Bersatu akui dah 'pinang' KJ namun status Shahidan masih 'kabur'
Rumah Terbuka Malaysia Madani di Kedah redakan suhu politik
Khalid Samad jawab Umno Kelantan
Umno Kelantan ugut Amanah
Lebai-lebai: Apa kata ampunkan semua banduan
Dua wanita adik-beradik bunuh diri akibat malu diisytihar muflis
Isteri maut dilanggar suami ketika undur kereta
Peluk Islam selepas mengadu solat Aidilfitri terlalu bising
Kanak-kanak maut terkena tembakan senapang ‘pump gun’
Buruh binaan mengaku ceroboh, rogol penjawat awam
BERSATU ambil tindakan undang-undang terhadap 4 Ahli Parlimennya lompat parti
Lari daripada pemeriksaan polis, 4 cedera kereta terbabas
“Kota Bharu dan sampah berpisah tiada” – Netizen kecam bandar Kelantan kotor
MALAYSIA DATELINE
Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) melalui laman TikTok berkongsi kekecewaan terhadap vendor dan pengunjung yang meninggalkan lokasi tersebut dipenuhi dengan sampah walaupun pihaknya sudah menyediakan tempat membuang sampah.
Nampaknya kempen bagi memberi kesedaran dalam tabiat membuang sampah kurang berkesan bagi penduduk di negeri ini selepas tular sebuah gambar dengan jalanan yang penuh sampah.
Mereka menulis, “Walaupun kempen Kelantanku Bersih (Kelantanku Bersih) telah dilaksanakan sejak sekian lama, kemudahan pembuangan sampah telah disediakan cukup banyak, peringatan daripada penguatkuasa dan pegawai kesihatan awam supaya menjaga kebersihan kawasan bazar telah disampaikan berkali-kali. Tetapi masyarakat, peniaga dan pengunjung masih mengabaikannya.
“Ini adalah contoh sikap tidak bertanggungjawab segelintir peniaga dan pengunjung Pasar Parit Dalam yang tidak mengutamakan kebersihan.”
Apa yang lebih menyedihkan ialah, seperti yang dikongsikan, pihak yang luar masih akan menuding jari kepada majlis tempatan untuk kejadian ini walaupun segala usaha telah dilakukan untuk mendidik masyarakat di negeri ini.
“Apabila perkara seperti ini berlaku, majlis tempatan juga akan dipersalahkan.
Memandangkan kemudahan pelupusan sampah telah disediakan dan banyak peringatan daripada pihak berkuasa, sebenarnya tidak ada pihak lain yang perlu dipersalahkan selain penjual dan pengunjung.
4 remaja parah, kereta putus dua
Minta dijauhi PAS memerintah Selangor
Tak serik-serik belasah isteri
Keputusan PRN akan jadi penentu sokongan kepada kerajaan perpaduan
Perkelahan keluarga bertukar tragedi, gadis lemas di Lata Changkah
Cerita oghe Kelate
Meninggal dunia selepas sertai Maraton London
Rempit: Merusuh, pukul polis, 4 lelaki ditahan
'Buka pam, bukan air tetapi angin yang keluar'
NURUL HIDAYAH HAMID
Suri rumah, Fatimah Yahya menadah air dalam tong air untuk digunakan bagi urusan seharian di rumahnya di Kampung Pulau Pisang.
JITRA - Beberapa keluarga di Kampung Pulau Pisang, mukim Jeram, di sini, resah memikirkan masalah gangguan bekalan air yang didakwa makin kritikal terutamanya ketika musim perayaan Aidilfitri ini.
Suri rumah, Fatimah Yahya, 80, berkata, masalah bekalan air yang dialami telah berlarutan sejak beberapa tahun lalu namun makin serius sejak beberapa hari lepas.
Fatimah berkata, bekalan air hanya diterima pada waktu malam bermula lebih kurang jam 12 tengah malam hingga jam 6 pagi hingga menjejaskan sambutan Aidilfitri.
"Bayangkan, saya buka pam seharian namun bukan air tetapi angin yang keluar. Jadi, saya terpaksa berjaga malam untuk menadah air dari paip rumah ke tong tadahan air.
"Ketika orang lain nyenyak lena, saya telah bangun untuk menadah air hingga ke pagi, itupun belum tentu penuh disebabkan air keluar sedikit sahaja," katanya ketika ditemui Sinar Harian pada Selasa.
Fatimah memberitahu, dia dan anak perempuannya, Fazidah Ramli, 52, terpaksa bergilir-gilir menadah air untuk kegunaan harian mereka terutamanya memasak.
Sementara itu, Fazidah menambah, mereka telah memperuntukkan sejumlah wang untuk membeli pam air untuk menyelesaikan masalah itu.
Bagaimanapun, Fazidah memaklumkan, masalah gangguan bekalan air dialami masih juga tidak selesai meskipun pelbagai cara termasuklah memasang paip telah dilakukan.
Fazidah mengakui, masalah bekalan air dialami menyukarkan urusan seharian, sekali gus menyebabkan sambutan raya kali ini dirasakan agak suram.
"Hendak sambut raya pun rasa tidak seronok kerana apa sahaja ingin dilakukan terganggu dengan ketiadaan air itu," katanya.
Sehubungan itu, katanya, mereka merayu agar masalah bekalan air dialami di kawasan itu dapat diselesaikan segera bagi memudahkan urusan mereka dan beberapa keluarga lain.
Sebelum ini, Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) dalam satu kenyataan memaklumkan akan melaksanakan pelan kontingensi selama lima hari bermula Khamis hingga Isnin sebagai persediaan awal berdepan kemungkinan berlaku gangguan bekalan air di negeri ini sempena Hari Raya Aidilfitri
SADA memaklumkan, pihaknya menjangkakan berlaku peningkatan permintaan air melebihi 30 peratus oleh pengguna sepanjang musim perayaan disebabkan kepulangan anak perantau ke kampung halaman selain faktor cuaca kemarau.
Panggilan video selamatkan kru dirompak di pelantar minyak
Ibu bapa enggan ujian DNA, anak tak dapat IC
Seleweng dana 1MDB - Switzerland dakwa dua pengurus Petrosaudi
Bakal pengantin berbogel di tengah jalan raya
KM Melaka: Isu skandal seks exco Melaka: Betul atau tidak, saya anggap fitnah
Pelajar mati letup mercun dalam mulut
Ada penduduk negeri Kedah terpaksa mengemis minta air dari jiran
Sambutan Aidilfitri suram, penduduk dakwa lori tangki tak hantar air
Adie Sufian Zulkefli
Penduduk mendakwa, masalah itu menyebabkan sambutan Hari Raya kurang meriah berikutan kesukaran untuk melakukan persiapan termasuk menerima tetamu dan berkunjung ke rumah jiran. - Gambar/ Astro AWANI
ALOR SETAR: Sambutan Aidilfitri bagi lebih 100 keluarga di Kampung Tepi Laut, Tebengau di sini agak suram tanpa bekalan air mencukupi, yang didakwa sudah berlarutan sejak kira-kira tiga bulan lalu.
Penduduk mendakwa, masalah berkenaan semakin serius menjelang Aidilfitri dan ketika sambutan perayaan itu, apabila lori tangki yang sepatutnya menghantar bekalan air tidak masuk ke kawasan itu.
Penduduk mendakwa, masalah itu menyebabkan sambutan Hari Raya kurang meriah berikutan kesukaran untuk melakukan persiapan termasuk menerima tetamu dan berkunjung ke rumah jiran.
Pekerja swasta, Amran Ibrahim, 53, berkata mereka bergantung sepenuhnya kepada penghantaran bekalan air melalui lori tangki ke rumah yang sebelum ini dijanjikan dua hari sekali.
Namun, dakwanya penghantaran air berkenaan tidak konsisten, malah tiada penghantaran dibuat ke kawasan mereka sejak beberapa hari sebelum Aidilfitri.
"Sudah lama masalah ini berlarutan. (Semasa bekalan diterima melalui lori tangki) macam ini angkut hari-hari laratkah? Setiap hari macam ini... masalah air tak selesai.
"Tengoklah, orang anak ramai (kehidupan lagi sukar sebab keperluan air lagi banyak... (terpaksa) pergi macam minta sedekah dengan jiran-jiran... umpama mengemis minta air," dakwanya ketika ditemui Astro AWANI.
Pekerja swasta, Norfatihah Abdul Talib, 25, pula berkata ketiadaan air ini menyusahkan penduduk melakukan kerja mencuci pakaian dan membersihkan diri.
Katanya, paling teruk dia serta penduduk lain terpaksa meminta air dari rumah jiran yang menerima bekalan air daripada lori tangki Syarikat Air Darul Aman (SADA), atau penduduk kampung lain untuk meneruskan aktiviti harian.
"Setiap kali raya, air memang tak ada... tapi selalunya mereka (SADA) akan hantar dengan lori, tapi sekarang mereka hantar tak cukup.
"(Ibarat) sebuah rumah dapat sebuah lagi tak dapat. Kena angkut (air) letak dalam besen... (kena) pergi basuh dekat rumah mak saudara hujung (kampung) sana," dakwanya.
Sementara itu, seorang lagi penduduk, Norhabibah Bakar, mendakwa pinggan di rumahnya sudah beberapa hari tidak bercuci malah bekalan air yang ada hanya cukup untuk anak-anaknya sahaja mandi.
"Pinggan di rumah dari sebelum raya tak cuci lagi. Angkut air kadang-kadang tak cukup untuk nak cuci... habuan anak-anak nak mandi sahaja... (saya) tak mandi (di rumah) sebab air tak ada...
"Terpaksa pergi ke rumah adik (untuk mandi)... kalau adik tak ada, maka tak mandilah," katanya.
Sementara itu, jurucakap SADA, ketika dihubungi berkata, masalah air di kampung itu yang berlarutan berpunca daripada projek penambahbaikan Loji Tadahan Air Pelubang yang mengambil masa untuk siap kira-kira lima bulan lagi.
Mengenai dakwaan penduduk lori tangki tidak membuat penghantaran air kebelakangan ini, katanya penghantaran dibuat di kawasan hadapan kampung dan pihaknya mengakui bekalan itu mungkin tidak mencukupi.
Justeru katanya, SADA berjanji akan menghantar bekalan air ke kampung berkenaan secara berperingkat.
Katanya, SADA turut meminta penduduk supaya membuat laporan ketiadaan air kepada Bahagian Aduan Bekalan SADA dan tindakan akan diambil dengan segera.
Katanya, sepanjang perayaan Aidilfitri, SADA telah membuka Pusat Khidmat Setempat (PKS) bermula 21 hingga 23 April 2023 bermula jam 8 pagi hingga 5 petang.
PKS ini bagi memudahkan penduduk di sekitar Kuala Kedah membuat aduan, mendapatkan maklumat terkini dan memperoleh bekalan air melalui tangki-tangki air yang ada disediakan sepanjang tempoh sambutan Hari Raya Aidilfitri.