"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menteri kongsi butiran elaun 'sulit'

Malaysiakini 
Pengumuman pemansuhan bayaran insentif perkhidmatan kritikal (BIPK) kepada doktor baru yang diambil untuk berkhidmat dengan kerajaan, seperti yang diumumkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menimbulkan bantahan awam.
Antara maklum balas yang diterima adalah desakan agar kerajaan memotong elaun kepada menteri.
Keadaan diburukkan lagi oleh gambar keratan akhbar kabur yang mendakwa menteri kabinet antara lain boleh menuntut elaun meletak kenderaan sehingga RM5,700.
Sumber keratan akhbar itu tidak diketahui tetapi mendakwa butiran tersebut dipetik daripada "maklumat tular di internet". Walau bagaimanapun maklumat ini telah dinafikan.
Jadi sebenarnya berapa yang dibawa pulang oleh seorang menteri?
Gaji bulanan bagi ahli pentadbiran, iaitu anggota kabinet, timbalan menteri dan setiausaha politik, disenaraikan dalam Akta Ahli Parlimen (Saraan) 1980 (Akta 237).
Akta yang sama juga menyatakan bahawa anggota pentadbiran boleh menikmati elaun seperti yang dipersetujui oleh kabinet, selain daripada pendapatan bulanan mereka.
'Tidak sembunyi apa-apa'
Senarai terperinci elaun ini tidak terbuka untuk orang awam, dengan sumber yang dekat dengan kabinet memberitahu Malaysiakini bahawa dokumen itu adalah "sulit".
Walau bagaimanapun, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Saifuddin Nasution Ismail bersetuju untuk berkongsi beberapa butiran, demi ketelusan.

Saifuddin Nasution Ismail
“Fail kerajaan yang sulit bermaksud surat, pekeliling dan dokumen tidak boleh diedar tetapi kandungan atau butiran boleh dikongsi […]
“Ringkasnya, tiada apa-apa yang nak disembunyikan. Pandangan saya dalam isu viral berkait pendapatan (elaun) ialah (utamakan) ketelusan dan jangan seleweng dan rasuah. Selebihnya serah pada rakyat menilai,” katanya.
Menurut Saifuddin, gaji dan elaun menteri kabinet Pakatan Harapan adalah sama dengan apa yang dibayar kepada menteri BN, tetapi ditolak 10 peratus.
Katanya, menteri-menteri PH yang juga adalah ahli parlimen, menikmati elaun yang sama seperti wakil rakyat lain kecuali elaun kehadiran RM400 sehari untuk menghadiri sidang parlimen, katanya.
Beliau berkata selain elaun MP, menteri juga boleh menuntut elaun berikut secara bulanan:
  • Elaun keraian: RM12,000
  • Elaun menteri Kabinet: RM4,000
  • Elaun perumahan: RM4,000 (tidak boleh dituntut jika tinggal di kediaman rasmi)
  • Elaun pembantu rumah: RM2,500
  • Elaun pemandu: RM2,500
  • Elaun tetap ini berjumlah RM25,000 sebulan.
Mereka juga diberikan elaun cuti, termasuk penerbangan kelas pertama atau perniagaan sekali setahun untuk menteri dan pasangannya, serta penerbangan kelas ekonomi untuk anak-anak mereka yang berumur bawah 21 tahun.
Beliau berkata para menteri juga boleh menuntut elaun harian dan elaun makan jika mereka perlu melakukan perjalanan untuk kerja, tetapi dia tidak dapat mengingat jumlahnya tanpa membuat rujukan terlebih dahulu.
“Tak banyak dan tak berbaloi letih. Kecualilah Menteri Luar, Menteri MITI (Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri) dek tugasan setiap bulan travel atau yang memang menteri yang suka berjalan,” katanya.
Elaun lain adalah sama dengan apa yang boleh dituntut oleh ahli parlimen, katanya lagi.
Tidak termasuk elaun dan selepas potongan 10 peratus untuk penjimatan, menteri dibayar RM13,400 sebulan selain gaji RM16,000 sebulan sebagai ahli parlimen, katanya.
Elaun menteri BN terdedah di mahkamah
Pendedahan Saifuddin ini memberi penjelasan kepada perkara yang sebelum ini hanya dapat diagak oleh orang ramai.
Perbicaraan yang sedang berlangsung membabitkan bekas menteri BN juga adalah salah satu cara untuk mendapatkan gambaran tentang elaun yang diberikan kepada menteri.
Saksi baru-baru ini memberitahu mahkamah bahawa Ahmad Zahid Hamidi memperolehi elaun bulanan RM26,215 ketika menjadi timbalan perdana menteri, manakala Tengku Adnan Mansor pula mendapat elaun RM24,320 sebulan semasa menjadi Menteri Wilayah Persekutuan antara 2013 hingga 2018.
Perbendaharaan tidak mendedahkan jumlah elaun yang dibayar kepada menteri, tetapi menyatakan bahawa salah satu perbelanjaannya adalah "Elaun tetap yang dibayar kepada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen dan Setiausaha Politik".
Sebaliknya, elaun untuk ahli parlimen, speaker dan timbalan speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara boleh didapati melalui Kertas Statut yang diterbitkan di laman web Parlimen.
Semua menteri kabinet, timbalan menteri dan setiausaha politik juga telah mengisytiharkan pendapatan bulanan mereka, termasuk elaun, dan aset melalui laman web yang dikendalikan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

 Sebagai contoh, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau memperoleh RM100,004.32 sebulan, termasuk daripada pelaburan dan pendapatan tidak rasmi yang lain.
Menurut Akta 237, RM22,826.65 itu adalah gaji pokok bulanannya, tidak termasuk elaun.
Berapa elaun anggota Dewan Rakyat?
Tidak seperti anggota kabinet, elaun anggota parlimen diterbitkan melalui kertas statut yang disiarkan di laman web Parlimen.
Ini termasuk elaun speaker dan timbalan speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara
Di samping gaji RM16,000 sebulan, anggota Dewan Rakyat menikmati pelbagai elaun, termasuk:
  • Menghadiri sidang Parlimen - RM400 sehari
  • Menghadiri mesyuarat atau bengkel agensi kerajaan - RM300 sehari
  • Elaun keraian - RM2,500 sebulan
  • Bayaran khas - RM1,500 sebulan (kecuali jika MP adalah ahli pentadbiran)
  • Penerbangan kelas perniagaan dan perjalanan kereta api kelas pertama
  • Elaun hotel semasa di luar negara - bilik standard
  • Elaun hotel apabila bekerja luar kawasan dalam negeri lebih daripada 32 km dari rumah - tidak lebih daripada RM400 semalam
  • Jika tidak menetap di hotel, lojing harian semasa bekerja luar kawasan - RM100 malam (domestik), RM170 malam (antarabangsa)
  • Elaun makanan di luar negara - RM340 malam
  • Elaun perjalanan tetap - RM1,500 sebulan
  • Elaun bahan api - RM1,500 sebulan
  • Elaun tol - RM300 sebulan
  • Elaun pemandu - RM1,500 sebulan
  • Bantuan pakaian majlis ‘black tie’ - RM1,500
Desakan orang ramai agar elaun menteri dipotong timbul selepas JPA mengumumkan bahawa kerajaan tidak akan lagi membayar elaun kritikal sebanyak RM750 sebulan kepada doktor baru yang menyertai perkhidmatan awam bermula 1 Januari depan.
Pemotongan elaun kritikal juga melibatkan lain-lain pekerjaan dalam perkhidmatan awam. Elaun ini adalah sebanyak lima ke 15 peratus gaji bulanan. Jururawat mendapat elaun kritikal sebanyak 15 peratus.
JPA berkata elaun tersebut diperkenalkan untuk menarik kemasukan baru untuk sektor yang diperlukan. Ia tidak lagi terpakai untuk doktor baru kerana tiada lagi kekurangan di sektor tersebut.

Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Abdul Rahman mendesak elaun menteri dan ahli politik juga dipotong, dan menawarkan untuk tidak menggunakan elaun cuti beliau.
Hari ini, beliau mengumumkan Perdana Menteri Dr Mahathir telah bersetuju menangguhkan potongan elaun kritikal sehingga ia dibincangkan di mesyuarat kabinet akan datang.
Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) pula telah melancarkan petisyen untuk menggesa elaun tersebut dikembalikan buat doktor baru, manakala Kementerian Kesihatan akan bertemu dengan JPA untuk membincangkan perkara itu.

Rangkuman kes Zahid: Rekod kad kredit, cukai jalan dan siapa Mazlina?

Malaysiakini 
Pada 12 Disember lalu merupakan hari terakhir perbicaraan kes Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, bagi tahun 2019.
Ahmad Zahid berhadapan dengan 47 pertuduhan, 12 daripadanya membabitkan pecah amanah (CBT) melibatkan dana Yayasan Akalbudi, lapan tuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram.
Sepanjang 12 hari perbicaraan (sejak 18 November), 26 saksi hadir memberikan keterangan di mahkamah, dan perbicaraan banyak berkisar tentang dakwaan pecah amanah terhadap dana Yayasan Akalbudi.
Dalam pertuduhan pecah amanah (CBT), Ahmad Zahid dituduh menyeleweng RM31 juta dana Yayasan Akalbudi- yang mana beliau merupakan pengasas, pemegang amanah, dan penandatangan tunggal.
Melalui jejak aliran tunai yang dibentangkan kepada mahkamah, pihak pendakwaan cuba membuktikan bahawa satu amaun besar milik yayasan digunakan untuk, antara lain, membayar bil kad kredit peribadi, membeli polisi insurans kenderaan-bermotor dan membeli cukai jalan untuk kenderaan milik peribadi.
Laporan mengenai rekod cukai jalan bagi kenderaan Ahmad Zahid merupakan antara perkara yang paling memancing perhatian ramai dalam perbicaraan setakat ini.
Sebanyak 20 kenderaan, yang hampir kesemuanya kereta dan motosikal mewah, dan hampir semuanya didaftarkan atas nama beliau, mempunyai cukai jalan berjumlah RM35,726.80.
Sementara nilai polisi insurans kenderaan Ahmad Zahid dan keluarganya mencecah RM72,209.57 untuk 20 kenderaan yang dimiliki mereka. Semua kenderaan ini sama dengan rekod kenderaan yang disenaraikan saksi bagi cukai jalan, kecuali dua kenderaan kerana berlaku pertukaran nombor plat.

Salah seorang saksi yang merupakan ejen insurans memberitahu mahkamah, dia menerima tiga cek bernilai RM107,509.55 untuk pembayaran polisi insurans dan cukai jalan bagi 20 kenderaan.
Laporan rekod kad kredit Ahmad Zahid juga menarik perhatian banyak pihak, apabila saksi mendedahkan perbelanjaan yang dibuat Ahmad Zahid dan keluarganya, termasuk di butik-butik mewah luar negara.

Rekod kad kredit Ambank yang dibentangkan saksi menunjukkan penggunaan kad kredit Ahmad Zahid dan isterinya, Hamidah Khamis mencecah lebih RM1.4 juta dalam tempoh dua tahun dua bulan (antara Disember 2013 hingga Januari 2016), termasuk di luar negara.
Ini termasuklah perbelanjaan di pusat beli-belah, fesyen dan butik mewah seperti Burberry, Louis Vuitton, Swarovski, Harrods, Max Mara, Myer, Zilli Hermes, Stefano Ricci, Marks & Spencer, Escada dan Giorgio Armani; pusat mainan seperti Toys R Us dan DC Super Heroes, pusat barang kemas seperti Poh Kong Jewellers, Habib Jewels dan Swarovski; pusat farmasi, bil hospital, serta perbelanjaan lain.
Pembayaran yang direkodkan terhadap kad kredit itu pula mencecah RM1,296,715.98 (dari Januari 2014 hingga Januari 2016) melalui 37 transaksi cek (dua dipulangkan semula).
Bagi kad kredit Maybank pula, sebanyak RM 45,951.36 perbelanjaan direkodkan- termasuk di Kiev, Ukraine dan Seoul, Korea Selatan- manakala pembayarannya pula ialah sebanyak RM65,251.83, dibuat menerusi sembilan transaksi cek (satu dipulangkan semula).
Menurut salah seorang saksi, Ahmad Zahid juga mengarahkan penebusan semua akaun simpanan tetap milik Yayasan Akalbudi dan mengeluarkan cek bank (banker’s cheque) atas nama Messrs Lewis & Co berjumlah RM17,953,185.21, bagi tujuan “membina bangunan Yayasan Akalbudi”.
Siapa Mejar Mazlina?
Walaupun perbelanjaan kad kredit dan nilai polisi insurans menjadi perhatian rakyat, pasukan pendakwaan- seperti yang dinyatakan dalam pernyataan pembukaan- perlu membuktikan penyelewengan Yayasan Akalbudi oleh Ahmad Zahid berlaku menerusi pembayaran-pembayaran yang dibuat.
Dengan itu, pasukan pembelaan mendakwa, pembayaran untuk kad kredit dan insurans yang dibuat melalui cek Yayasan Akalbudi itu, dibuat tanpa pengetahuan Ahmad Zahid oleh pembantunya ketika itu yang bernama Mejar Mazlina.
Nama Mejar Mazlina boleh dikatakan nama yang paling banyak ditimbulkan oleh pasukan pembelaan, khususnya ketika pemeriksaan balas terhadap keterangan tentang transaksi melibatkan cek.

Menurut peguam bela, pihaknya telah menghantar sejumlah cek ke Jabatan Kimia Malaysia untuk pengesahan, dan hasilnya, daripada semua cek itu, sebanyak 32 cek didapati bukan dihasilkan menggunakan tulisan tangan, sebaliknya menggunakan cap tandatangan.
Ini termasuklah 25 cek kepada Ambank dan enam cek kepada Maybank untuk pembayaran kad kredit. Dakwa peguam bela, cek-cek tersebut dicap oleh Mejar Mazlina tanpa pengetahuan Ahmad Zahid.
Penggunaan dana Yayasan Akalbudi untuk membuat pembayaran kad kredit, kata mereka, juga disebabkan kesalahan Mejar Mazlina yang sepatutnya menggunakan wang dari akaun peribadi Ahmad Zahid.
Malah, mereka turut mendakwa Mejar Mazlina sememangnya diketahui sering melakukan kesilapan seperti menghantar cek kosong (tanpa tandatangan) kepada bank sehingga menyebabkan cek tersebut dipulangkan semula.
 Mejar Mazlina dijangka akan dipanggil sebagai salah seorang saksi tahun hadapan.
Selain pembayaran kad kredit dan insurans, Ahmad Zahid turut dituduh memberikan wang Yayasan Akalbudi kepada syarikat TS Consultancy & Resources (RM360,000); Pasukan Persatuan Bola Sepak PDRM (RM 1.3 juta), dan Armada Holdings (RM10 juta).
Bagi peruntukan tersebut, peguam bela mendakwa ia sebenarnya untuk mencetak al-Quran (untuk TS), “kebajikan pemain” (untuk pasukan bola sepak), dan sebagai pelaburan yang menguntungkan yayasan (untuk Armada Holdings).
Tak tahu aktiviti yayasan
Ahmad Zahid merupakan salah seorang daripada ahli lembaga pemegang amanah Yayasan Akalbudi yang ditubuhkan sejak 1997 (ketika itu Yayasan Budi), sebelum memohon menjadi penandatangan tunggal bagi badan tersebut pada 2013.
Bagaimanapun, berdasarkan keterangan ahli lembaga pemegang amanah yayasan lain yang menjadi saksi perbicaraan, kebanyakan mereka tidak tahu menahu mengenai apa-apa perjalanan dan aktiviti yayasan.
Ahli lembaga pemegang amanah Yayasan Akalbudi (mantan atau penyandang) yang memberi keterangan sebagai saksi ialah Mohd Samsuri Tun, Prof Dr Zulkifli Senteri, Muhammad Nabil Saleh dan Khairuddin Tarmizi.


Projek yang dinyatakan peguam sebagai antara projek Yayasan Akalbudi. Masjid Maahad Hamidiah di Kajang, Selangor
Hampir semua mendakwa tidak tahu sumber kewangan yayasan, tidak pernah berbincang mengenai aktiviti dan perbelanjaan yayasan dengan Ahmad Zahid (kecuali Khairuddin), tidak pernah dirujuk dengan penyata akuan atau penyata kewangan yayasan, serta tidak tahu yayasan mempunyai dana berjumlah jutaan ringgit.
Malah, mereka semua mengaku tidak pernah menandatangani sebarang dokumen kewangan seperti cek milik yayasan, kecuali Samsuri (pernah tandatangan cek) dan Nabil (tidak menyebut langsung mengenai cek dalam pernyataan saksinya).
Mereka juga akur apabila diminta melepaskan jawatan oleh Ahmad Zahid. 
Khairuddin juga membuat pengakuan mengejutkan, iaitu akuan bersumpah (SD) yang ditandatanganinya pada 2017 bahawa terdapat pembayaran balik dana Yayasan Akalbudi sebanyak lebih RM800,000 oleh Ahmad Zahid Hamidi, adalah sebenarnya tidak benar.
SD itu tidak disediakan olehnya, sebaliknya hanya ditandanganinya sahaja setelah diminta berbuat demikian oleh seorang peguam.
Berdasarkan maklumat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) Yayasan Akalbudi, Zulkifli dan Samsuri masih lagi pengarah yayasan, biarpun kedua-duanya telah menandatangani surat peletakan jawatan pada 2012.
Dalam pemeriksaan balas terhadap beberapa saksi, peguam bela mencadangkan bahawa Yayasan Akalbudi adalah “sebenarnya kepunyaan Ahmad Zahid”, dan wang peribadi Ahmad Zahid bercampur aduk dengan dana yayasan memandangkan sebahagian besar pendapatannya dimasukkan ke dalam akaun yayasan sejak awal penubuhannya lagi.

Peguam bela juga beberapa kali membangkitkan apa yang menurutnya sebagai “sumbangan dan projek” oleh Yayasan Akalbudi, di dalam dan luar negara.
Antaranya pembinaan dan penambahbaikan masjid dan surau, sumbangan kepada golongan memerlukan, percetakan Al-Quran, sumbangan pelajaran, pembinaan sekolah, serta sumbangan lain seperti sumbangan hari perayaan dan sumbangan tahunan.
Malah, di Bagan Datuk sendiri, dia berkata lebih RM46 juta dikatakan disumbangkan untuk masjid dan surau, sama ada untuk pembinaan, penambahbaikan, sumbangan karpet, pendingin hawa, pengecatan dan atap.
Rasuah
Hari ke-12 turut menyaksikan perbicaraan mula masuk dalam kes rasuah.
Bagi pertuduhan rasuah, Ahmad Zahid dituduh menerima RM17 juta antara 2016 hingga 2018, sebagai imbuhan buat dirinya untuk menganugerahkan tiga kontrak kepada beberapa syarikat. Beliau ketika itu Menteri Pertahanan dan juga Timbalan Perdana Menteri.
Pihak pendakwaan akan membuktikan bahawa Ahmad Zahid “memainkan peranan penting” (instrumental) dalam penganugerahan kontrak-kontrak tersebut.
Pada atau sekitar waktu sama, Ahmad Zahid dituduh menerima rasuah RM4.25 juta daripada “seseorang” sebagai imbuhan terhadap projek MyEG bawah bidang kuasa kementeriannya ketika itu.
Pada hari ke-12, pasukan pendakwaan memanggil saksi-saksi formal dari beberapa bank untuk mengesahkan berlakunya transaksi cek dari lima syarikat kepada Lewis & Co antara 2016 hingga 2018.
Lima syarikat itu ialah Syarikat Jogabonito Jewellery and Diamonds (sekeping cek RM250,000), Berani & Jujur Trading (RM5 juta dalam 10 transaksi cek), Mastoro Kenny IT Consultant & Services (RM8 juta dalam 13 transaksi cek), Sarana Kencana Sdn Bhd (RM6 juta dalam dua transaksi cek), dan Profound Radiance Sdn Bhd (RM2 juta dalam tiga transaksi cek).


Projek yang dinyatakan peguam sebagai antara projek Yayasan Akalbudi. Maahad Abdul Fatah Wa Abd Jalil Al-Tahfiz Al-Quran Lil Banat di Bagan Datuk, Perak
Messrs Lewis & Co juga nama yang sering timbul dalam perbicaraan Ahmad Zahid. Pihak pembelaan konsisten mencadangkan bahawa Lewis & Co ialah pemegang amanah kepada Yayasan Akalbudi.
Peguam bela juga mencadangkan bahawa saksi-saksi yang dipanggil setakat hari ke-12, “tidak boleh menafikan” sekiranya dikatakan bayaran yang dibuat adalah untuk tujuan kebajikan, infak atau sedekah, selain untuk tujuan “dana politik kepada TPM” (political fund to TPM).
Bagi pertuduhan pengubahan wang haram pula, Ahmad Zahid dituduh menerima cek berjumlah RM65 juta menerusi peguam dari Messrs Lewis & Co, dengan sebahagian besar daripada amaun itu kemudiannya digunakan untuk penempatan deposit tetap bawah nama firma tersebut.

Selain itu, dua unit banglo berjumlah RM5.9 juta didakwa dibeli tertuduh menggunakan duit tersebut.
Pasukan pendakwaan terdiri daripada timbalan pendakwa raya Raja Rozela Raja Toran, Ahmad Sazilee Abdul Khairi, Lee Keng Fatt, Gan Peng Kun, Harris Ong Mohd Jeffery Ong, Nur Aishah Maulat Ahmad Zakiuddin dan Mohd Afif Ali.
Manakala pasukan pembelaan diwakili peguam bela Hisyam Teh Poh Teik, Ahmad Zaidi Zainal, Hamidi Mohd Noh, Rosal Azimin Ahmad, Haziq Dhiyauddin Razali, dan Aiman Abdul Rahman.
Perbicaraan dilakukan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah.
Perbicaraan akan bersambung semula, Februari tahun hadapan.

Kebolehan penyanyi AS baca ayat Kursi memukau dunia Arab

Kebolehan penyanyi warga AS, Jennifer Grout mengalunkan bacaan ayat al-Kursi dengan lancar dalam sebuah rakaman klip video tular memukau dunia Arab dan warga alam maya.
Dalam rakaman tersebut, Jennifer menunjukkan kesungguhannya sewaktu membaca ayat ke-255 daripada surah al-Baqarah.
“Sewaktu pertama kali jatuh hati dengan muzik Arab, guru saya memberitahu agar mendengar bacaan al-Quran sebagai latihan untuk membiasakan diri dengan nuansa nyanyian dalam bahasa berkenaan.
“Ini kerana, kedua-duanya iaitu bahasa Arab dan al-Quran mempunyai persamaan seperti kualiti melodi, teknik vokal, modulasi maqam dan sudah tentu bahasanya. Kebanyakan penyanyi hebat Taarab mempunyai kemahiran membaca al-Quran.
“Saya membaca al-Kursi mengikut gaya pembaca al-Quran terkenal Mohammed Siddiq Al Menshawi.
“Membaca al-Quran memiliki seni tersendiri, ia boleh dihargai oleh sesiapa saja tak kira Muslim atau bukan Muslim,” katanya di media sosial.
Namun, perkara itu bukan yang pertama seumpamanya apabila anak kelahiran Boston itu muncul dengan perkara menggemparkan.


Terdahulu, dia sudah mengemparkan ramai peminat dan negara kelahirannya sendiri apabila mengumumkan secara rasmi sudah memeluk Islam.
Dalam hantaran berbeza, Jennifer berkata: “Bagi sesiapa yang tertanya-tanya selepas menonton saya membaca al-Kursi, ya, saya seorang Muslim; memeluk Islam di Morocco pada 2013.”
Bintang Arab Got Talent itu berkata demikian sebagai respons kepada netizen yang memberi saranan agar dia memakai hijab sewaktu memperdengarkan bacaannya.

Pun begitu, secara jujur Jennifer, berkata, dia masih berusaha mendalami Islam sebaik mungkin dan tidak mahu umum memberikan tanggapan salah mengenai dirinya.
“Saya belum secara menyeluruh komited dan tidak mahu orang memandang serong kerana ingat sudah bertudung.
“Al-Quran boleh diakses oleh sesiapa yang mendalami dan mahu mendengarnya,” katanya.
Jennifer berdarah Ireland-AS merupakan seorang peminat muzik Maghribi. Dia terkenal kerana menyanyikan banyak lagu-lagu dalam bahasa Andalusia, Amazigh dan Arab

Polis mungkin panggil Najib sebab dituduh terlibat bunuh Altantuya

Kow Gah Chie

Polis tidak menolak kemungkinan akan memanggil bekas perdana menteri Najib Razak bagi menyiasat tuduhan terbaru yang mendakwa beliau mengarahkan pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu.

Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador, berkata demikian semasa menjelaskan terdapat puluhan individu akan yang dipanggil berhubung perkara itu.

"Berpuluh-puluh orang semuanya," katanya pada sidang akhbar ketika ditanya jika Najib akan dipanggil pihak berkuasa.

Isnin lepas, Malaysiakini melaporkan bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) Azilah Hadri telah memohon untuk mengkaji semula sabitan pembunuhannya di Mahkamah Persekutuan.

Azilah Hadri dalam akuan berkanun (SD) yang dibuatnya mengakui buat pertama kali Najib telah mengarahkan dia membunuh Altantuya.

Sehubungan itu, Abdul Hamid berkata pihaknya telah memanggil beberapa saksi untuk membantu siasatan.

Katanya, polis tidak akan berdiam diri terhadap sebarang kes yang menggugat isu keselamatan dan akan mengambil tindkan yang sesuai.

"Tindakan berhubung SD Azilah telah pun berjalan, beberapa saksi individu, telah pun disenaraikan untuk dipanggil, untuk diambil kenyataan

"Dan sudah tentu pihak polis akan tunggu apa jua arahan-arahan spesifik yang mungkin ada daripada Jabatan Peguam Negara, tetapi dalam modus operandi pasukan polis ini sudah ada apakah SOP untuk tindakan-tindakan yang perlu kita ambil, itu dah ada, kita jalankan," katanya.

Sumpah laknat Najib sekadar gambaran persepsi politik

Wan Ji Wan Hussin
Apabila bekas perdana menteri Najib Razak mengambil pendekatan sumpah laknat yang kononnya dia tidak ada kaitan dengan Altantuya, paling tidak pun, wacana ilmu berkenaan perkara ini wajar dibuka.

Apatah lagi, sesuatu tindakan sudah pasti punyai implikasinya tersendiri, sama ada baik atau buruk.

Secara dasarnya, kebanyakkan ulama-ulama fiqh berpendapat bahawa sumpah bukan suatu amalan yang digalakkan – dikira sebagai hukum makruh.

Ini berasaskan kepada firman Allah: “Jangahlah kamu jadikan (nama) Allah dalam sumpahmu sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan mengadakan ishlah di antara manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” (al-Baqarah 2:224)

Demikian juga, bersandarkan kepada penjelasan Allah bahawa yang suka bersumpah adalah orang-orang munafiq. Firman Allah: “Mereka bersumpah kepada kamu dengan (nama) Allah untuk mencari keridhaanmu, padahal Allah dan Rasul-Nya itulah yang lebih patut mereka cari keridhaannya jika mereka adalah orang-orang yang mukmin” (Surah al-Taubah 9:62)

Walaubagaimana pun, apabila dikaitkan sumpah dan laknat, dalam fiqh Islam dibincangkan perkara ini dalam dua tajuk besar; Pertama, li’an. Kedua, mubahalah.

Apa itu li'an?

Kalimah li’an bermakna perkataan tertentu yang digunakan oleh orang yang terpaksa menuduh orang yang mencemarkan tempat tidurnya dan memberi malu kepadanya sebagai berzina.

Dengan perkataan lain, Li’an bermaksud seseorang suami yang nampak isterinya berzina dengan lelaki lain, tetapi tidak dapat mendatangkan seramai empat orang saksi, maka hendaklah dia berkata, “Aku bersaksi demi Allah, aku berada di pihak yang benar terhadap dakwaanku bahawa isteriku [sebut nama dan bintinya] telah berzina”.

Perkataan ini hendaklah diucapkan sebanyak empat kali. Dan pada kali kelima, dia hendaklah berkata, “Aku dilaknati Allah sekiranya aku berbohong”. [Al-Fiqh Al-Manhaji : 4/903]

Amalan li’an ini disandarkan kepada firman Allah: “dan orang-orang Yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada Syarak) bagi seseorang Yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah Dengan nama Allah, empat kali, Bahawa Sesungguhnya ia dari orang-orang yang benar dan sumpah Yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang Yang dusta” (Surah al-Nur 24:6-7)

Dengan ini difahami bahawa li’an ini berlaku dalam hal yang melibatkan antara suami dan isteri. Selain dari itu – seperti isu melibatkan Najib yang bersumpah laknat bahawa dia tidak kenal Altantuya, tidak timbul isu li’an sama sekali.

Apa itu mubahalah?

Makna mubahalah dari sudut bahasa adalah, “saling laknat melaknati”. (Mukjam Al-Mustalahat wa Al-Alfaz Al-Fiqhiyyah: 3/204).

Adapun makna Mubahalah dari sudut syarak adalah, “saling laknat melaknati, iaitu berdoa agar diterima laknat dari Allah terhadap orang yang dusta daripada dua pihak yang saling laknat melaknati” (Tahrir Alfaz At-Tanbih : 1/247).

Asal amalan mubahalah adalah perdebatan antara Nabi Muhammad SAW dengan beberapa orang Nasrani dari Najran. Mereka terdiri daripada 13 orang, yang diketuai oleh seorang yang bernama Al-‘Aqib, atau dikenali juga sebagai Abdul Masih.

Dalam perdebatan itu, semua hujah-hujah Nasrani itu dijawab oleh Nabi SAW, tanpa mereka berjaya membalas lagi. Namun begitu, mereka tetap berkeras juga hendak berhujjah, walau mereka sudah tidak mempunyai hujjah lagi.

Mengenangkan sifat begitu, Allah SWT pun menurunkan ayat ke 61, surah ali-Imran yang bermaksud : “kemudian sesiapa Yang membantahmu (Wahai Muhammad) mengenainya, sesudah Engkau beroleh pengetahuan Yang benar, maka katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak Kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan Kami serta perempuan-perempuan kamu, dan diri Kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah Dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang Yang berdusta" (Ibnu Kathir : 2/50]).

Ulama-ulama Islam menjelaskan bahawa mubahalah, walaupun boleh diamalkan, tetapi lebih digalakkan agar tidak dilakukannya. Ini kerana, dibimbangi ia memberi implikasi tidak baik kepada masyarakat. Dengan sebab itu, para ilmuwan Islam menekankan beberapa syarat bagi amalan mubahalah. [Syarh Qasidah : 1/37]

Apatah lagi, mubahalah tidak berlaku dalam urusan yang melibatkan jenayah. Ia berlaku dalam urusan yang melibatkan perdebatan ilmu sahaja. Dengan sebab itu, al-Imam Ibn al-Qayyim ada menjelaskan bahawa mubahalah tidak berlaku kecuali kedua-dua belah pihak pendebat telah mendatangkan hujjah masing-masing. Hujjah itu pula, hendaklah hujjah yang nyata dan jelas. [Zad Al-Ma’ad : 3/643]

Dengan itu, amalan sumpah laknat yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib tidak bertepatan dengan konsep mubahalah.

Bagaimana pula dengan jenayah?

Dalam kes melibatkan jenayah, sesuatu dakwaan perlu kepada pembuktian. Sesuatu dakwaan, tidak boleh terus dianggap sebagai benar kecuali perlu kepada proses pembuktian, seperti siasatan dan proses mahkamah.

Di pihak yang menafikan pula, semestinya ada hak untuk menafikannya – melalui bersumpah. Namun, semua proses itu tidak akan berlaku kecuali dihadiri hakim.

Dengan sebab itu, dalam kes yang melibatkan Najib yang melakukan sumpah laknat di masjid - walaupun dihadiri ramai orang, ia bukan sekadar boleh dianggap sebagai amalan “bid’ah”, tetapi ia tidak memadai.

Ia tidak memberi kesan pada keputusan di peringkat mahkamah pun. Ia tidak lebih sekadar memberi gambaran dari sudut persepsi politik sahaja.

WAN JI WAN HUSSIN ialah pendakwah dan pengarah akademik Saudara Research Centre.