"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Kota Siputeh: SU MB Pahang persoal SPR

Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 4 Sept: Tugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ialah menjalankan pilihan raya dan bukannya menentukan samada pilihan raya diadakan atau tidak diadakan, kata Setiausaha Politik Menteri Besar Pahang, Datuk Shamsuddin Nawawi.

Ketika menulis mengenai keputusan SPR yang mengisytiharkan tidak berlaku kekosongan pada kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh di dalam blognya (dongtalk.blogspot.com), beliau berkata, dalam hal menentukan samada berlaku kekosongan dalam dewan, sepatutnya SPR hanya menjalankan pilihan raya atas pengisytiharan kekosongan oleh dewan dan bukannya mengeluarkan satu perintah atau keputusan mesyuarat mengetepikan keputusan atau perisytiharan yang telah dibuat oleh dewan.

Dalam postingnya yang bertajuk "Undang-undang apa yang benarkan SPR sanggah Dewan Undangan Negeri?" Shamsuddin mengemukakan beberapa persoalan.

"Kenapa SPR tidak terima apa yang telah diisytiharkan oleh Speaker Dewan Negeri Kedah?

"Bolehkah SPR membuat keputusan bercanggah dengan keputusan yang telah dibuat oleh dewan?"

Beliau juga mempersoalkan, ahli dewan adalah bertanggungjawab (answerable) kepada dewan atau kepada SPR?

"Dalam kes Kota Siputeh Kedah ini, ahli dewan berkenaan diminta memberi penjelasan kepada SPR walaupun penjelasannya mengenai ketidakhadiran mesyuarat dewan itu telah ditolak oleh Speaker dewan.

"Dari peruntukan undang-undang mana datangnya kuasa SPR untuk menyanggah atau mengenepikan keputusan yang telah dibuat oleh dewan?" soal beliau lagi.

Merujuk kepada peraturan DUN Pahang, Shamsuddin berkata berdasarkan Perlembagaan Malaysia dan juga Undang-undang Tubuh Kerajaan Pahang, keputusan mengesahkan ada berlaku kekosongan luar jangka adalah pada dewan dan bukannya SPR.

"Dewan Undangan Negeri (dibaca juga sama erti dengan Parlimen) adalah salah satu dari tiga cabang pemerintahan negara secara demokratik. Yang lain ada Ekeskutif dan Kehakiman.

"Dibandingkan dewan atau Parlimen dengan SPR, SPR tidak sepatutnya mempunyai apa-apa kuasa yang melebihi dewan! SPR tidak boleh overrule (mengatasi) apa-apa keputusan yang telah dibuat oleh dewan!" kata beliau yang berkelulusan undang-undang.

Beliau menjelaskan, dalam hal menentukan samada berlaku kekosongan dalam dewan, sepatutnya SPR hanya menjalankan pilihan raya atas pengistiharan kekosongan oleh dewan dan bukannya mengeluarkan satu perintah atau keputusan mesyuarat mengenepikan keputusan atau peristiharan yang telah dibuat oleh dewan.

Beliau menutup tulisannya dengan menyatakan: "Perlukah dewan merujuk dulu kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan, setiap kali berlaku kekosongan akibat kematian?

"SPR adalah Suruhanjaya dan sepatutnya patuh kepada keputusan dewan dan bukannya diberi kuasa untuk mengenepikan keputusan dewan.

"Tugas SPR ialah menjalankan pilihan raya dan bukannya menentukan samada Pilihan raya diadakan atau tidak diadakan!

"SPR tidak boleh menjadi mahkamah dalam menentukan kedudukan seseorang Ahli Dewan dan bukan sama sekali "Mahkamah Rayuan" bagi ahli dewan yang telah dilucutkan kerusinya!"

Selasa lalu, SPR memutuskan bahawa Datuk Abu Hassan Sarif masih kekal sebagai ADUN Kota Siputeh, Kedah.

Oleh itu, menurut SPR, pilihan raya kecil tidak perlu diadakan bagi kerusi DUN tersebut.

"Setelah meneliti dokumen dan mengkaji fakta yang dikemukakan kepada SPR serta kedudukan undang-undang yang berkaitan, pada menjalankan kuasa di bawah Fasal (5) Perkara 53 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah, surat cuti sakit yang dikemukakan oleh ADUN Kota Siputeh, diterima oleh SPR bahawa kegagalan beliau menghantar surat cuti sakit kepada Speaker lebih awal tidak menjadikan surat cuti sakit itu terbatal," kata Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

Abdul Aziz berkata sebelum Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah Darul Aman digunakan, ia terlebih dahulu perlu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan.

Sebelum itu, Speaker DUN Kedah, Datuk Dr Abdul Isa Ismail telah menghantar surat kepada SPR berhubung kedudukan Abu Hassan dari Umno, yang didakwa hilang keanggotaannya.

Surat Dr Abdul Isa itu memaklumkan bahawa Abu Hassan hilang keanggotaan setelah dua kali gagal menghadiri sidang DUN pada 19 April dan 9 Ogos lalu.

Abu Hassan, Ketua Umno bahagian Jerlun menyandang kerusi DUN Kota Siputeh selama empat penggal berturut-turut.

Seksyen 51 Perlembagaan Negeri memperuntukkan mana-mana anggota DUN yang tidak hadir sidang Dewan dua kali berturut-turut hilang keanggotaannya dan hendaklah mengosongkan kerusi yang disandang.

Tiada ulasan: