"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS Tidak Pecah, UMNO Gigit Jari? / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

HAMZAH ABDULLAH

APA yang disifatkan oleh UMNO sebagai perpecahan dalam parti dan kepimpinan PAS berhubung isu kerajaan perpaduan atau apa-apa juga istilah yang dicipta oleh UMNO bagi menggambarkan seolah-olah PAS kini bergolak, sebenarnya hanya lebih mendedahkan sikap munafik serta rosaknya akhlak para pemimpin UMNO itu sendiri

Lebih parah dari itu, UMNO sebenarnya MASIH TIDAK BERUBAH DAN TIDAK AKAN BERUBAH. Buatlah banyak manapun persidangan UMNO, terpekik terlolonglah macam orang kerasukan dan mabuk todi, UMNO tetap tidak akan berubah!

UMNO semakin menuju perubahan ke arah kehancuran yang bakal melenyapkan UMNO dari lipatan sejarah politik tanah air. UMNO sangat berharap kepada pergolakan kepemimpinan dalam PAS kerana dengan cara itu sahaja UMNO dapat meneruskan agenda mempertahankan kerakusannya untuk kelangsungan kuasa bagi membolot lebih banyak harta negara yang terhasil dari keringat rakyat jelata.

UMNO sudah rapuh, semakin tenat, tidak punya kekuatan dalaman, membolot kuasa melalui jalan yang tidak bertamaddun sebagaimana insiden rampasan kuasa yang berlaku di Perak baru-baru ini, perisytiharan MAGERAN di Kelantan pada 1997 yang akhirnya menyaksikan kelahiran BERJASA bagi menumbangkan kerajaan PAS Kelantan, rampasan kuasa di Sabah pada 1994 melalui pembelian YB-YB yang sanggup menggadai maruah mereka untuk kesenangan dan gaya hidup mewah yang sementara didunia fana ini.

UMNO merampas kerajaan yang diterajui PAS di Terengganu pada 2004 melalui jalan paling jijik menggunakan pengundi-pengundi hantu yang dibawa dari Selangor. Kemenangan UMNO/BN dalam pilihanraya adalah kerana bertongkatkan SPR, PDRM, jentera-jentera serta agensi kerajaan dibawah Kementerian yang diterajui UMNO/BN dan bukan kekuatan UMNO secara ‘genuine’.

Kemuncak kepada kerakusan untuk membolot serta kekal berkuasa sehingga umat Islam Sabah sekarang ini hidup dalam keadaan mundur dari sudut ekonomi serta kehilangan banyak tanah-tanah NT kepada Anak Negeri palsu ialah dengan mencipta pelbagai isu dan menyebar siri-siri fitnah bahawa kononnya Tun Mustapha mahu membawa Sabah keluar dari Malaysia serta tuntutan royalti minyak sehingga 20% yang akhirnya dijadikan alasan untuk penubuhan sebuah parti baru yang didalangi oleh Tun Razak, Ghazali Shafei dan beberapa figura lain dari kalangan UMNO.

Dalam pilihanraya yang diadakan pada 1976, Tengku Razalaleigh berperanan besar untuk meyakinkan golongan peniaga Cina di Sabah bahawa Kerajaan Persekutuan merestui penubuhan Berjaya melalui sumbangan cek bernilai RM500,000 kepada Berjaya.

Saya cukup yakin tidak ada mana-mana pemimpin PAS yang mahu menjalinkan apa-apa hubungan yang boleh membawa kepada kerajaan campuran atau perpaduan dengan UMNO kerana mereka mengambil ikitibar dari sejarah Yasser Arafat dan Mahmud Abbas yang tak sudah-sudah diperbodohkan oleh Amerika dan Yahudi serta menjadi bahan tertawa dunia seluruhnya kerana perundingan yang tidak ada penghujungnya dengan entiti haram Israel.

UMNO mungkin tidak boleh disamakan dengan Israel, tetapi perangai hampir-hampir serupa. Israel robohkan rumah rakyat Palestin, UMNO pun robohkan rumah rakyat Sabah di BDC dan beberapa tempat lain di Sabah dan Semenanjung.

Kepada para pemimpin UMNO, islahkan diri kamu supaya menjadi manusia yang berakhlak dan bertamaddun. Ertinya, apabila Setiausaha Agung PAS sudah menjelaskan bahawa isu kerajaan perpaduan sudah ‘tutup buku’, maka hormatilah kenyataan dan keputusan tersebut.

Tidak perlulah heboh lagi dengan membuat pelbagai andaian dan tohmahan yang kesemuanya itu membawa kepada dosa semata. Jangan sampai nanti diistilahkan sikap degil kamu sebagaimana gambaran yang dibentangkan dalam Al-Quran seperti seekor anjing yang sentiasa menjulurkan lidahnya.

Al-Quran menyatakan janganlah kamu seperti seekor anjing yang mana ia sentiasa menjulurkan lidahnya sama ada kamu beri dia makan atau tidak. Insyaallah PAS yang bertunjangkan kepada perjuangan berlandaskan syariat Islam tidak akan pecah. Kalau UMNO mengharap PAS pecah, akhirnya UMNO gigit jari kerana harapan UMNO untuk melihat PAS pecah akan hancur berkecai!..

-sabahkini-

Tiada ulasan: