mengajar Bahasa Inggeris di Arab Saudi. Beliau dari Mesir. Manakala ibu Hisham dan Abdul Rahim pula adalah seorang wanita Irish Kristian bermazhab Katolik. Beliau adalah bekas rahib di gereja tetapi kemudiannya berkahwin dengan ayah Hisham.

Perkahwinan mereka adalah berasaskan kepada peruntukan syarak terhadap pernikahan Ahli Kitab. Berdasarkan statistik yang disimpan di masjid, kebanyakan perkahwinan lelaki Muslim dengan perempuan Kristian, tidak berjaya. Sama ada ia berakhir dengan penceraian dan konflik, atau anak-anak mereka ditimpa krisis identiti yang teruk.

Akan tetapi ibu Hisham membesarkannya adik beradik dengan penuh amanah. Ayah mereka tinggal di Arab Saudi dan datang ke Ireland hanya beberapa kali dalam setahun. Tetapi ibu mereka membesarkan mereka dengan baik, malah tidak keterlaluan saya katakan, lebih baik daripada kebanyakan perempuan Muslim yang saya temui di sekitar Ireland. Anak-anaknya dibesarkan sebagai seorang Muslim yang taat dan apabila Hisham dan Abdul Rahman, serta abangnya Dr. Ahmad sebelum ini, masuk ke universiti, beliau sendiri meminta kepada masjid agar menerima anak-anaknya untuk menyewa di bilik masjid agar ‘terjaga’.

Saya pernah bertemu beberapa kali dengannya dan saya amat kagum dengan peribadi beliau. Hampir terlupa saya bahawa beliau beragama Kristian. Mudah-mudahan terbukalah hatinya di suatu hari nanti untuk menerima Islam.

TETAMU YANG ‘KETAKUTAN’

Perjalanan saya dari rumah ke masjid hanya sekitar 100 meter. Apabila saya masuk ke pejabat, saya lihat Hisham sedang berbual dengan seorang budak Irish yang saya anggarkan umurnya sekitar 17 atau 18 tahun.

“Selamat pagi. Saya Hasrizal. Imam di sini”, saya menghulurkan tangan bersalaman.

“Selamat pagi Imam. Nama saya Brian. Boleh saya berbual dengan Imam sekejap?”, Brian menyambut tangan saya. Beliau sedikit menggigil.

“Tentu sekali. Silakan duduk. Nampaknya awak seperti ada masalah. Dengan izin Tuhan, saya akan cuba membantu”, saya mempersilakan beliau duduk.

“Mereka nak bunuh saya, Imam! Mereka sedang mencari saya”, Brian memulakan cerita. Matanya liar melihat kiri dan kanan pejabat saya.

“Eh, siapa pula yang nak bunuh kamu? Apa sebabnya?”, saya terkejut.

“Mereka tahu yang saya sudah menemui kebenaran. Mereka tahu saya sudah tidak percaya kepada mereka. Mereka akan sihirkan saya. Apa yang patut saya buat, Imam?”, Brian semakin gelisah.

“Sabar, Brian. Ceritakan kepada saya satu persatu. Siapa kamu, siapa mereka, dan mengapa mereka mahu membunuh kamu?”, saya cuba menenangkan Brian.

“Imam mungkin tak kenal saya. Tapi saya kenal Imam. Saya selalu duduk di luar pagar masjid mendengar ucapan Imam setiap Jumaat.”, katanya.

Baca selanjutnya:- http://saifulislam.com/?p=2315

Tiada ulasan: