"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dulu PM7 jumpa Blackrock minta masuk melabur, sekarang dia pula tanya

Harapandaily

Tun Dr Mahathir Mohamad yang lantang bercakap tentang penyertaan syarikat BlackRock dalam penstrukturan semula kepentingan Malaysia Airport Holding Bhd (MAHB) mengundang kecaman warganet.

Bekas Perdana Menteri ketujuh (PM7) itu dikritik dan dihujani sindiran termasuk “mudah lupa” lantaran pada 2018, Mahathir sendiri memberikan taklimat kepada Pengurus Dana termasuk BlackRock untuk melabur di Malaysia.

Kelmarin, Mahathir yang dianggap tok wan kesayangan walaun itu membidas keputusan MAHB yang berhasrat menjual 30 peratus saham mereka kepada firma yang didakwa mempunyai kaitan dengan Israel.

Menurutnya, pada tahun 2023, MAHB telah memperoleh keuntungan yang sangat tinggi iaitu RM543 juta.

“Apabila saya mendengar MAHB akan menjual sahamnya, sangkaan saya ialah MAHB rugi.

“Kenapa nak jual 30 peratus kepada syarikat Amerika yang menyokong Israel?

“Sekarang saya dapat tahu bahawa MAHB untung sebanyak RM543 juta bagi tahun 2023.Tak banyak syarikat yang dapat untung seperti ini,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook pada Khamis.

Terdahulu, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz mempertahankan keputusan kerajaan membenarkan BlackRock, firma yang didakwa mempunyai kaitan dengan Israel, memiliki pegangan dalam MAHB.

Tengku Zafrul turut menekankan BlackRock adalah syarikat senaraian awam dan tidak dimiliki rakyat Israel.

Tiada ulasan: