"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Perempuan pakai legging masa joging, menyakitkan mata, menjjikkan’

KOSMO!

PETALING JAYA – “Kenapa orang perempuan suka pakai seluar legging semasa berjoging ya?”

Itu persoalan yang dibangkitkan seorang pengguna media sosial, Syafi’e Abdul Shukor tentang para wanita yang gemar mengenakan seluar legging ketika berjoging.

Syafi’e mempertikaikan perkara itu kerana ia menjadi cabaran buatnya selain menyifatkan ia sebagai menjijikkan.

“Maaf jika pertanyaan saya ini menggangu kaum hawa semua. Saya memang nak tau sebab orang lelaki sangat berbeza pakaiannya semasa bersukan.

“Cabaran yang terpaksa saya tempuh setiap pagi semasa hantar anak ke sekolah adalah melihat punggung-punggung para wanita.

“Banyaknya pemandangan yang saya lihat adalah pemandangan menyakitkan mata, tak indah serta menjijikkan. Really spoil my day (merosakkan hari saya) di pagi hari,” katanya.

Syafi’e menegaskan, dirinya bukan seorang ‘pervert’ tetapi hanya pemandu yang terpaksa berhati-hati di jalan yang agak sibuk dengan orang awam yang berjoging di tepi jalan.

“Hanya sekali-sekala ja ada pemandangan yang boleh menyebabkan serban pak ustaz pun boleh luruh. Saya bukan otak kuning.

“Lebih mencabar kebanyakkan dari mereka berjoging mengikut arus dan tak kisah akan kereta yang datang dari arah belakang mereka.

“Pemandu yang terpaksa berhati-hati, jadi memang tak boleh nak dielakkan kadangkala nampak punggung yang ditayang-tayang tanpa malu. Kalau lawan arus gagahlah sikit sebab tak nampak,” ujarnya.

Jelasnya, kebanyakan lelaki dilihat lebih sopan apabila mengenakan seluar panjang dan seluar pendek di luar jika berlegging.

“Kalau pakai seluar pendek pun lelaki tak pakai yang ketat. Tapi kenapa wanita tak begitu ye? Lebih menyedihkan, ramai wanita pakai tudung tapi bahagian pinggang ke bawah seperti berbogel.

“Saya manusia biasa dan sedar perlu jaga pandangan, penglihatan dan fikiran saya. Saya perlu ada self control (kawalan diri),” tambahnya.

Dalam pada itu, Syafi’e turut berpesan kepada para lelaki supaya memainkan peranan melindungi ahli keluarga wanita daripada menjadi tatapan umum.

“Saya sedar pemakaian hak individu. Tapi apalah salahnya kaum wanita beri kerjasama kepada kaum lelaki dengan pakai pakaian lebih sopan.

“Untuk para lelaki yang bergelar suami, bapa dan anak. Ingatan untuk diri saya sendiri juga. Kita jagalah dan peliharalah kaum wanita kita.

“Jangan sampai seperti apa yang Dr. Zakir Naik selalu katakan. Jangan jadikan kaum ibu, isteri, anak-anak perempuan, kakak serta adik perempuan anda sebagai public property (harta awam) untuk ditonton secara seksual di khalayak ramai,” tambahnya. – KOSMO! ONLINE.

Tiada ulasan: