"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selepas 43 tahun siasat, rupanya suami bunuh isteri

Agensi
(Kiri) Margaret dan Allen, (kanan) Carol dibunuh ketika berusia 36 tahun. FOTO Agensi
(Kiri) Margaret dan Allen, (kanan) Carol dibunuh ketika berusia 36 tahun. FOTO Agensi
Bedfordshire: Seorang lelaki disabitkan bersalah oleh Mahkamah Luton Crown di Bedfordhire di sini, pada 19 Jun lalu, atas tuduhan merancang pembunuhan isterinya 43 tahun lalu.

Allen Morgan didapati bersalah bersubahat membunuh Carol Morgan yang dipukul hingga mati pada petang 13 Ogos 1981

Dalam kes yang dianggap seperti drama Hollywood, Allen didakwa menemui mayat isterinya yang ketika itu berusia 36 tahun di lantai bilik stor kedai Morgan's Food Fare di Finch Crescent, Linslade, selepas pulang daripada pawagam bersama dua anaknya Dean dan Jane yang ketika itu masing-masing berusia 14 dan 12 tahun.

Dua beradik itu yang kini berusia 50-an terpaksa akur dan menerima hakikat bahawa bapa mereka merancang plot pembunuhan ibu mereka, Carol.

Pihak pendakwaan berkata, pemergian ke panggung wayang itu memberi alibi buat Allen dan membolehkan pembunuhan upahan membunuh dan merompak Carol.

Isteri Allen yang ketika itu kekasihnya, Margaret Morgan, 75, bagaimanapun didapati tidak bersalah dan dibebaskan.

Allen kini berusia 73 tahun dari Stanstead Crescent, Woodingdean, Brighton kini ditahan reman dan akan dihukum pada 31 Julai depan.

Detektif yang menyiasat pada mulanya mendapati Carol menjadi mangsa kepada 'kesilapan' perompak dan kes itu disiasat semula pada 2018 mendapati Allen sebenarnya mencari pembunuh upahan untuk membunuh Carol.

Jane Bunting (saksi), kini berusia 60 tahun berjumpa pasangan itu (Allen dan kekasihnya) di sebuah pub beberapa bulan dia dibunuh.

Dia memberitahu juri bahawa ketika itu dia berusia 17 tahun dan takut apabila Allen bertanya kepada bekas teman lelakinya sama ada kenal mana-mana individu yang boleh membunuh.

Jane berkata, Allen memberitahu dia membenci Carol dan tidak mahu berkahwin dengan dia serta mahukan dia mati, selain membincangkan cara untuk wanita itu mati.

Carol dan Allen bertemu di dalam kumpulan ibu bapa tunggal di Swindon yang dipanggil Gingerbread.

Mereka berkahwin pada Mac 1977 dan berpindah ke kedai itu pada Disember 1979.

Kira-kira setahun sebelum pembunuhan Carol, Allen memulakan hubungan sulit.

Carol yang menutup kedai pada jam 6 petang, dipukul dengan kapak atau parang.

Tiada tanda-tanda pecah masuk di kedai dan Labrador-Collie milik keluarga Carol itu namun wang tunai dan rokok diambil.

Ketua Detektif Bersara Superintendan Brian Prickett, yang mengetuai siasatan asal untuk Polis Bedfordshire antara 1981 dan 1983, berkata: "Pembunuhan Carol Morgan adalah kejam dan imej tempat kejadian akan kekal terukir dalam ingatan saya selama-lamanya.

"Hakikat kes ini tidak dapat dikesan selama lebih empat dekad kekal menjadi duri kepada semua pegawai yang bekerja dalam kes itu.

"Siasatan asal menjangkau dua tahun dan walaupun selepas masa ini kerap disemak. Ia adalah operasi yang dijalankan dengan teliti, dengan pelbagai baris siasatan walaupun sebelum sains DNA dan kemajuan teknologi lain yang kita ketahui dalam kepolisan hari ini.

"Saya berterima kasih kepada Unit Siasatan Kes Dingin kerana menghidupkan semula siasatan dan membawa pembunuhan Carol ke hadapan juri, dan saya telah memberikan prosiding sokongan penuh saya. Saya berharap keputusan itu akan membawa penutupan kepada mereka yang mengenali dan menyayangi Carol." katanya.
-hmetro

Tiada ulasan: