"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nizar vs Zambry: PAS dakwa ADUN BN Perak takut bersidang

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 3 Sept: PAS mendakwa tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional yang tidak menghadiri persidangan DUN semalam sebagai penakut.

Ketua Penerangan, Ustaz Idris Ahmad dalam satu kenyataan beliau berkata, hingga kini BN masih lagi takut untuk memasuki DUN bagi mengadakan mesyuarat rasmi sebagaimana DUN-DUN lain di seluruh negara selepas kali terakhir DUN Perak bersidang pada 7 Mei lalu.

Semalam polis menangkap enam orang termasuk tiga Adun Pakatan Rakyat yang cuba memasuki Dewan Undangan Negeri bagi mengadakan mesyuarat selepas dipanggil oleh Speaker, V Sivakumar.

Tiga ADUN tersebut adalah ADUN Setiawan, Datuk Ngeh Ko Ham; Simpang Pulai Chan Meng Kai dan ADUN Malim Nawar, Keshwinder Singh.

Ekoran halangan itu, mereka mengadakan persidangan DUN di Hotel Herritage. Dalam sidang itu, mereka membincangkan keputusan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan yang dilantik oleh DUN sebelum ini.

Sidang DUN Perak yang dipanggil oleh Speaker Pakatan Rakyat, V Sivakumar mengesahkan keputusan jawatankuasa itu dan menjatuhkan hukuman penjara enam bulan dan denda RM500,000 ke atas Speaker BN, Datuk R Ganesan and ADUN Bebas pro-BN, Hee Yit Foong.

ImageLaporan jawatankuasa tersebut yang dilantik oleh kerajaan negeri Pakatan tahun lalu, dibentangkan dalam sidang di Hotel Heritage, selepas polis menghalang mereka masuk ke bangunan Sekretariat Kerajaan Negeri (SUK).

Bagi Idris, persidangan DUN sebelum ini, merupakan persidangan DUN yang paling buruk dalam sejarah demokrasi negara ini.

ADUN-ADUN BN hanya mengunakan persidangan yang dibuka dan ditangguh pada hari yang sama itu untuk merampas kuasa dari tangan rakyat. Kini Perak ditadbir oleh Kerajaan 'haram' yang hanya berani 'beraksi' di luar dewan.

Rakyat Perak juga menuntut pilihanraya kecil negeri diadakan bagi memulihkan keadaan ini dan sebuah kerajaan yang sah dan diterima rakyat hendaklah ditubuhkan segera, kata Idris anak kelahiran Changkat Jering, Bukit Gantang, Perak.

Menurutnya, PAS turut mengutuk penggunaan mahkamah dan juga anggota keselamatan terutamanya polis bagi menghalang ADUN-ADUN Pakatan Rakyat Perak menjalankan tugas mereka sebagai wakil rakyat.

Peristiwa semalam tegasnya adalah kesinambungan dari puluhan episod malang yang terus memalukan negeri Perak.

Inilah hadiah terbesar BN buat rakyat Perak yang terus menderita akibat ketamakan dan sikap rakus pemimpin BN yang tidak mahu berlapang dada menerima kekalahan mereka dalam Pilihanraya Umum ke 12 yang lalu.

Sehubungan itu, beliau menyeru agar rakyat Perak yang dianiaya, ditindas dan dizalimi oleh kerajaan BN agar menggunakan ruang di bulan Ramadhan ini untuk memanjatkan doa memohon perlindungan dan bantuan dari Allah.

PAS juga berharap agar kisah tragis di Perak ini akan segera tamat.

Tiada ulasan: