MALAYSIA DATELINE
Berjasa di dalam sidang media memperkenalkan calon untuk PRK Tanjung Piai, hari ini.
Berjasa bersetuju dan menyokong kerjasama Pas dan Umno demi mengukuhkan kesepakatan sesama parti politik Melayu.
Namun menurut Presiden Berjasa Datuk Ir. Ts. Dr. Badhrulhisham Abdul Aziz laluan yang diberi BN kepada MCA untuk bertanding di Tanjung Piai kali ini langsung tidak membawa aspirasi orang Melayu Islam masa kini.
Berjasa menghormati keputusan tersebut, namun merasa bertanggungjawab untuk memenuhi hasrat pengundi Melayu Islam yang mahukan calon muslim berwibawa.
Sehubungan itu, Berjasa mengambil keputusan untuk menghantar calon ke Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai dalam rangka sistem demokrasi yang meraikan kepelbagaian dan perbezaan secara harmoni.
Badrulhisham berkata, prinsip Berjasa masih sama iaitu mahu mengangkat mesej ‘Undilah Calon Muslim Berwibawa’ di kawasan yang majoritinya adalah pengundi Melayu Islam.
“Berjasa berharap agar pengundi Melayu Islam di Tg Piai membuat pilihan yang wajar dan bijak, berikutan kegagalan Pakatan Harapan (PH) dalam menunaikan janji dalam pilihanraya lepas, malahan kuasa mereka juga didominasi oleh DAP,” katanya dalam satu kenyataan.
Dalam masa yang sama, jelas beliau keutamaan untuk mendapatkan semula dominasi kuasa politik Melayu melalui calon muslim berwibawa adalah satu keperluan nasional dan Tanjung Piai tidak terkecuali dalam merealisasikan keperluan utama ini.
‘Kita juga mengharapkan pengundi Tanjung Piai dapat menghantar mesej kepada umat Islam seluruhnya akan kegusaran umat Islam,” ujarnya.
Beliau yang merasakan pasca PRU 14 menatijahkan kehilangan dominasi kuasa politik Melayu dan Islam, sedangkan kestabilan politik negara bergantung pada dominasi tersebut selama lebih 60 tahun merdeka.
“Pelbagai fenomena yang diungkapkan sebagai “Islam dibuli” telah membangkitkan rasa tidak puas hati dalam kalangan umat Islam di sepanjang lebih setahun pemerintahan Pakatan Harapan,” katanya.
PRK Tanjung Piai merupakan yang kesembilan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
Ia bakal diadakan berikutan kekosongan kerusi Parlimen tersebut selepas penyandangnya, Dr Md Farid Md Rafik, 42 tahun, yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, meninggal dunia di Hospital Pontian, pada 21 Sept lepas akibat komplikasi jantung.
Allahyarham, yang juga Timbalan Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Bahagian Tanjung Piai, memenangi kerusi itu pada PRU14 dengan majoriti 524 undi selepas menewaskan penyandangnya, Datuk Seri Wee Jeck Seng (BN-MCA) dan Nordin Othman (PAS).
Pakatan Harapan mencalonkan Ketua Bersatu Bahagian Tanjung Piai, Karmaine Sardini, manakala BN meletakkan calon dari MCA Datuk Seri Wee Jeck Seng.
Calon parti Berjasa ialah Datuk Ir. Ts. Dr. Badhrulhisham Abd Aziz, 56, yang juga merupakan Presiden parti
Berjasa., beliau juga merupakan anak kelahiran Muar Johor.
"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
Pengundi Umno di Tanjung Piai dalam dilema
Annabelle Lee
PRK TG PIAI | Tinjauan Institut Darul Ehsan (IDE), mengenai pilihan raya kecil parlimen Tanjung Piai mendapati 83 peratus responden berkata mereka akan mengundi parti yang sama semasa PRU14 lalu.
Daripada jumlah itu, 53 peratus responden Melayu berkata akan mengundi parti yang sama pada PRK kali ini, maklum IDE yang dimiliki kerajaan Selangor.
Timbalan Pengarah IDE, Prof Dr Mohammad Redzuan Othman membentangkan hasil kajian institut itu hari ini yang berdasarkan tinjauan daripada 1,518 responden.
Menurutnya, bagi pengundi Melayu yang masih belum memutuskan calon mana yang hendak diundi, mereka akan berhadapan dilema untuk memilih antara calon PH Karmaine Sardini dan calon BN Wee Jeck Seng.
ADVERTISING
Ini kata Redzuan terutamanya buat penyokong setia Umno yang masih belum membuat keputusan.
"Dengan calon yang seorang imam, saya difahamkan dia (Karmaine) ada dua tahfiz dan dilemma pengundi Melayu.
"Nak undi (calon) Cina, tapi PAS kata tak boleh menjadi kuda (tunggangan) DAP itu. (Jadi) macam mana dengan MCA?
"Ini akan menjadi satu perbincangan nanti dan sejauh mana parti akan menggunakan sentimen ini," katanya.
Jelasnya, pengundi Melayu dalam kategori ini berkemungkinan tidak akan keluar mengundi.
"Jadi, akhirnya nanti, bagi mereka yang menganggap undi ini soal pahala dan dosa, dia akan pilih yang mana paling kurang sekali.
"Tak keluar mengundi lah," katanya.
Mengulas lanjut hasil tinjauan itu, Redzuan berkata faktor calon akan menentukan pola pengundian pilihan raya kecil ini.
"[...] faktor calon dia akan menentukan bagaimana pengundian (dibuat).
"Mahu tidak mahu dalam konteks Malaysia ini, ras pun kita tak lari lagi, masih ada element-elemen tertentu," katanya lagi.
Tinjauan yang dibuat dari 18 ke 20 Oktober lalu sebelum parti politik mengumumkan calon-calonnya itu berdasarkan responden penduduk yang menepati pengundi parlimen tersebut dari segi kaum, jantina dan umur.
Walaupun kebanyakan responden tinjauan itu berkata mereka akan mengundi parti politik yang sama ketika PRU14 lalu, namun pecahan mengikut kaum mendedahkan hanya 41 peratus responden Cina berkata akan berbuat demikian.
Tinjauan IDE juga mendapati majoriti pengundi Cina masih belum membuat keputusan siapa yang hendak dipilih pada hari pengundian 16 November akan datang.
Pada PRU14, sokongan pengundi Cina dan pertembungan tiga penjuru dengan calon PAS, membolehkan PH merampas kerusi tradisi MCA itu dengan majoriti tipis 524 undi.
Redzuan ketika ditanya menjangkakan pengundi Cina, terutama mereka yang tinggal dan bekerja di luar Johor akan teragak-agak untuk mengundi.
Kaji selidik itu menunjukkan bahawa kira-kira 56 peratus daripada semua responden berkata mereka mempunyai ahli keluarga yang mengundi di Tanjung Piai tetapi tinggal di tempat lain.
"56 peratus yang mereka ditanya ini - keluarga - ada keluarga yang pengundi luar - bekerja di Singapura, luar negeri, Johor Bahru dan sebagainya.
"Untuk mereka balik itu, itu merupakan sesuatu komitmen. Komitmen akan berlaku jika mereka rasakan perkara yang menyentuh.
"Maksudnya, walaupun tak setuju kepada PH, (pengundi) Cina yang juga tidak puas hati kepada PH, tidak semestinya dia menyeberang kepada BN.
"Sama ada dia tak balik atau dia buat keputusan dia tak mengundi," katanya kepada Malaysiakini.
Selanjutnya, Redzuan meramalkan kadar peratusan keluar mengundi yang rendah tetapi enggan memberikan anggaran.
Katanya, ini akibat rasa tidak puas hati pengundi Cina terhadap PH dan rasa tidak puas hati Melayu terhadap calon MCA.
Tinjauan IDE menunjukkan 69 peratus responden telah memutuskan tentang siapa yang akan diundi sementara yang lain (31 peratus) tidak dapat diputuskan.
Bagi responden Cina, bagaimanapun tinjauan IDE menyatakan hanya 36 peratus responden telah membuat keputusan. Ini adalah perbezaan yang ketara berbanding responden Melayu, di mana kebanyakan (63 peratus) mengatakan bahawa mereka telah membuat keputusan.
PH mengumumkan akan meletakkan Ketua Bahagian Tanjung Piai dan bekas imam Karmaine Sardini sebagai calon pada pilihan raya kecil akan datang.
BN pula menampilkan bekas MP Tanjung Piai selama dua penggal dan Ketua Bahagian MCA Wee Jeck Seng. Parti pembangkang Gerakan dan Berjasa turut mengumumkan hasrat bertanding di kerusi tersebut.
Pengundi Tanjung Piai terdiri daripada 57 peratus Melayu, 42 peratus Cina dan satu peratus India.
Bagaimanapun, Redzuan enggan menyatakan parti mana yang mempunyai peluang yang lebih baik pada PRK ini tetapi berkata parti yang akan menang bakal mendapat majoriti tipis.
Redzuan berkata dengan kerjasama Umno-PAS melalui Muafakat Nasional, maka BN mempunyai peluang yang lebih baik jika hasil keputusan PRU14 diterjemahkan dalam pilihan raya kecil ini.
Pada pilihan raya umum lalu, penambahan undi BN dan PAS merangkumi 51.7 peratus daripada jumlah keseluruhan undi manakala PH pula mendapat 46.3 peratus.
Walau bagaimanapun, perbezaannya adalah kini PH mentadbir kerajaan persekutuan dan negeri.
Beliau juga berkata berdasarkan PRU14, PH popular di kawasan yang lebih padat penduduknya dan boleh diakses di kawasan itu; yang memerlukan kurang kerahan jentera kempen pilihan raya.
Pas desak Berjasa tarik balik hasrat letak calon untuk PRK Tanjung Piai
BERNAMA
Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa) yang mahu meletakkan calon untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai diharap dapat menarik balik hasrat itu bagi menghormati kerjasama parti itu bersama Pas di bawah Gagasan Sejahtera.
Pesuruhjaya Pas Johor, Abdullah Husin berkata, Berjasa yang berada di bawah Gagasan Sejahtera bersama Pas dan Ikatan adalah terikat dengan kerjasama di bawah gagasan itu.
Katanya, dalam kes PRK Tanjung Piai, Pas pula menghormati keputusan Barisan Nasional (BN), yang ditunjangi Umno, untuk meletakkan calon dari MCA berikutan kerjasama menerusi piagam Muafakat Nasional bersama Umno.
“Saya menasihati mereka (Berjasa) supaya jangan berbuat demikian (meletakkan calon sewaktu penamaan esok). Kita (PAS) dah beri laluan kepada BN untuk letakkan calon, maka BN dah putuskan calon yang bertanding adalah MCA,” katanya kepada Bernama, ketika dihubungi hari ini.
Menurut beliau, Pas serta parti-parti di bawah Gagasan Sejahtera perlu membuktikan mereka berfikiran terbuka.
Semalam, Berjasa mengumumkan akan bertanding pada PRK Tanjung Piai, malah telah membuat bayaran deposit kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pagi semalam.
Berjasa dilaporkan mahu memberi pilihan kepada pengundi Melayu Islam di Parlimen Tanjung Piai untuk memilih calon Muslim di bawah parti itu.
Sehingga kini, tiga calon telah diperkenalkan oleh parti masing-masing untuk bertanding kerusi Parlimen berkenaan iaitu Karmaine Sardini, 66, dari Bersatu untuk Pakatan Harapan; Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng, 55, dari MCA mewakili Barisan Nasional dan Wendy Subramaniam, 38, dari Gerakan.
Penamaan calon akan diadakan esok.
Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa) yang mahu meletakkan calon untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai diharap dapat menarik balik hasrat itu bagi menghormati kerjasama parti itu bersama Pas di bawah Gagasan Sejahtera.
Pesuruhjaya Pas Johor, Abdullah Husin berkata, Berjasa yang berada di bawah Gagasan Sejahtera bersama Pas dan Ikatan adalah terikat dengan kerjasama di bawah gagasan itu.
Katanya, dalam kes PRK Tanjung Piai, Pas pula menghormati keputusan Barisan Nasional (BN), yang ditunjangi Umno, untuk meletakkan calon dari MCA berikutan kerjasama menerusi piagam Muafakat Nasional bersama Umno.
“Saya menasihati mereka (Berjasa) supaya jangan berbuat demikian (meletakkan calon sewaktu penamaan esok). Kita (PAS) dah beri laluan kepada BN untuk letakkan calon, maka BN dah putuskan calon yang bertanding adalah MCA,” katanya kepada Bernama, ketika dihubungi hari ini.
Menurut beliau, Pas serta parti-parti di bawah Gagasan Sejahtera perlu membuktikan mereka berfikiran terbuka.
Semalam, Berjasa mengumumkan akan bertanding pada PRK Tanjung Piai, malah telah membuat bayaran deposit kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pagi semalam.
Berjasa dilaporkan mahu memberi pilihan kepada pengundi Melayu Islam di Parlimen Tanjung Piai untuk memilih calon Muslim di bawah parti itu.
Sehingga kini, tiga calon telah diperkenalkan oleh parti masing-masing untuk bertanding kerusi Parlimen berkenaan iaitu Karmaine Sardini, 66, dari Bersatu untuk Pakatan Harapan; Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng, 55, dari MCA mewakili Barisan Nasional dan Wendy Subramaniam, 38, dari Gerakan.
Penamaan calon akan diadakan esok.
Perangi penderhaka
Noor Mohamad Shakil Hameed
Sakit hati dan geram apabila kita mendengar pendedahan dan pengakuan seorang ahli perniagaan warga China yang memberitahu Mahkamah Tinggi George Town baru-baru ini bahawa dia membayar sebanyak RM400,000 untuk memiliki pasport dan MyKad warganegara Malaysia.
Ini bermaksud mana-mana individu luar yang ada duit boleh membeli dua dokumen penting negara ini dengan sangat mudah. Kita mungkin sukar untuk menyalahkan ahli perniagaan ini kerana dia hanya menggunakan ‘perkhidmatan tambahan dan istimewa’ yang ditawarkan oleh pegawai yang diberi amanah dan tanggungjawab.
Tetapi apa yang pasti kita sangat kecewa dan marah apabila adanya pegawai jabatan kerajaan yang sanggup menggadai kedaulatan negara hanya kerana tamak dan mahu cepat kaya.
Secara peribadi bagi saya pasport dan MyKad bukanlah sekadar dokumen perjalanan dan kad identiti semata-mata, sebaliknya ia adalah lambang kedaulatan dan maruah negara. Jadi jika ada mana-mana individu menyalah guna kedudukan dan kuasa untuk menjual dokumen ini maka wajar dicaj sebagai tindakan mensabotaj dan mengkhianati negara.
Malah wajar dipanggil sebagai penderhaka kerana menjual kedaulatan negara kepada orang luar. Ini kerana tindakan sebegini boleh memberikan pelbagai kesan buruk dan negatif terhadap negara dan juga masyarakat.
Secara prinsipnya banyak yang kita boleh bercakap tentang isu jualan pasport dan MyKad ini terutamanya dalam konteks memberikan ancaman kepada kita. Antaranya, anasir luar boleh mengambil kesempatan untuk merasuah pegawai dan membeli dokumen penting ini untuk seludup masuk ke dalam negara untuk pelbagai tujuan tidak baik seperti mensabotaj keselamatan dan ketenteraman awam dari dalam serta mengintip pelbagai rahsia penting negara.
Dalam kes ini sendiri misalnya ahli perniagaan dari China tersebut yang berjaya membeli pasport dan MyKad secara terang-terangan layak untuk melibatkan diri dalam perniagaan dan pelaburan di negara kita dengan menikmati segala kemudahan yang disediakan kepada warga tempatan oleh kerajaan.
Bukankah ini akan mengancam dan menjejaskan peluang perniagaan warga kita. Ia juga akan mendorong pengaliran keluar wang negara sekali gus menjejaskan ekonomi negara. Kita percaya hak pembelian hartanah terutamanya rumah mampu milik rakyat juga akan terjejas teruk kerana orang luar ini pasti boleh membayar dan menggondol semua rumah yang dijual oleh pemaju untuk dijadikan pelaburan.
Bayangkan pula keadaan di mana pekerja asing yang datang bekerja di negara kita akhirnya dapat memiliki dokumen penting seperti MyKad. Ini akan membolehkan mereka yang datang dari pelbagai latar belakang mengancam peluang pekerjaan tetap di semua sektor terutamanya sektor awam yang sememangnya dikhususkan untuk warganegara. Malah masalah jenayah dan sosial juga pastinya akan terus menghantui masyarakat kita.
Ironinya pendedahan seperti ini menunjukkan isu rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam kalangan segelintir penjawat awam yang memegang jawatan penting dan strategik masih cukup membimbangkan.
Ringkasnya integriti kelompok ‘nila’ ini terus menghantui nama baik dan imej perkhidmatan awam secara keseluruhannya. Lantaran itu ketua jabatan dan penjawat awam perlu melihat perkara ini dengan lebih serius.
Hakikatnya sudah terlalu banyak kes salah laku dan integriti dalam kalangan penjawat awam telah didedahkan selama ini, justeru perlu ada tindakan yang lebih drastik agar perkara ini dapat ditangani dengan lebih berkesan. Kita memerlukan tindakan yang lebih tegas dan yang boleh dibuat dengan segera.
Masalahnya sekarang ialah di samping kes mahkamah yang berlarutan agak lama sebelum dijatuhkan sesuatu hukuman, proses tatatertib ke atas mana-mana penjawat awam yang terlibat sebarang salah laku jenayah juga melibatkan tatacara yang agak panjang sebelum menjatuhkan hukuman seperti buang kerja.
Ini berbeza dengan pihak swasta atau korporat yang boleh memecat staf yang bermasalah dengan serta-merta tanpa proses yang panjang. Kita boleh bersetuju untuk memberi peluang dan keadilan kepada penjawat awam yang bermasalah ini untuk perbaiki diri dan membuktikan tidak bersalah atau sudah berubah tetapi proses itu perlu dipendekkan agar tidak memberi signal yang salah kepada pekerja lain yang lebih jujur, beramanah dan berintegriti tinggi.
Akhirnya kita berharap kelompok penjawat awam yang mudah gelap mata, tamak dan mahu cepat kaya dengan jalan pintas yang tidak bermaruah dan berintegriti seperti ini segera insaf, bermuhasabah diri dan menghentikan aktiviti tidak bermoral seperti ini.
Janganlah kerana wang ringgit kita sanggup menggadai kedaulatan negara yang terlalu bernilai dan tidak boleh di jual beli.
Noor Mohamad Shakil Hameed adalah Timbalan Pengarah Strategi Korporat dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia.
Sakit hati dan geram apabila kita mendengar pendedahan dan pengakuan seorang ahli perniagaan warga China yang memberitahu Mahkamah Tinggi George Town baru-baru ini bahawa dia membayar sebanyak RM400,000 untuk memiliki pasport dan MyKad warganegara Malaysia.
Ini bermaksud mana-mana individu luar yang ada duit boleh membeli dua dokumen penting negara ini dengan sangat mudah. Kita mungkin sukar untuk menyalahkan ahli perniagaan ini kerana dia hanya menggunakan ‘perkhidmatan tambahan dan istimewa’ yang ditawarkan oleh pegawai yang diberi amanah dan tanggungjawab.
Tetapi apa yang pasti kita sangat kecewa dan marah apabila adanya pegawai jabatan kerajaan yang sanggup menggadai kedaulatan negara hanya kerana tamak dan mahu cepat kaya.
Secara peribadi bagi saya pasport dan MyKad bukanlah sekadar dokumen perjalanan dan kad identiti semata-mata, sebaliknya ia adalah lambang kedaulatan dan maruah negara. Jadi jika ada mana-mana individu menyalah guna kedudukan dan kuasa untuk menjual dokumen ini maka wajar dicaj sebagai tindakan mensabotaj dan mengkhianati negara.
Malah wajar dipanggil sebagai penderhaka kerana menjual kedaulatan negara kepada orang luar. Ini kerana tindakan sebegini boleh memberikan pelbagai kesan buruk dan negatif terhadap negara dan juga masyarakat.
Secara prinsipnya banyak yang kita boleh bercakap tentang isu jualan pasport dan MyKad ini terutamanya dalam konteks memberikan ancaman kepada kita. Antaranya, anasir luar boleh mengambil kesempatan untuk merasuah pegawai dan membeli dokumen penting ini untuk seludup masuk ke dalam negara untuk pelbagai tujuan tidak baik seperti mensabotaj keselamatan dan ketenteraman awam dari dalam serta mengintip pelbagai rahsia penting negara.
Dalam kes ini sendiri misalnya ahli perniagaan dari China tersebut yang berjaya membeli pasport dan MyKad secara terang-terangan layak untuk melibatkan diri dalam perniagaan dan pelaburan di negara kita dengan menikmati segala kemudahan yang disediakan kepada warga tempatan oleh kerajaan.
Bukankah ini akan mengancam dan menjejaskan peluang perniagaan warga kita. Ia juga akan mendorong pengaliran keluar wang negara sekali gus menjejaskan ekonomi negara. Kita percaya hak pembelian hartanah terutamanya rumah mampu milik rakyat juga akan terjejas teruk kerana orang luar ini pasti boleh membayar dan menggondol semua rumah yang dijual oleh pemaju untuk dijadikan pelaburan.
Bayangkan pula keadaan di mana pekerja asing yang datang bekerja di negara kita akhirnya dapat memiliki dokumen penting seperti MyKad. Ini akan membolehkan mereka yang datang dari pelbagai latar belakang mengancam peluang pekerjaan tetap di semua sektor terutamanya sektor awam yang sememangnya dikhususkan untuk warganegara. Malah masalah jenayah dan sosial juga pastinya akan terus menghantui masyarakat kita.
Ironinya pendedahan seperti ini menunjukkan isu rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam kalangan segelintir penjawat awam yang memegang jawatan penting dan strategik masih cukup membimbangkan.
Ringkasnya integriti kelompok ‘nila’ ini terus menghantui nama baik dan imej perkhidmatan awam secara keseluruhannya. Lantaran itu ketua jabatan dan penjawat awam perlu melihat perkara ini dengan lebih serius.
Hakikatnya sudah terlalu banyak kes salah laku dan integriti dalam kalangan penjawat awam telah didedahkan selama ini, justeru perlu ada tindakan yang lebih drastik agar perkara ini dapat ditangani dengan lebih berkesan. Kita memerlukan tindakan yang lebih tegas dan yang boleh dibuat dengan segera.
Masalahnya sekarang ialah di samping kes mahkamah yang berlarutan agak lama sebelum dijatuhkan sesuatu hukuman, proses tatatertib ke atas mana-mana penjawat awam yang terlibat sebarang salah laku jenayah juga melibatkan tatacara yang agak panjang sebelum menjatuhkan hukuman seperti buang kerja.
Ini berbeza dengan pihak swasta atau korporat yang boleh memecat staf yang bermasalah dengan serta-merta tanpa proses yang panjang. Kita boleh bersetuju untuk memberi peluang dan keadilan kepada penjawat awam yang bermasalah ini untuk perbaiki diri dan membuktikan tidak bersalah atau sudah berubah tetapi proses itu perlu dipendekkan agar tidak memberi signal yang salah kepada pekerja lain yang lebih jujur, beramanah dan berintegriti tinggi.
Akhirnya kita berharap kelompok penjawat awam yang mudah gelap mata, tamak dan mahu cepat kaya dengan jalan pintas yang tidak bermaruah dan berintegriti seperti ini segera insaf, bermuhasabah diri dan menghentikan aktiviti tidak bermoral seperti ini.
Janganlah kerana wang ringgit kita sanggup menggadai kedaulatan negara yang terlalu bernilai dan tidak boleh di jual beli.
Noor Mohamad Shakil Hameed adalah Timbalan Pengarah Strategi Korporat dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia.
Rahmatan li al-Kafirin
Wan Ji Wan Hussin
Sepertimana yang kita tahu, Amanah membawa slogan Rahmatan lil Alamin. Ia bukan sekadar slogan, malah sememangnya Amanah cuba laksanakan dalam peringkat pentadbiran negara. Sudah berbagai kempen dilakukan. Tidak kurang juga melalui penerangan melalui TV al-Hijrah bawah kelolaan salah seorang pemimpin tertinggi mereka, Dr Mujahid Yusof yang juga menteri agama di bahagian Jabatan Perdana Menteri.
Sama ada berkesan atau tidak, itu bukan tajuk perbincangan dalam tulisan ini. Apa yang mahu dibangkitkan adalah, hasrat baik di sebalik slogan ini diremehkan oleh musuh parti mereka. Antara bentuk remehan itu, diungkapkan “Rahmatan Li al-Kafirin”.
Propaganda PAS
Sejak penubuhan Amanah, PAS yang merupakan musuh ketat telah membuat satu propaganda besar dengan menuduh bahawa penubuhan Amanah dibiayai DAP. Walaupun dalam DAP terdapat juga ahli dari kalangan Melayu-Muslim, tetapi persepsi yang dipamerkan oleh PAS (demikian juga Umno), kononnya DAP adalah parti Cina dan “kafir”.
Dengan propaganda itu, Amanah diratib sebagai tunduk kepada kafir. Kesannya, sebarang sifat rahmat yang cuba ditampilkan oleh pemimpin Amanah, pasti akan dituduh sebagai “macai DAP”, “khadam DAP” dan yang paling dahsyat, mereka menuduh bahawa Amanah bukan membawa slogan Rahmatan Lil ‘Alamin (Rahmat sekelian Alam), tetapi membawa slogan rahmatan li al-Kafirin (Rahmat kepada orang kafir).
Tuduhan itu, seakan-akan tidak ada sifat rahmat yang perlu dilakukan terhadap masyarakat bukan Muslim. Sifat rahmat hanya berlaku sesama Muslim sahaja. Terhadap Muslim pun, bukan semua Muslim perlu dihadapi dengan rahmat. Malah, terhadap Muslim yang cenderung bersifat rahmat terhadap bukan Muslim pun, mereka seakan-akan beranggapan tidak boleh dihadapi dengan rahmat.
Secara tidak langsung, ia lebih cenderung kepada pendekatan Wahabisme memperkenalkan satu konsep akidah dalam Islam yang dinamakan sebagai al-Wala’ wa al-Bara’.
Sifat rahmat
Dalam hadis, diceritakan bahawa di fasa Mekah bahawa para sahabat telah ditindas dan diseksa. Dengan itu, Nabi SAW berfikir untuk menyelamatkan sahabat yang ditindas itu dengan mereka berhijrah ke Taif. Sebelum itu, Nabi SAW bersama dengan Zaid bin Harisan yang terlebih dahulu ke Taif, untuk melihat bagaimana “respons” masyarakat di sana.
Di Taif, bukan sekadar dakwah Nabi SAW tidak diterima, malah Baginda SAW dibaling batu sehingga luka dan berdarah. Baginda terpaksa berundur. Ketika sampai di Wadi al-Nakhlah, suatu kawasan yang berhampiran dengan Mekah, diceritakan dalam hadis bahawa malaikat telah datang berjumpa dengan nabi – meminta izin untuk menghempapkan bukit kepada masyarakat Taif yang biadab. Dengan sifat rahmat, Nabi SAW melarang malaikat. Lalu, Baginda SAW berkata: “semoga keturunan mereka, menjadi manusia yang mentauhidkan Allah dan tidak mensyirikkan-Nya”.
Pendekatan ini adalah sifat rahmat terhadap orang bukan Muslim, walaupun yang memusuhi nabi. Mungkin sahaja ada pihak akan menggelarkannya sebagai “rahmatan li al-kafirin”. Bagaimanapun, tindakan nabi itu ternyata benar. Jika di era Nabi, Taif adalah tempat yang sukar melihat orang Islam. Tetapi kini, Taif antara tempat yang sukar dilihat orang yang tidak beragama Islam.
Itu yang pertama. Yang kedua, kita akan dengar satu hadis bahawa Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud:
“Barangsiapa yang menzalimi bukan Muslim Mu’ahid, atau mengurangkan hak mereka, atau mengambil hak mereka bukan cara yang betul, atau membebankan kepada mereka luar dari kadar kemampuan mereka, aku (nabi) akan menjadi penghujah untuk bukan Muslim itu di akhirat kelak.”. (Sunan Abi Daud, hadis no : 3052)
Bagi mereka yang dangkal dalam pengajian ilmu hadis, pasti tidak akan ketemu hadis yang dinukilkan ini. Ia amat jelas bahawa Nabi SAW mengajar agar umat ini mengambil sikap damai merentasi kaum dan anutan agama.
Wahabisme
Bagi orang yang cenderung kepada fahaman Wahabisme, selain Muhammad bin Abdul Wahab yang merupakan pengasas fahaman tersebut, Syaikh Saleh bin Usaimin antara tokoh rujukan mereka yang pernah memfatwakan bahawa membenci orang bukan Islam adalah tuntutan akidah. Ia namakan sebagai akidah al-Wala’ wa al-Bara’.
Semasa mereka menerima fatwa begitu, mereka tidak sedar bahawa terdapat beberapa ayat al-Quran yang mempamerkan bahawa tidak menjadi kesalahan bahawa meletakkan perasaan kasih, cinta dan sayang terhadap bukan Muslim. Antara hujah-hujahnya adalah seperti berikut:
Pertama, dalam hadis Sahih Muslim, dinyatakan bahawa Abu Talib yang merupakan bapa saudara nabi – meninggal dunia dalam keadaan tidak memeluk agama Islam. Nabi SAW sedih dengan keadaan itu, menyebabkan Allah telah menurunkan firman-Nya yang bermaksud:
“Sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) tidak dapat memberikan hidayah kepada siapa yang kamu sayang, tetapi Allah memberi hidayah kepada siapa yang Dia mahu.” (Surah al-Qasas 28:56)
Dalam ayat ini, secara jelas Allah menyatakan bahawa Nabi SAW sayangkan kepada Abu Talib, walaupun beliau tidak beriman. Jelas, bahawa sayangkan orang kafir bukan satu kesalahan dalam agama. Malah, ia berlaku pada diri Nabi SAW sendiri.
Kedua, dalam al-Quran juga ada menyatakan, andai seseorang anak memeluk Islam, lalu kedua ibu bapa menyeru agar dia kembali kepada kekufuran, maka anak tidak perlu taat, tetapi al-Quran tetap menyuruh agar anak melakukan tindakan kasih sayang kepada ibu bapa itu, seperti berurusan secara makruf dan baik. (Surah Luqman 31:15)
Ketiga, dalam al-Quran juga ada menyatakan keizinan berkahwin dengan perempuan ahli kitab (Surah al-Maidah 5:5), dan al-Quran juga ada menyatakan bahawa ahli kitab dikira sebagai bukan beragama Islam (al-Maidah 5:73). Al-Quran juga ada menjelaskan bahawa tujuan perkahwinan adalah cinta dan kasih sayang (Surah al-Rum 30:21).
Dengan ini jelas bahawa sayangkan orang bukan Islam bukan sesuatu yang salah dalam agama, malah ia dibenarkan oleh al-Quran. Dengan ini juga, dapat difahami bahawa pandangan Wahabisme menganggap benci kepada orang bukan Islam sebagai tuntutan akidah, bukan sekadar tidak tepat, malah tersasar dari pemahaman al-Quran.
Penutup
Kalimah “al-‘Alamin” bermakna alam itu, didefinisikan adalah segala makhluk yang dicipta oleh Allah. Dengan kata lain, setiap perkara yang bukan Allah, maka itu adalah alam. Ini bermakna, apabila disebut sebagai rahmat sekalian alam, sudah pasti antara termasuk dalam maknanya adalah rahmat terhadap binatang, rahmat terhadap tumbuh-tumbuhan, rahmat terhadap hutan, rahmat terhadap Muslim, malah termasuk juga rahmat terhadap bukan Muslim.
Pendekatan rahmat terhadap warga bukan Muslim atas tajuk “rahmatan li al-‘Alamin” ini, bukan sesuatu konsep yang diperkenalkan oleh Amanah sahaja, tetapi sebelum ini pun sudah ada ulama-ulama besar dunia yang pernah memperkenalkan sikap rahmat terhadap masyarakat bukan Muslim atas tajuk rahmat sekalian alam, sepertimana yang pernah diperkenalkan oleh Dr Sa’id Ramadan al-Buti menerusi kitab beliau yang bertajuk al-Jihad fi al-Islam, dan Syaikh Abdullah bin Bayyah dalam banyak ceramah dan syarahan beliau
Sepertimana yang kita tahu, Amanah membawa slogan Rahmatan lil Alamin. Ia bukan sekadar slogan, malah sememangnya Amanah cuba laksanakan dalam peringkat pentadbiran negara. Sudah berbagai kempen dilakukan. Tidak kurang juga melalui penerangan melalui TV al-Hijrah bawah kelolaan salah seorang pemimpin tertinggi mereka, Dr Mujahid Yusof yang juga menteri agama di bahagian Jabatan Perdana Menteri.
Sama ada berkesan atau tidak, itu bukan tajuk perbincangan dalam tulisan ini. Apa yang mahu dibangkitkan adalah, hasrat baik di sebalik slogan ini diremehkan oleh musuh parti mereka. Antara bentuk remehan itu, diungkapkan “Rahmatan Li al-Kafirin”.
Propaganda PAS
Sejak penubuhan Amanah, PAS yang merupakan musuh ketat telah membuat satu propaganda besar dengan menuduh bahawa penubuhan Amanah dibiayai DAP. Walaupun dalam DAP terdapat juga ahli dari kalangan Melayu-Muslim, tetapi persepsi yang dipamerkan oleh PAS (demikian juga Umno), kononnya DAP adalah parti Cina dan “kafir”.
Dengan propaganda itu, Amanah diratib sebagai tunduk kepada kafir. Kesannya, sebarang sifat rahmat yang cuba ditampilkan oleh pemimpin Amanah, pasti akan dituduh sebagai “macai DAP”, “khadam DAP” dan yang paling dahsyat, mereka menuduh bahawa Amanah bukan membawa slogan Rahmatan Lil ‘Alamin (Rahmat sekelian Alam), tetapi membawa slogan rahmatan li al-Kafirin (Rahmat kepada orang kafir).
Tuduhan itu, seakan-akan tidak ada sifat rahmat yang perlu dilakukan terhadap masyarakat bukan Muslim. Sifat rahmat hanya berlaku sesama Muslim sahaja. Terhadap Muslim pun, bukan semua Muslim perlu dihadapi dengan rahmat. Malah, terhadap Muslim yang cenderung bersifat rahmat terhadap bukan Muslim pun, mereka seakan-akan beranggapan tidak boleh dihadapi dengan rahmat.
Secara tidak langsung, ia lebih cenderung kepada pendekatan Wahabisme memperkenalkan satu konsep akidah dalam Islam yang dinamakan sebagai al-Wala’ wa al-Bara’.
Sifat rahmat
Dalam hadis, diceritakan bahawa di fasa Mekah bahawa para sahabat telah ditindas dan diseksa. Dengan itu, Nabi SAW berfikir untuk menyelamatkan sahabat yang ditindas itu dengan mereka berhijrah ke Taif. Sebelum itu, Nabi SAW bersama dengan Zaid bin Harisan yang terlebih dahulu ke Taif, untuk melihat bagaimana “respons” masyarakat di sana.
Di Taif, bukan sekadar dakwah Nabi SAW tidak diterima, malah Baginda SAW dibaling batu sehingga luka dan berdarah. Baginda terpaksa berundur. Ketika sampai di Wadi al-Nakhlah, suatu kawasan yang berhampiran dengan Mekah, diceritakan dalam hadis bahawa malaikat telah datang berjumpa dengan nabi – meminta izin untuk menghempapkan bukit kepada masyarakat Taif yang biadab. Dengan sifat rahmat, Nabi SAW melarang malaikat. Lalu, Baginda SAW berkata: “semoga keturunan mereka, menjadi manusia yang mentauhidkan Allah dan tidak mensyirikkan-Nya”.
Pendekatan ini adalah sifat rahmat terhadap orang bukan Muslim, walaupun yang memusuhi nabi. Mungkin sahaja ada pihak akan menggelarkannya sebagai “rahmatan li al-kafirin”. Bagaimanapun, tindakan nabi itu ternyata benar. Jika di era Nabi, Taif adalah tempat yang sukar melihat orang Islam. Tetapi kini, Taif antara tempat yang sukar dilihat orang yang tidak beragama Islam.
Itu yang pertama. Yang kedua, kita akan dengar satu hadis bahawa Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud:
“Barangsiapa yang menzalimi bukan Muslim Mu’ahid, atau mengurangkan hak mereka, atau mengambil hak mereka bukan cara yang betul, atau membebankan kepada mereka luar dari kadar kemampuan mereka, aku (nabi) akan menjadi penghujah untuk bukan Muslim itu di akhirat kelak.”. (Sunan Abi Daud, hadis no : 3052)
Bagi mereka yang dangkal dalam pengajian ilmu hadis, pasti tidak akan ketemu hadis yang dinukilkan ini. Ia amat jelas bahawa Nabi SAW mengajar agar umat ini mengambil sikap damai merentasi kaum dan anutan agama.
Wahabisme
Bagi orang yang cenderung kepada fahaman Wahabisme, selain Muhammad bin Abdul Wahab yang merupakan pengasas fahaman tersebut, Syaikh Saleh bin Usaimin antara tokoh rujukan mereka yang pernah memfatwakan bahawa membenci orang bukan Islam adalah tuntutan akidah. Ia namakan sebagai akidah al-Wala’ wa al-Bara’.
Semasa mereka menerima fatwa begitu, mereka tidak sedar bahawa terdapat beberapa ayat al-Quran yang mempamerkan bahawa tidak menjadi kesalahan bahawa meletakkan perasaan kasih, cinta dan sayang terhadap bukan Muslim. Antara hujah-hujahnya adalah seperti berikut:
Pertama, dalam hadis Sahih Muslim, dinyatakan bahawa Abu Talib yang merupakan bapa saudara nabi – meninggal dunia dalam keadaan tidak memeluk agama Islam. Nabi SAW sedih dengan keadaan itu, menyebabkan Allah telah menurunkan firman-Nya yang bermaksud:
“Sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) tidak dapat memberikan hidayah kepada siapa yang kamu sayang, tetapi Allah memberi hidayah kepada siapa yang Dia mahu.” (Surah al-Qasas 28:56)
Dalam ayat ini, secara jelas Allah menyatakan bahawa Nabi SAW sayangkan kepada Abu Talib, walaupun beliau tidak beriman. Jelas, bahawa sayangkan orang kafir bukan satu kesalahan dalam agama. Malah, ia berlaku pada diri Nabi SAW sendiri.
Kedua, dalam al-Quran juga ada menyatakan, andai seseorang anak memeluk Islam, lalu kedua ibu bapa menyeru agar dia kembali kepada kekufuran, maka anak tidak perlu taat, tetapi al-Quran tetap menyuruh agar anak melakukan tindakan kasih sayang kepada ibu bapa itu, seperti berurusan secara makruf dan baik. (Surah Luqman 31:15)
Ketiga, dalam al-Quran juga ada menyatakan keizinan berkahwin dengan perempuan ahli kitab (Surah al-Maidah 5:5), dan al-Quran juga ada menyatakan bahawa ahli kitab dikira sebagai bukan beragama Islam (al-Maidah 5:73). Al-Quran juga ada menjelaskan bahawa tujuan perkahwinan adalah cinta dan kasih sayang (Surah al-Rum 30:21).
Dengan ini jelas bahawa sayangkan orang bukan Islam bukan sesuatu yang salah dalam agama, malah ia dibenarkan oleh al-Quran. Dengan ini juga, dapat difahami bahawa pandangan Wahabisme menganggap benci kepada orang bukan Islam sebagai tuntutan akidah, bukan sekadar tidak tepat, malah tersasar dari pemahaman al-Quran.
Penutup
Kalimah “al-‘Alamin” bermakna alam itu, didefinisikan adalah segala makhluk yang dicipta oleh Allah. Dengan kata lain, setiap perkara yang bukan Allah, maka itu adalah alam. Ini bermakna, apabila disebut sebagai rahmat sekalian alam, sudah pasti antara termasuk dalam maknanya adalah rahmat terhadap binatang, rahmat terhadap tumbuh-tumbuhan, rahmat terhadap hutan, rahmat terhadap Muslim, malah termasuk juga rahmat terhadap bukan Muslim.
Pendekatan rahmat terhadap warga bukan Muslim atas tajuk “rahmatan li al-‘Alamin” ini, bukan sesuatu konsep yang diperkenalkan oleh Amanah sahaja, tetapi sebelum ini pun sudah ada ulama-ulama besar dunia yang pernah memperkenalkan sikap rahmat terhadap masyarakat bukan Muslim atas tajuk rahmat sekalian alam, sepertimana yang pernah diperkenalkan oleh Dr Sa’id Ramadan al-Buti menerusi kitab beliau yang bertajuk al-Jihad fi al-Islam, dan Syaikh Abdullah bin Bayyah dalam banyak ceramah dan syarahan beliau
Biasalah ulama politik hukum berubah-ubah ikut keperluan
Ulama PAS: Larangan undi calon bukan Islam tak mutlak
PRK TG PIAI | Ulama PAS menegaskan, larangan parti itu untuk mengundi calon bukan Islam dalam pilihan raya bukan bersifat mutlak, sebaliknya bergantung kepada keadaan tertentu.
Ketua Ulama PAS Pusat, Dr Nik Zawawi Salleh, berkata penentangan parti itu terhadap calon bukan Islam berdasarkan kepada sentimen berlainan agama atau bangsa.
"Malah Islam sendiri tidak melarang untuk berbuat baik dan melakukan keadilan kepada non-Muslim yang tidak melawan Islam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Nik Zawawi berkata demikian semasa membuat gesaan kepada pengundi Tanjung Piai untuk memberikan undi kepada calon dari MCA - yang mewakili pembangkang - dalam PRK kali ini, iaitu Wee Jeck Seng.
"Walaupun calon dari Muafakat Nasional (gabungan PAS dan Umno) yang diwakili oleh BN adalah non-Muslim, namun ia bukanlah terlarang secara mutlak," katanya.
Untuk rekod dalam PRK Cameron Highlands, Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata pengundi Islam wajib menyokong calon BN berdasarkan kepada sifat keagamaannya.
“Dimaklumkan dia seorang pegawai polis yang tak pernah melakukan apa-apa salah laku, semasa khidmat dia jadi anggota polis,” katanya.
PH letak calon Islam
Tambah Hadi, umat Islam tidak sepatutnya memilih calon DAP yang menurutnya menunjukkan tanda-tanda negatif yang tak dapat disembunyikan terhadap Islam.
“Kita minta supaya kaum yang bukan Islam kalau mahu selamat, jangan undi DAP.
“Undi calon Islam ini, semua selamat. Orang Islam selamat, orang bukan Islam pun selamat,” katanya.
Seorang lagi ulama kanan PAS, Mokhtar Senik, berpendapat anggota PAS, petugas dan penderma PAS mendapat pahala kerana membantu kemenangan BN di PRK Cameron Highlands dan Semenyih.
Menurut anggota Jawatankuasa Pusat PAS itu mengalahkan PH adalah sebahagian daripada amalan mencegah kemungkaran yang tarafnya sama penting dengan menegakkan kebaikan.
Untuk rekod, bagi PRK Tanjung Piai yang akan berlangsung pada 16 Nov ini, PH menurunkan calon Melayu dan Islam, iaitu Karmaine Sardini, yang juga ketua Bersatu kawasan parlimen berkenaan.
Nik Zawawi berkata walaupun calon terbabit bukan dari DAP, memberi undi kepada PH didakwanya boleh dianggap mengekalkan kuasa parti terbabit dan ia adalah mudarat besar yang mesti dielakkan.
"Sehubungan itu, Dewan Ulama PAS Pusat menyokong calon yang dikemukakan dari MCA, Wee Jeck Seng untuk bertanding dalam PRK Tanjung Piai pada 16 November 2019 nanti.
"Sokongan ini berasaskan kepada semangat Muafakat Nasional yang telah dimeterai di antara PAS dan Umno pada 14 Sept lalu, sekali gus melibatkan parti-parti dalam komponen Gagasan Sejahtera dan BN.
"Lantaran itu, secara asasnya apa sahaja syarat bersama pada perkara yang tidak mengandungi unsur haram dan percanggahan syariat adalah dihormati dan disempurnakan," katanya.
Baca Mokhtar Senik: Nik Zawawi ini level menteri
Anggota parlimen Pasir Puteh itu menyatakan "wajib" untuk menyokong usaha "menyelamatkan negara" ketika ini.
"Perlu difahami bahawa penentangan ke atas DAP adalah kerana sikap mereka yang keras memusuhi agenda umat Islam yang dizahirkan oleh pimpinan mereka dalam banyak isu, serta keterlibatan pimpinan mereka dengan kumpulan pengganas iaitu LTTE.
"Menyelamatkan negara dan agama Islam dari terus menjadi mangsa kerakusan PH merupakan satu kewajiban pada masa kini.
"Maka apa sahaja usaha untuk menjayakan kewajiban ini sekali gus juga menjadi wajib," katanya.
PRK TG PIAI | Ulama PAS menegaskan, larangan parti itu untuk mengundi calon bukan Islam dalam pilihan raya bukan bersifat mutlak, sebaliknya bergantung kepada keadaan tertentu.
Ketua Ulama PAS Pusat, Dr Nik Zawawi Salleh, berkata penentangan parti itu terhadap calon bukan Islam berdasarkan kepada sentimen berlainan agama atau bangsa.
"Malah Islam sendiri tidak melarang untuk berbuat baik dan melakukan keadilan kepada non-Muslim yang tidak melawan Islam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Nik Zawawi berkata demikian semasa membuat gesaan kepada pengundi Tanjung Piai untuk memberikan undi kepada calon dari MCA - yang mewakili pembangkang - dalam PRK kali ini, iaitu Wee Jeck Seng.
"Walaupun calon dari Muafakat Nasional (gabungan PAS dan Umno) yang diwakili oleh BN adalah non-Muslim, namun ia bukanlah terlarang secara mutlak," katanya.
Untuk rekod dalam PRK Cameron Highlands, Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata pengundi Islam wajib menyokong calon BN berdasarkan kepada sifat keagamaannya.
“Dimaklumkan dia seorang pegawai polis yang tak pernah melakukan apa-apa salah laku, semasa khidmat dia jadi anggota polis,” katanya.
PH letak calon Islam
Tambah Hadi, umat Islam tidak sepatutnya memilih calon DAP yang menurutnya menunjukkan tanda-tanda negatif yang tak dapat disembunyikan terhadap Islam.
“Kita minta supaya kaum yang bukan Islam kalau mahu selamat, jangan undi DAP.
“Undi calon Islam ini, semua selamat. Orang Islam selamat, orang bukan Islam pun selamat,” katanya.
Seorang lagi ulama kanan PAS, Mokhtar Senik, berpendapat anggota PAS, petugas dan penderma PAS mendapat pahala kerana membantu kemenangan BN di PRK Cameron Highlands dan Semenyih.
Menurut anggota Jawatankuasa Pusat PAS itu mengalahkan PH adalah sebahagian daripada amalan mencegah kemungkaran yang tarafnya sama penting dengan menegakkan kebaikan.
Untuk rekod, bagi PRK Tanjung Piai yang akan berlangsung pada 16 Nov ini, PH menurunkan calon Melayu dan Islam, iaitu Karmaine Sardini, yang juga ketua Bersatu kawasan parlimen berkenaan.
Nik Zawawi berkata walaupun calon terbabit bukan dari DAP, memberi undi kepada PH didakwanya boleh dianggap mengekalkan kuasa parti terbabit dan ia adalah mudarat besar yang mesti dielakkan.
"Sehubungan itu, Dewan Ulama PAS Pusat menyokong calon yang dikemukakan dari MCA, Wee Jeck Seng untuk bertanding dalam PRK Tanjung Piai pada 16 November 2019 nanti.
"Sokongan ini berasaskan kepada semangat Muafakat Nasional yang telah dimeterai di antara PAS dan Umno pada 14 Sept lalu, sekali gus melibatkan parti-parti dalam komponen Gagasan Sejahtera dan BN.
"Lantaran itu, secara asasnya apa sahaja syarat bersama pada perkara yang tidak mengandungi unsur haram dan percanggahan syariat adalah dihormati dan disempurnakan," katanya.
Baca Mokhtar Senik: Nik Zawawi ini level menteri
Anggota parlimen Pasir Puteh itu menyatakan "wajib" untuk menyokong usaha "menyelamatkan negara" ketika ini.
"Perlu difahami bahawa penentangan ke atas DAP adalah kerana sikap mereka yang keras memusuhi agenda umat Islam yang dizahirkan oleh pimpinan mereka dalam banyak isu, serta keterlibatan pimpinan mereka dengan kumpulan pengganas iaitu LTTE.
"Menyelamatkan negara dan agama Islam dari terus menjadi mangsa kerakusan PH merupakan satu kewajiban pada masa kini.
"Maka apa sahaja usaha untuk menjayakan kewajiban ini sekali gus juga menjadi wajib," katanya.
Penjawat awam didakwa 111 pertuduhan seks luar tabii terhadap isteri, cabul 3 anak
Seorang penjawat awam mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar hari ini atas 104 pertuduhan melakukan persetubuhan di luar tabii terhadap isterinya sejak Mac lalu.
Tertuduh yang bekerja sebagai pemandu didakwa meliwat isterinya yang berusia 37 tahun antara 1 Mac 12.30 tengah malam hingga 3 Jun 11.30 malam, di rumah mereka di Sungai Siput.
Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan maksimum 20 tahun, serta boleh disebat jika sabit kesalahan.
Suspek turut didakwa atas tujuh pertuduhan melakukan amang seks terhadap tiga anak perempuannya yang berumur 12, 10 dan lima tahun antara pukul 9 pagi 4 Mei hingga 9 malam 7 Mei, di rumah mereka di Sungai Siput.
Bagi kesalahan itu dia didakwa enam pertuduhan mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 dan satu pertuduhan mengikut Seksyen 14 akta sama yang dibaca bersama Seksyen 16 akta sama.
Jika sabit kesalahan tertuduh boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan sebatan serta tambahan lima tahun dan dua sebatan jika membabitkan anak.
Lelaki itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah bagi semua 111 pertuduhan ke atasnya, yang dibacakan di hadapan Hakim Rohaida Ishak.
Rohaida tidak membenarkan tertuduh diikat jamin kerana ia boleh mengganggu mangsa dan menetapkan sebutan semula kes pada 28 Nov ini.
Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya Hasyutantee Khalil, manakala tertuduh diwakili Nor Izawani Ahmad Jalaludin daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan.
-Bernama
Tertuduh yang bekerja sebagai pemandu didakwa meliwat isterinya yang berusia 37 tahun antara 1 Mac 12.30 tengah malam hingga 3 Jun 11.30 malam, di rumah mereka di Sungai Siput.
Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan maksimum 20 tahun, serta boleh disebat jika sabit kesalahan.
Suspek turut didakwa atas tujuh pertuduhan melakukan amang seks terhadap tiga anak perempuannya yang berumur 12, 10 dan lima tahun antara pukul 9 pagi 4 Mei hingga 9 malam 7 Mei, di rumah mereka di Sungai Siput.
Bagi kesalahan itu dia didakwa enam pertuduhan mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 dan satu pertuduhan mengikut Seksyen 14 akta sama yang dibaca bersama Seksyen 16 akta sama.
Jika sabit kesalahan tertuduh boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan sebatan serta tambahan lima tahun dan dua sebatan jika membabitkan anak.
Lelaki itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah bagi semua 111 pertuduhan ke atasnya, yang dibacakan di hadapan Hakim Rohaida Ishak.
Rohaida tidak membenarkan tertuduh diikat jamin kerana ia boleh mengganggu mangsa dan menetapkan sebutan semula kes pada 28 Nov ini.
Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya Hasyutantee Khalil, manakala tertuduh diwakili Nor Izawani Ahmad Jalaludin daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan.
-Bernama
Tolak jawatan exco negeri Perlis Strategi Pas sekat Umno jadi Exco Kelantan dan Terengganu
MALAYSIADATELINE
Pemimpin Pas dan Umno dilihat oleh pemerhati politik sangat bijak untuk meletakkan wakil mereka dalam barisan exco kerajaan negeri Perlis.
Pemerhati politik Mohd Sayuti Omar dalam blognya berkata, jawaban balas Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ahli Parlimen Pontian Datuk Ahmad Maslan adalah sebagai strategik Pas- Umno.
“Tuituman (Tuan Ibrahim Tuan Man) dan Mat Maslan (Ahmad Maslan) sama sama bijak nampaknya.
“Kata Mat Maslan kegagalan BN umum calon Pirake (PRK) Tanjung Piai walaupun persiapan sudah dibuat tetapi ditangguhkan, ia adalah strategi.
“Tuituman pula kata partinya tidak terima tawaran Umno Perlis untuk beri satu kerusi Exco mungkin juga dikira strategi,” ujarnya.
Mohd Sayuti Omar kecil
Mohd Sayuti Omar
Mohd Sayuti atau lebih dikenali dengan nama pena MSO itu merujuk kepada cabaran Pengerusi Amanah Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad agar Pas menerima sekurang-kurangnya dua pemimpin Umno dalam kerajaan negeri untuk membuktikan keikhlasan mereka.
Menurut Raja Kamarul, Pakatan Harapan (PH) sebelum ini membenarkan parti yang memiliki kerusi minoriti untuk memegang jawatan sebagai ketua menteri.
Justeru katanya tiada sebab Pas tidak boleh melantik dua ahli Umno sebagai exco negeri tanpa melepaskan kerusi menteri besar.
Menurut Sayuti lagi, walaupun Tuan Ibrahim berkata, tidak ada dalam kerajaan Perlis, Pam (Pas-Umno) akan sokong semua dasar kerajaan UBN (umno-BN) itu.
“Kita tahu Pam tergian juga untuk punya Exco di negeri Indra Kayangan itu tetapi apa boleh buat, keadaannya seperti orang nak kencing namun ia terpaksa menahan nafsu kerana sesuatu sebab.
“Dalam hal ini Pam sanggup terkucil kucil kerana kalau ia terima tawaran Umno itu bermakna Pam juga kena tawarkan kedudukan sama kepada Umno di Kelantan dan Terengganu.
“Jadi demi mengelak hal itu Pam sanggup kencing dalam seluar. Ketidaksediaan Tuituman (Pam) itu menjelaskan Pam tidak ikhlas membina muafakat taawun syiasi dengan Umno. Belum apa apa sudah nampak belang, dahhh….
“Kesimpulannya di antara strategi Mat Maslan dengan strategi Tuituman ia nampak cerdik sedikit strategi Tuituman. Allahuakbar hidup Islam. Trims,” ujarnya.
Pemimpin Pas dan Umno dilihat oleh pemerhati politik sangat bijak untuk meletakkan wakil mereka dalam barisan exco kerajaan negeri Perlis.
Pemerhati politik Mohd Sayuti Omar dalam blognya berkata, jawaban balas Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ahli Parlimen Pontian Datuk Ahmad Maslan adalah sebagai strategik Pas- Umno.
“Tuituman (Tuan Ibrahim Tuan Man) dan Mat Maslan (Ahmad Maslan) sama sama bijak nampaknya.
“Kata Mat Maslan kegagalan BN umum calon Pirake (PRK) Tanjung Piai walaupun persiapan sudah dibuat tetapi ditangguhkan, ia adalah strategi.
“Tuituman pula kata partinya tidak terima tawaran Umno Perlis untuk beri satu kerusi Exco mungkin juga dikira strategi,” ujarnya.
Mohd Sayuti Omar kecil
Mohd Sayuti Omar
Mohd Sayuti atau lebih dikenali dengan nama pena MSO itu merujuk kepada cabaran Pengerusi Amanah Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad agar Pas menerima sekurang-kurangnya dua pemimpin Umno dalam kerajaan negeri untuk membuktikan keikhlasan mereka.
Menurut Raja Kamarul, Pakatan Harapan (PH) sebelum ini membenarkan parti yang memiliki kerusi minoriti untuk memegang jawatan sebagai ketua menteri.
Justeru katanya tiada sebab Pas tidak boleh melantik dua ahli Umno sebagai exco negeri tanpa melepaskan kerusi menteri besar.
Menurut Sayuti lagi, walaupun Tuan Ibrahim berkata, tidak ada dalam kerajaan Perlis, Pam (Pas-Umno) akan sokong semua dasar kerajaan UBN (umno-BN) itu.
“Kita tahu Pam tergian juga untuk punya Exco di negeri Indra Kayangan itu tetapi apa boleh buat, keadaannya seperti orang nak kencing namun ia terpaksa menahan nafsu kerana sesuatu sebab.
“Dalam hal ini Pam sanggup terkucil kucil kerana kalau ia terima tawaran Umno itu bermakna Pam juga kena tawarkan kedudukan sama kepada Umno di Kelantan dan Terengganu.
“Jadi demi mengelak hal itu Pam sanggup kencing dalam seluar. Ketidaksediaan Tuituman (Pam) itu menjelaskan Pam tidak ikhlas membina muafakat taawun syiasi dengan Umno. Belum apa apa sudah nampak belang, dahhh….
“Kesimpulannya di antara strategi Mat Maslan dengan strategi Tuituman ia nampak cerdik sedikit strategi Tuituman. Allahuakbar hidup Islam. Trims,” ujarnya.
Kerana kita bangsa sorga
Al-Abror Mohd Yusuf
Minggu lepas ada satu 'permainan' yang mengasyikkan. Entah siapa yang memulakan gerakan mempromosi tujuh kulit luar buku selama seminggu itu.
Setiap seorang akan menanda (tag) rakan masing-masing dalam Facebook dan - tanpa ada sebarang kemestian yang mengikat - individu terbabit perlu memuat naik muka depan apa saja buku dimahukan.
Untuk setiap hari individu itu memuat naik muka depan buku, dia juga perlu menanda seorang rakan lain untuk 'memaksa' dia mengikut langkah yang sama.
Bayangkan kalau setiap individu yang ditanda berasa memegang amanah yang besar lalu menyebarkan amalan tersebut setiap hari tanpa gagal.
Dari satu segi, amalan berkenaan kira-kira sama dengan sistem pemasaran pelbagai peringkat yang selalu membuat bangsa saya menjadi kaya-raya dengan angin dan angan-angan.
Kempen berkenaan sedikit sebanyak mengingatkan kita kepada surat-surat berantai yang wujud lama sebelum adanya media sosial. Kira-kira 40 tahun silam beredar salinan fotostat senarai barangan yang 'haram' kerana pelbagai alasan.
Biasanya didakwa mengandungi bahan daripada babi. Waima pen mata bulat jenama tertentu pun dikatakan haram digunakan kerana mengandungi bahan babi.
Pelbagai kerenah
Kemudian ada pula surat berantai mengenai wasiat seorang alim ulama yang bermimpi sekian sekian tentang dunia ini dan masa depannya. Di akhir surat itu dinyatakan bahawa sesiapa yang tidak menyebarkannya akan ditimpa bencana.
Surat itu - walaupun berisi ancaman bala - nampak macam baik. Ia menyarankan umat Islam mentaati Allah dan rasul-Nya. Ia sempat beredar dengan meluas sebelum kemudian ada ulama lain memberi amaran pula akan bahaya surat berantai itu kepada akidah.
Baru-baru ini seorang 'pilot' darat, Noor Azam Aziz, meminta pendapat mengenai isu semasa politik berdasarkan sekeping gambar Anwar Ibrahim sedang menabur bunga di depan potret Mahatma Gandhi.
Tidak ada penjelasan diberikan. Yang ada cuma sepotong ayat al-Quran yang memberi amaran tentang kekufuran. Langsung tidak ada maklumat mengenai gambar tersebut.
Bersama datangnya gambar itu ialah ajakan supaya bersatu di bawah dua parti yang kita tahu sedang gigih berzikir tentang Melayu, Melayu dan Melayu.
Justeru apabila ditanda untuk kempen memuat naik muka depan buku itu daripada seorang wartawan lain, sebagai Melayu bermaruah, saya menyambutnya dengan senang hati.
Setiap hari saya memuat naik satu gambar muka depan buku yang ada dalam koleksi peribadi, dan di hujung hantaran itu saya menandakan seorang rakan berbeza sehingga lengkap tujuh hari.
Bermacam-macam kerenah yang dilihat. Ketika sebahagian daripada mereka melayan 'permainan' tersebut, sebahagian yang lain pula langsung tidak mengendahkannya.
Ada juga seorang yang menyatakan dia tidak akan menunjukkan muka depan buku yang dimiliki, tetapi mahu menunjukkan buku limanya saja. Kesudahannya, muka depan buku entah ke mana, buku lima dia pun entah ke mana. Masalah orang lanjut usia yang gersang, barangkali.
'Kempen' menyuburkan minat membaca itu menjelaskan bagaimana surat berantai - untuk zaman dulu - dan mesej jahat berantai - untuk zaman sekarang - boleh terus bernafas berkembang demi memberi semangat kepada ramai orang untuk terus hidup.
Kalau mengikut istilah haraki semasa, sesiapa yang menyebarkan apa saja maklumat, gambar/imej, pesanan atau khabar angin sebaik saya menerimanya adalah bangsa Melayu yang bermaruah.
Memang sekarang maruah tidak lagi perlu diukur daripada kejayaan mencipta kejayaan hasil daripada kecerdasan akal mencerakin maklumat sebelum membuat pendirian, tetapi wajib ditentukan daripada ketebalan walak dan bertaklid secara total.
Menjadi 'spesial'
Maruah Melayu kini terletak pada siapa ketua yang kita mahu berikan walak. Itulah hakikatnya. Dan dalam keadaan tertentu, mungkin boleh diukur kepada di mana kita berada: sama ada dalam kumpulan kambing buta atau beruk 'tepok' misalnya.
Selain daripada dua kumpulan yang sesuai dengan selera kita, itu adalah tidak bermaruah.
Seseorang pernah menyarankan bahawa Melayu gagal bermaruah kerana silapnya sebahagian besar bangsa itu - termasuk para pemimpinnya, dan kini sebahagian ulamanya - mentafsirkan makna "istimewa".
Menjadi Melayu itu 'spesial'. Berbangsa Melayu itu ada haknya yang lebih tinggi dan utama berbanding bangsa lain. Sekurang-kurangnya di bumi yang pernah dikenali sebagai Tanah Melayu ini.
Paling kurang pun, mereka menekankan tentang kontrak sosial. Maka menjadi Melayu di tanah ini bermaksud menjadi 'kontraktor'. Tetapi itu pandangan yang sesat lagi menyesatkan.
Sebab itu kalau ada tanah terbiar dan tidak diusahakan - walaupun subur - ia tetaplah wajar dibiar dan berladangkan lalang. Kalau mahu dikerjakan, cukup ala kadar saja. Kaedah terbaik ialah, tanam dan terus tinggal. Apabila sampai masa untuk mengutip hasil, barulah datang semula.
Kerana, mana mungkin bangsa 'tuan' layak bermandi peluh jadi pengusaha dibakar matahari, kan?
Kalau berniaga, harga barang mahal banyak daripada orang lain, biarkan saja kerana sebagai 'tuan' dia berhak kaya segera. Biar usaha sedikit, tapi untung dan bercakap kena banyak.
Kedai biar lewat dibuka sebab sebagai 'tuan' taukenya boleh tentukan bila masa dia mahu berniaga, manakala pelanggan mesti sanggup menunggu.
Tugas orang Melayu
Pada masa sama orang lain yang tidak istimewa, lantaklah mereka mahu meneruskan hidup macam mana pun. Kalau mereka bekerja bersungguh-sungguh, berikan perkhidmatan yang baik, banyak bersabar, mengalah dan memberikan harga sedikit murah, biarkan.
Mereka bukan bangsa yang istimewa. Mereka bukan tuan. Maka bangsa bukan tuan tidak ada hak untuk bersenang-lenang, bermalas-malasan dan merungut di kedai kopi dari pagi sampai petang.
Orang bukan bangsa tuan di tanah ini mesti bekerja membanting tulang betul-betul. Dan jangan izinkan mereka berjaya.
Menjadi bangsa Melayu dan Muslim harus berada pada laluan yang mudah dan senang. Itu definisi "istimewa" walaupun ia bukanlah satu-satunya makna yang ada.
Istimewa itu sesuatu yang ganjil, berbeza dan terasing daripada kebiasaan. Berdiri di luar kelompok lazim. Maksudnya, harus berusaha lebih gigih mencari kejayaan, menunjukkan adab yang tinggi, menjaga kata-kata lebih daripada bangsa lain, juga bermakna istimewa.
Tetapi Melayu di tanah ini tidak akan bermaruah dengan "istimewa" yang sebegitu. Salah satu sebabnya, ia susah dan mencabar untuk dilakukan. Dan sebagai tuan, bukan tugas orang Melayu untuk rajin, berakhlak baik, menjaga tutur kata dan berdikari kalau mahu berjaya.
Bukankah melangkah masuk ke syurga itu sangat mudah?
"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
"Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya tentang orang-orang yang berdusta (al-Ankabut 2-3).
Bangsa Melayu memang akan berjaya tanpa bersusah-susah. Kita akan sama-sama masuk sorga tanpa perlu diuji apa pun.
Apa yang perlu dibuat ialah terus menyebarkan mesej berantai yang tidak ketahuan asas dan puncanya. Kemudian galakkan kebencian atas nama bangsa.
Kerana kita bangsa mulia dan tuan, kan?
Minggu lepas ada satu 'permainan' yang mengasyikkan. Entah siapa yang memulakan gerakan mempromosi tujuh kulit luar buku selama seminggu itu.
Setiap seorang akan menanda (tag) rakan masing-masing dalam Facebook dan - tanpa ada sebarang kemestian yang mengikat - individu terbabit perlu memuat naik muka depan apa saja buku dimahukan.
Untuk setiap hari individu itu memuat naik muka depan buku, dia juga perlu menanda seorang rakan lain untuk 'memaksa' dia mengikut langkah yang sama.
Bayangkan kalau setiap individu yang ditanda berasa memegang amanah yang besar lalu menyebarkan amalan tersebut setiap hari tanpa gagal.
Dari satu segi, amalan berkenaan kira-kira sama dengan sistem pemasaran pelbagai peringkat yang selalu membuat bangsa saya menjadi kaya-raya dengan angin dan angan-angan.
Kempen berkenaan sedikit sebanyak mengingatkan kita kepada surat-surat berantai yang wujud lama sebelum adanya media sosial. Kira-kira 40 tahun silam beredar salinan fotostat senarai barangan yang 'haram' kerana pelbagai alasan.
Biasanya didakwa mengandungi bahan daripada babi. Waima pen mata bulat jenama tertentu pun dikatakan haram digunakan kerana mengandungi bahan babi.
Pelbagai kerenah
Kemudian ada pula surat berantai mengenai wasiat seorang alim ulama yang bermimpi sekian sekian tentang dunia ini dan masa depannya. Di akhir surat itu dinyatakan bahawa sesiapa yang tidak menyebarkannya akan ditimpa bencana.
Surat itu - walaupun berisi ancaman bala - nampak macam baik. Ia menyarankan umat Islam mentaati Allah dan rasul-Nya. Ia sempat beredar dengan meluas sebelum kemudian ada ulama lain memberi amaran pula akan bahaya surat berantai itu kepada akidah.
Baru-baru ini seorang 'pilot' darat, Noor Azam Aziz, meminta pendapat mengenai isu semasa politik berdasarkan sekeping gambar Anwar Ibrahim sedang menabur bunga di depan potret Mahatma Gandhi.
Tidak ada penjelasan diberikan. Yang ada cuma sepotong ayat al-Quran yang memberi amaran tentang kekufuran. Langsung tidak ada maklumat mengenai gambar tersebut.
Bersama datangnya gambar itu ialah ajakan supaya bersatu di bawah dua parti yang kita tahu sedang gigih berzikir tentang Melayu, Melayu dan Melayu.
Justeru apabila ditanda untuk kempen memuat naik muka depan buku itu daripada seorang wartawan lain, sebagai Melayu bermaruah, saya menyambutnya dengan senang hati.
Setiap hari saya memuat naik satu gambar muka depan buku yang ada dalam koleksi peribadi, dan di hujung hantaran itu saya menandakan seorang rakan berbeza sehingga lengkap tujuh hari.
Bermacam-macam kerenah yang dilihat. Ketika sebahagian daripada mereka melayan 'permainan' tersebut, sebahagian yang lain pula langsung tidak mengendahkannya.
Ada juga seorang yang menyatakan dia tidak akan menunjukkan muka depan buku yang dimiliki, tetapi mahu menunjukkan buku limanya saja. Kesudahannya, muka depan buku entah ke mana, buku lima dia pun entah ke mana. Masalah orang lanjut usia yang gersang, barangkali.
'Kempen' menyuburkan minat membaca itu menjelaskan bagaimana surat berantai - untuk zaman dulu - dan mesej jahat berantai - untuk zaman sekarang - boleh terus bernafas berkembang demi memberi semangat kepada ramai orang untuk terus hidup.
Kalau mengikut istilah haraki semasa, sesiapa yang menyebarkan apa saja maklumat, gambar/imej, pesanan atau khabar angin sebaik saya menerimanya adalah bangsa Melayu yang bermaruah.
Memang sekarang maruah tidak lagi perlu diukur daripada kejayaan mencipta kejayaan hasil daripada kecerdasan akal mencerakin maklumat sebelum membuat pendirian, tetapi wajib ditentukan daripada ketebalan walak dan bertaklid secara total.
Menjadi 'spesial'
Maruah Melayu kini terletak pada siapa ketua yang kita mahu berikan walak. Itulah hakikatnya. Dan dalam keadaan tertentu, mungkin boleh diukur kepada di mana kita berada: sama ada dalam kumpulan kambing buta atau beruk 'tepok' misalnya.
Selain daripada dua kumpulan yang sesuai dengan selera kita, itu adalah tidak bermaruah.
Seseorang pernah menyarankan bahawa Melayu gagal bermaruah kerana silapnya sebahagian besar bangsa itu - termasuk para pemimpinnya, dan kini sebahagian ulamanya - mentafsirkan makna "istimewa".
Menjadi Melayu itu 'spesial'. Berbangsa Melayu itu ada haknya yang lebih tinggi dan utama berbanding bangsa lain. Sekurang-kurangnya di bumi yang pernah dikenali sebagai Tanah Melayu ini.
Paling kurang pun, mereka menekankan tentang kontrak sosial. Maka menjadi Melayu di tanah ini bermaksud menjadi 'kontraktor'. Tetapi itu pandangan yang sesat lagi menyesatkan.
Sebab itu kalau ada tanah terbiar dan tidak diusahakan - walaupun subur - ia tetaplah wajar dibiar dan berladangkan lalang. Kalau mahu dikerjakan, cukup ala kadar saja. Kaedah terbaik ialah, tanam dan terus tinggal. Apabila sampai masa untuk mengutip hasil, barulah datang semula.
Kerana, mana mungkin bangsa 'tuan' layak bermandi peluh jadi pengusaha dibakar matahari, kan?
Kalau berniaga, harga barang mahal banyak daripada orang lain, biarkan saja kerana sebagai 'tuan' dia berhak kaya segera. Biar usaha sedikit, tapi untung dan bercakap kena banyak.
Kedai biar lewat dibuka sebab sebagai 'tuan' taukenya boleh tentukan bila masa dia mahu berniaga, manakala pelanggan mesti sanggup menunggu.
Tugas orang Melayu
Pada masa sama orang lain yang tidak istimewa, lantaklah mereka mahu meneruskan hidup macam mana pun. Kalau mereka bekerja bersungguh-sungguh, berikan perkhidmatan yang baik, banyak bersabar, mengalah dan memberikan harga sedikit murah, biarkan.
Mereka bukan bangsa yang istimewa. Mereka bukan tuan. Maka bangsa bukan tuan tidak ada hak untuk bersenang-lenang, bermalas-malasan dan merungut di kedai kopi dari pagi sampai petang.
Orang bukan bangsa tuan di tanah ini mesti bekerja membanting tulang betul-betul. Dan jangan izinkan mereka berjaya.
Menjadi bangsa Melayu dan Muslim harus berada pada laluan yang mudah dan senang. Itu definisi "istimewa" walaupun ia bukanlah satu-satunya makna yang ada.
Istimewa itu sesuatu yang ganjil, berbeza dan terasing daripada kebiasaan. Berdiri di luar kelompok lazim. Maksudnya, harus berusaha lebih gigih mencari kejayaan, menunjukkan adab yang tinggi, menjaga kata-kata lebih daripada bangsa lain, juga bermakna istimewa.
Tetapi Melayu di tanah ini tidak akan bermaruah dengan "istimewa" yang sebegitu. Salah satu sebabnya, ia susah dan mencabar untuk dilakukan. Dan sebagai tuan, bukan tugas orang Melayu untuk rajin, berakhlak baik, menjaga tutur kata dan berdikari kalau mahu berjaya.
Bukankah melangkah masuk ke syurga itu sangat mudah?
"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
"Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya tentang orang-orang yang berdusta (al-Ankabut 2-3).
Bangsa Melayu memang akan berjaya tanpa bersusah-susah. Kita akan sama-sama masuk sorga tanpa perlu diuji apa pun.
Apa yang perlu dibuat ialah terus menyebarkan mesej berantai yang tidak ketahuan asas dan puncanya. Kemudian galakkan kebencian atas nama bangsa.
Kerana kita bangsa mulia dan tuan, kan?
3 benda perlu periksa jika tingkap kereta rosak
FMT Reporters
Boleh dikatakan semua orang yang bekerjaya ketika ini pastinya sudah memiliki kereta sendiri.
Ia umpama satu keperluan bagi memudahkan pergerakan dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
Jadi apabila memiliki kereta sudah pasti anda akan berdepan dengan apa juga masalah dan kerosakan berkaitan kereta anda.
Dan antara bahagian dalaman kereta yang jarang rosak tetapi akan rosak adalah tingkap di pintu kereta.
Selalunya faktor kerosakan adalah disebabkan komponen dalaman sudah haus atau uzur seiring dengan usia kereta anda.
Masalah biasa yang akan berlaku adalah ia tidak dapat turun atau naik apabila diperlukan seperti contoh untuk mengeluarkan haba panas dalam kereta apabila ditinggalkan bawah panas terik matahari.
Selain itu, apabila rosak, ia akan tersekat di tengah bingkai pintu serta fungsinya tidak lancar seperti selalu.
1. Masalah fius
Cuba periksa bahagian fius. Anda boleh cuba gantikan fius yang lama dengan yang baru tetapi jika ia masih bermasalah, cuba periksa bahagian lain.
Antara kemungkinan lain yang berlaku adalah litar pintas.
Peranan utama fius adalah untuk memutuskan arus elektrik untuk mengelakkan kesan litar pintas ataupun terbakar.
Jika ia rosak, seluruh tingkap kuasa tidak dapat berfungsi.
2. Voltan elektrik & suis tingkap
Jika fius sudah ditukar yang baharu, namun tingkap kereta anda masih tidak boleh berfungsi, cuba periksa bahagian sistem elektrik tingkap kuasa.
Kalau arusnya tidak normal, tetapi voltan bateri dalam keadaan elok, terdapat kemungkinan bahawa suis tersebut mesti diganti baru.
Mungkin kerosakan suis berlaku disebabkan litar pintas yang membuatkan suis tingkap kereta terbakar.
3. Motor & regulator
Jika sudah memeriksa arus elektrik & suis tetapi masih lagi ada masalah, besar kemungkinan ia berpunca daripada motor atau regulator tingkap kereta anda.
Antara faktor lain adalah disebabkan alat tersebut mengalami masalah kehausan dan tidak dapat berfungsi dengan baik.
Alat yang lemah mesti diganti baharu.
Regulator berfungsi untuk menggerakkan cermin tingkap yang dihubungkan menerusi motor tingkap kuasa.
Masa yang sama, gigi regulator yang haus membuatkan tingkap kuasa tidak dapat dinaik atau diturunkan dengan sempurna.
Akhir sekali jika segalanya sudah ditukar tetapi masih tidak berfungsi, cuba bawa ke bengkel untuk diperiksa oleh mekanik yang lebih pakar dalam isu ini.
Sumber: maskulin.com
Muafakat Nasional ganti BN pada PRU ke-15?
Haspaizi Zain
Umno melalui presidennya Ahmad Zahid Hamidi memberi gambaran ada kemungkinan Muafakat Nasional akan menggantikan BN pada PRU ke-15.
Muafakat Nasional akan menggabungkan Umno dan parti komponen BN dengan PAS dan Gagasan Sejahtera.
Ia selepas pemeteraian Piagam Muafakat Nasional pada 14 September lalu yang secara rasminya mengaktifkan "taawun siyasi" dua parti itu.
Jika benar Muafakat Nasional akan mengambil tempat BN dalam PRU akan datang, kemungkinan besar akan berlaku pertembungan dua penjuru dengan Pakatan Harapan (PH) di semenanjung.
Dalam capan perasmian Konvensyen Umno Negeri Terengganu semalam, Zahid mengemukakan tawaran baru atau "new deal" kepada rakyat jika Muafakat Nasional merampas Putrajaya.
Antara yang dikemukakan melalui "kerajaan Muafakat Nasional", menurut Zahid, pembayaran royalti penuh kepada negeri pengeluar petroleum.
Malah jika diteliti selepas Himpunan Penyatuan Ummah yang lalu, program-program membabitkan pemimpin Umno dan PAS menggunakan tema Muafakat Nasional.
Umno dan PAS yang pada mulanya menggunakan istilah "penyatuan ummah" menukar strategi kepada Muafakat Nasional agar kerjasama yang terbentuk tidak dilihat eksklusif kepada satu kaum saja, sebaliknya membawa agenda perjuangan untuk semua.
Pertemuan saya dengan Setiausaha Agung Umno Annuar Musa baru-baru ini turut memberi gambaran sama - BN mungkin tidak lagi akan digunakan pada PRU ke-15 selepas mengalami kekelahan bersejarah pada PRU lalu.
Annuar menjelaskan pelbagai program telah dirangka bagi mengukuhkan Muafakat Nasional, khususya di kalangan parti komponen BN iaitu MCA dan MIC.
Penting untuk meyakinkan parti komponen dan masyarakat bukan Islam terhadap penyertaan bersama PAS dalam Muafakat Nasional.
Umno tidak mahu kehadiran PAS dilihat sebagai ancaman kepada rakan komponenya dalam BN, sebaliknya mereka perlu diyakinkan bahawa kerjasama itu bakal menterjemahkan kemenangan.
Sebenarnya penggantian BN ini bukan perkara baru, malah difahamkan sudah ada cadangan agar penjenamaan semula gabungan itu dilakukan sebelum PRU ke-14 lalu.
Namun pengerusi BN ketika itu yang juga bekas perdana menteri Najib Razak, khuatir penjenamaan semula BN pada saat akhir akan merencatkan perjalanan BN.
Cadangan untuk menjenamakan semula BN timbul kerana imejnya "telah tercalar". Keputusan PRU ke-12 dan PRU ke-13 menunjukkan penolakan terhadap BN begitu ketara sehinggalah tumbang dalam PRU ke-14 lalu.
BN ditubuhkan pada 1973 hasil inisiatif perdana menteri kedua Abdul Razak Hussein bagi menyatukan parti pemerintah dan pembangkang selepas tragedi hitam rusuhan kaum pada 1969.
BN menyertai PRU ke-14 bersama 13 parti yang berada dalam gabungan itu.
Namun hanya dalam tempoh sebulan selepas kekalahannya, gabungan itu hanya tinggal Umno, MCA dan MIC.
Penjenamaan semula bukanlah perkara baru, apatah lagi untuk BN yang usianya sudah begitu lama. Ia perlu dilakukan jika parti-parti di dalamnya mahu kembali relevan di mata rakyat.
Bahkan PH yang membentuk kerajaan juga adalah pakatan baru yang selepas terkuburnya Pakatan Rakyat.
Menarik untuk dilihat, jika benar Muafakat Nasional bakal menjadi bahtera baru kepada pembangkang, sama ada parti-parti BN dan PAS sedia meninggalkan logo dacing dan bulan yang cukup sinonim dengan mereka pada PRU ke-15 nanti.
Umno melalui presidennya Ahmad Zahid Hamidi memberi gambaran ada kemungkinan Muafakat Nasional akan menggantikan BN pada PRU ke-15.
Muafakat Nasional akan menggabungkan Umno dan parti komponen BN dengan PAS dan Gagasan Sejahtera.
Ia selepas pemeteraian Piagam Muafakat Nasional pada 14 September lalu yang secara rasminya mengaktifkan "taawun siyasi" dua parti itu.
Jika benar Muafakat Nasional akan mengambil tempat BN dalam PRU akan datang, kemungkinan besar akan berlaku pertembungan dua penjuru dengan Pakatan Harapan (PH) di semenanjung.
Dalam capan perasmian Konvensyen Umno Negeri Terengganu semalam, Zahid mengemukakan tawaran baru atau "new deal" kepada rakyat jika Muafakat Nasional merampas Putrajaya.
Antara yang dikemukakan melalui "kerajaan Muafakat Nasional", menurut Zahid, pembayaran royalti penuh kepada negeri pengeluar petroleum.
Malah jika diteliti selepas Himpunan Penyatuan Ummah yang lalu, program-program membabitkan pemimpin Umno dan PAS menggunakan tema Muafakat Nasional.
Umno dan PAS yang pada mulanya menggunakan istilah "penyatuan ummah" menukar strategi kepada Muafakat Nasional agar kerjasama yang terbentuk tidak dilihat eksklusif kepada satu kaum saja, sebaliknya membawa agenda perjuangan untuk semua.
Pertemuan saya dengan Setiausaha Agung Umno Annuar Musa baru-baru ini turut memberi gambaran sama - BN mungkin tidak lagi akan digunakan pada PRU ke-15 selepas mengalami kekelahan bersejarah pada PRU lalu.
Annuar menjelaskan pelbagai program telah dirangka bagi mengukuhkan Muafakat Nasional, khususya di kalangan parti komponen BN iaitu MCA dan MIC.
Penting untuk meyakinkan parti komponen dan masyarakat bukan Islam terhadap penyertaan bersama PAS dalam Muafakat Nasional.
Umno tidak mahu kehadiran PAS dilihat sebagai ancaman kepada rakan komponenya dalam BN, sebaliknya mereka perlu diyakinkan bahawa kerjasama itu bakal menterjemahkan kemenangan.
Sebenarnya penggantian BN ini bukan perkara baru, malah difahamkan sudah ada cadangan agar penjenamaan semula gabungan itu dilakukan sebelum PRU ke-14 lalu.
Namun pengerusi BN ketika itu yang juga bekas perdana menteri Najib Razak, khuatir penjenamaan semula BN pada saat akhir akan merencatkan perjalanan BN.
Cadangan untuk menjenamakan semula BN timbul kerana imejnya "telah tercalar". Keputusan PRU ke-12 dan PRU ke-13 menunjukkan penolakan terhadap BN begitu ketara sehinggalah tumbang dalam PRU ke-14 lalu.
BN ditubuhkan pada 1973 hasil inisiatif perdana menteri kedua Abdul Razak Hussein bagi menyatukan parti pemerintah dan pembangkang selepas tragedi hitam rusuhan kaum pada 1969.
BN menyertai PRU ke-14 bersama 13 parti yang berada dalam gabungan itu.
Namun hanya dalam tempoh sebulan selepas kekalahannya, gabungan itu hanya tinggal Umno, MCA dan MIC.
Penjenamaan semula bukanlah perkara baru, apatah lagi untuk BN yang usianya sudah begitu lama. Ia perlu dilakukan jika parti-parti di dalamnya mahu kembali relevan di mata rakyat.
Bahkan PH yang membentuk kerajaan juga adalah pakatan baru yang selepas terkuburnya Pakatan Rakyat.
Menarik untuk dilihat, jika benar Muafakat Nasional bakal menjadi bahtera baru kepada pembangkang, sama ada parti-parti BN dan PAS sedia meninggalkan logo dacing dan bulan yang cukup sinonim dengan mereka pada PRU ke-15 nanti.
Langgan:
Catatan (Atom)