"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua warga Indonesia mengaku bersalah samun berkumpulan, larikan wang RM30,000

Nur Izzati Mohamad
am@hmetro.com.my
DUA lelaki warga Indonesia dibawa ke Mahkamah Sesyen Butterworth atas pertuduhan melakukan samun berkumpulan. FOTO Nur Izzati Mohamad
DUA lelaki warga Indonesia dibawa ke Mahkamah Sesyen Butterworth atas pertuduhan melakukan samun berkumpulan. FOTO Nur Izzati Mohamad
Butterworth: Dua lelaki warga Indonesia mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen, di sini atas pertuduhan melakukan samun berkumpulan dan melarikan wang milik seorang lelaki tempatan berjumlah RM30,000, pada Mei lalu.

Tertuduh dikenali Ari Kustiawan, 35 dan Ripki, 41 membuat pengakuan itu ketika kertas pertuduhan dibacakan terhadap mereka di hadapan Hakim Zulhazmi Abdullah.

Mengikut pertuduhan, mereka berdua secara bersama-sama melakukan samun berkumpulan tanpa senjata dan melarikan wang berjumlah RM30,000 milik seorang lelaki berusia 65 tahun.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di sebuah syarikat di Bandar Perda, Bukit Mertajam dekat sini, jam 3.20 petang pada 30 Mei lalu.

Pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebat, jika sabit kesalahan.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Wan Amira Ruzaini Wan Abdul Razak manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam.

Semasa prosiding, pihak pendakwaan tidak menawarkan sebarang ikat jamin memandangkan kedua-dua tertuduh bukan warga tempatan.

Hakim kemudian bersetuju dengan permohonan itu dan menetapkan 12 Julai depan untuk mengemukakan fakta dan hukuman ke atas kedua-dua tertuduh.

Tiada ulasan: