"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mengapa Melayu sukar lakukan perubahan politik? / Nizar / PKFZ / Zambry

WAN ABDUL RAHMAN WAN AB LATIFF

ANTARA fakta penting yang terhasil dari pilihan raya umum ke- 12 ialah betapa pengundi Melayu secara umumnya masih bersama Umno/BN. Perubahan undi (swing) di kalangan pengundi Melayu hanya, secara purata, 5% berbanding pengundi Cina (30%) dan pengundi India (60%).

Pengundi Melayu yang berubah (iaitu menyokong Pakatan Rakyat) adalah pengundi Melayu yang berada di bandar dan pinggir bandar. Mereka terdedah dengan perkembangan komunikasi dan teknologi maklumat (ICT) yang membolehkan mereka akses kepada media alternatif bagi mendapat maklumat politik.

Pengundi Melayu di kampung-kampung tradisional yang akses mereka kepada ICT adalah rendah sekaligus tidak mendapat maklumat alternatif politik, maka fahamlah kita kenapa mereka masih mendokong ‘status-quo’ iaitu Umno/BN. Aspek perbandaran (urbanisasi) dan pendedahan kepada finomena ICT membuktikan bahawa budaya politik Melayu bukan sesuatu yang statik malah ia bersifat dinamik.

Pengundi Melayu juga merupakan ‘teras’ kepada politik Malaysia, dalam ertikata untuk menguasai politik Malaysia, sesuatu parti yang bertanding perlu terlebih dahulu menguasai undi orang Melayu. Beberapa pilihan raya kecil yang diadakan setakat ini memperlihatkan undi Melayu kepada calon Pakatan Rakyat menurun.

Dalam kes yang unik seperti pilihan raya kecil Bagan Pinang sokongan pengundi Melayu kepada PAS menurun sekitar 14% berbanding pilihan raya umum 2008. Ini amat difahami kerana pengundi Melayu adalah secara umumnya lebih ‘koservatif’ dan sekaligus ‘stabil’ berbanding undi bukan Melayu (khususnya Cina) yang lebih ‘rasional’ dan sekaligus bersifat ‘anjal’.

Selain pengundi Melayu dari kampung-kampung tradisional, keputusan pilihan raya umum ke-12 memperlihatkan betapa kuatnya pengaruh Umno/BN di kalangan pengundi-pengundi Melayu yang berada di rancangan-rancangan FELDA yang telah menyumbang sekitar 40 kerusi parlimen kepada Umno/BN. Ini ada kaitan dengan hakikat betapa kuat dan ketatnya nilai organisasi (FELDA) mencengkam pergerakan peneroka.

Harga kelapa sawit yang tinggi turut menyumbang kepada kestabilan sokongan politik di kalangan penoroka kepada Umno/BN. Walaubagaimana pun, sokongan politik yang kuat di kalangan penghuni FELDA terhadap Umno/BN bukanlah sesuatu yang bersifat kekal kerana faktor ini boleh berubah dan hadhirnya faktor ‘generasi kedua’ dan ‘generasi ketiga’ di kalangan peneroka FELDA memperlihatkan hakikat bahawa peneroka FELDA pun mempunyai dinamika untuk berubah.

Berlatarbelakangkan realiti politik di atas, tulisan ini coba menganalisis secara umum sifat budaya politik Melayu dan kaitannya dengan finomena perubahan politik khususnya dalam konteks politik Malaysia.

Budaya politik sesebuah komuniti perlu difahamai kerana budaya politiklah yang mempengaruhi pembinaan pandangan dunia atau tasawwur politik ahli komuniti berkenaan. Tasawwur politik seterusnya mempengaruhi tindakan politik; dan dalam konteks perbincangan kita melalui peti undi.

Dengan memahami secara mendalam apa itu budaya politik Melayu, maka PAS dapat mengemukakan beberapa pendekatan dan program (strategi) yang selari dengan kahendak budaya politik Melayu; dan ini sekaligus dapat menarik ‘hati dan pemikiran’ pengundi Melayu bagi menyokong perjuangan PAS khususnya semasa pilihan raya.

Definisi budaya politik

Secara mudah, budaya politik dapat didefinisikan sebagai satu himpunan nilai, sentimen dan ilmu yang bersifat asas yang menyumbang kepada rupa bentuk (form) dan isi (substance) terhadap proses politik. Proses politik terpenting ialah pilihan raya itu sendiri.

Secara lebih lanjut, nilai, sentimen dan ilmu yang dimiliki oleh sesaorang individu membentuk ‘pandangan dunia’ (world-view) atau tassawur tentang politik. Pemahaman individu tentang politik akan membentuk sikap beliau terhadap politik. Akhirnya, sikap politik ini akan mempengaruhi tindakan politik individu berkenaan.

Dalam kerangka budaya politik ini (mengikut penulis paling autoritatif dalam bidang ini iaitu Almond dan Verba) terdapat tiga bentuk pengundi/warganegara. Pertama, pengundi yang bersifat parochial atau mempunyai pandangan yang sempit.

Kelompok pengundi ini mempunayi kesedaran yang rendah terhadap peranan kerajaan dalam kehidupan mereka. Kedua, pengundi yang boleh dikelompok sebagai subject. Kumpulan ini sedar mengenai peranan kerajaan tetapi tidak bersedia untuk berbeza pendapat dengan kerajaan. Ketiga, pengundi yang boleh dikategori sebagai participant.

Pengundi kategori ini bergerak cergas, malah kadang-kadang berbeza pandangan dengan pihak kerajaan, dalam mempengaruhi perjalanan kerajaan dan mereka turut terlibat dengan perubahan yang berlaku. Ini bermakna mereka bersedia untuk menerima perubahan politik dan bersedia untuk menanggung risiko perubahan tersebut. Sekiranya dalam sesebuah masyarakat sebahagian besar dari anggotanya adalah terdiri dari kelompok participant maka lebih senang untuk menjana perubahan politik.

Berdasarkan keputusan pilihan raya umum ke-12 yang lepas, sebahagian besar dari pengundi India dan Cina dapat dikategorikan sebagai participant dan pengundi Melayu tergolong dalam kategori sama ada subject atau parochial.

Budaya politik Melayu tradisional

Dari segi analisis akademik satu persoalan penting yang selalu dikemukakan ialah sejauhmanakah masih relevannya budaya politik Melayu tradisional dalam konteks politik Melayu moden. Ia sekaligus merujuk kepada factor feudalisme dan persoalan pergantungan politik.

Karya Melayu klasik seperti Sejarah Melayu (SM) memberi gambaran yang agak baik dan tepat mengenai sifat budaya politik Melayu tradisional. Peranan Sultan begitu menonjol yang mentadbir negeri-negeri tertentu.

Sultan mempunyai kuasa mutlak ke atas tanah jajahan takluknya dan ke atas rakyat yang mendiaminya. Dalam mentadbir negerinya Sultan biasanya dibantu oleh golongan pembesar yang menjawat jawatan seperti Bendahara, Temenggung dan sebagainya. Legitimasi dan kehebatan para Sultan kadang-kadang diperkukuhkan dengan elemen magis dan mitos.
Baca selanjutnya:-
http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=4491

Tiada ulasan: