"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guna telefon bimbit di tandas berisiko dapat buasir

BHarianonline 
Duduk dalam tandas sambil pegang alat peranti menyebabkan tarikan graviti kepada rektum, pembengkakkan dubur. - Foto hiasan
Duduk dalam tandas sambil pegang alat peranti menyebabkan tarikan graviti kepada rektum, pembengkakkan dubur. - Foto hiasan
KESIBUKAN dalam urusan harian menyebabkan kita kerap kali cuba mencuri masa untuk menyelesaikan kerja yang masih tertangguh.

Tabiat membawa peranti seperti telefon bimbit ke tandas untuk menulis dan menghantar e-mel, menulis rencana, membaca buku elektronik dan sebagainya adalah perkara yang patut dielakkan.

Ini tidak termasuk lagi aktiviti menonton aplikasi YouTube dan Netflix atau melayari aplikasi laman sosial sewaktu membuang air besar.

Aktiviti melayari telefon bimbit ketika berada di dalam tandas ini kebanyakan berlaku kepada hampir semua orang terutama mereka yang memerlukan masa untuk bersendirian.

Ramai yang malu mengaku, tetapi inilah hakikat yang berlaku kini. 

Usus yang sihat hanya memerlukan lima hingga 10 minit untuk menyelesaikan 'urusan', tetapi dengan adanya aktiviti 'tambahan', ia akan memanjangkan lagi tempoh itu.

Apabila kita duduk di dalam tandas lebih daripada masa sepatutnya, ia menyebabkan berlakunya tarikan graviti kepada rektum dan dubur. Ini tidak langsung akan menjurus kepada pembengkakan pembuluh darah berhampiran dubur.

Faktor risiko dan gejala buasir

Mengulas lanjut, Pensyarah Perubatan dan Pakar Bedah Am Universiti Malaysia Sabah, Prof Madya Dr Mohd Firdaus Mohd Hayati, berkata buasir terjadi apabila pembuluh darah yang berada pada pangkal dubur membengkak.

Katanya, sesiapa sahaja termasuk individu yang kurang mengambil makanan yang berserat tinggi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran boleh mendapat penyakit itu.

"Kurang pengambilan makanan berserat tinggi akan menyebabkan sembelit. Apabila membuang air besar, mereka terpaksa meneran dengan lebih kuat dan lama. Tekanan tinggi yang diberikan akan meningkatkan lagi pembengkakan pembuluh darah di kawasan dubur.

"Luka terbentuk hasil geseran dengan najis yang keras akan menyebabkan pendarahan, selain kemungkinan gejala kanser usus dan rektum," katanya.

Kombinasi di antara sembelit, perubahan pola membuang air besar dan najis berdarah menjurus kepada gejala kanser usus dan rektum.

Jadi, amat yang mengalami kombinasi gejala ini segera berjumpa doktor pakar untuk rawatan lanjut.

Tiada ulasan: