"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘6 pendesak’ selamat hingga PRU16?

Hishamuddin Aun

Pertikaian pindaan perlembagaan Bersatu 2 Mac lalu dijangka berlarutan di pelbagai tingkatan mahkamah, cukup untuk enam Ahli Parlimen berkenaan melengahkan masa.

Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal harus jenis yang gemar membuat gempar. Selepas menguar-uarkan Januari lalu bahawa 10 lagi Ahli Parlimen Bersatu akan beralih sokongan kepada kerajaan menjelang persidangan Dewan Rakyat bermula 26 Feb lalu – ini bagaimanapun tidak berlaku – lima lagi wakil rakyat parti itu didakwanya sedang “memendam rasa” untuk keluar tetapi tiada pilihan pada waktu ini.

Andainya sekumpulan 10 Ahli Parlimen yang didakwanya mahu menyokong Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebelum ini sekadar dibayangkannya sebagai lima dari Utara (Kedah, Perak dan Pulau Pinang), tiga dari Pantai Timur (Kelantan, Terengganu dan Pahang) serta dua lagi dari Selangor dan Melaka, enam yang terbaru itu pula dinamakannya secara terang-terangan.

Selain Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin, empat lagi yang didakwanya sepatutnya segera mengalih sokongan kepada kerajaan ialah Ikmal Hisham Abdul Aziz (Tanah Merah), Rosol Wahid (Hulu Terengganu), Mas Ermieyati Samsudin (Masjid Tanah) dan Ronald Kiandee (Beluran). Berbanding 10 terdahulu itu yang tidak diketahui identiti mereka, empat yang terbaharu itu pula dikenali kuat membela Perikatan Nasional (PN).

Lantaran itu, harus timbul persoalan boleh dipercayai ke dakwaan Syed Hussin ini atau ia sekadar diada-adakannya untuk mengocakkan keharmonian dalam parti Bersatu, yang meminjam ungkapan Anwar, “cemburu buta dan berdendam kesumat” mahu memastikan Ahli Parlimen Bukit Gantang itu dan lima rakan sealirannya – Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar), Suhaili Abdul Rahman (Labuan), Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang), Zahari Kechik (Jeli) dan Dr Zulkafperi Hanafi (Tanjong Karang) — yang menyokong perdana Menteri, hilang kerusi Parlimen mereka untuk pilihan raya kecil (PRK) diadakan

Namun, di tengah-tengah pelbagai kemungkinan dinyatakan awal tadi, Bersatu pula meminda perlembagaannya dalam perhimpunan agung khasnya di Selayang 2 Mac lalu yang seperti disebut Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin hanya ada dua tujuan — mengambil tindakan undang-undang ke atas wakil rakyatnya yang khianat kepada parti serta menghalang usaha perdana menteri “membeli” Ahli Parlimennya.

Pindaan berkenaan boleh digunakan Syed Hussin sebagai alasan mengapa kedua-dua dakwaan yang dibuatnya itu belum terlaksana. Namun, ia tidak mengalihkan tumpuan ramai terhadap lima lagi Ahli Parlimen yang didakwanya sedang ‘menjeruk rasa’ walaupun masih kekal memberikan kepercayaan kepada Muhyiddin.

“Mereka (lima bekas pemimpin Umno dalam Bersatu) itu tahu apa yang patut dibuat. Mereka tak selesa dengan keadaan sekarang (tindakan kepimpinan Bersatu yang enggan mempedulikan kesulitan setiap ahli Parlimen parti itu). Malah, Larut (Hamzah) sendiri tak selesa sebenarnya, tapi dia terpaksa berada (bertahan) dalam keadaan begitu,” katanya dalam satu temu bual dengan Malaysiakini yang tersiar Selasa lalu.

Menurut Syed Hussin lagi, kelima-lima Ahli Parlimen Bersatu yang masih bersama Muhyiddin perlu membuat keputusan yang sama seperti pernah mereka lakukan selepas PRU14 lalu apabila menang atas tiket Umno-BN tapi menyertai Bersatu tidak lama kemudian. Langkah itu dianggapnya wajar dilaksanakan demi mewujudkan suasana politik negara yang stabil. “Tenaga dan fikiran mereka yang ada idea bolehlah dicurahkan dalam kerajaan perpaduan ini,” katanya.

Apa pun, sama ada dakwaan terbaru Syed Hussin itu berasas atau sebaliknya, hanya masa dan keadaan akan menilainya kemudian tapi apa yang menjadi persoalan ketika ini ialah bagaimana kesudahan nasib mereka selepas pindaan perlembagaan Bersatu 2 Mac lalu. Namun, Ahli Parlimen Bukit Gantang itu percaya pindaan dan proses tersebut memerlukan masa yang panjang untuk dilulus dan dikuatkuasakan.

Rabu lalu, Ketua Penerangan Bersatu Razali Idris melaungkan keyakinan bahawa Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) tidak akan ‘susahkan’ parti itu untuk meluluskan pindaan kosong kerusi jika wakil rakyatnya sokong lawan. “Apabila ada persetujuan lebih 2/3 daripada perwakilan (malah diluluskan sebulat suara), tidak ada masalah RoS (atau JPPM) nak luluskan. Saya tak nampak RoS menyusahkan kita sebab pindaan perlembagaan perkara biasa sahaja,” katanya kepada FMT.

Namun, sebagai perbandingan, apabila Umno pada 2022 membuat pindaan perlembagaannya agar pemilihan parti di semua peringkat diadakan tidak lebih daripada enam bulan selepas Pilihan Raya Umum (PRU), ia memerlukan JPPM empat setengah bulan untuk meluluskannya. Bukannya semudah itu dan dalam sesingkat masa pula.

“Tiada jalan mudah dan singkat untuk Bersatu memaksa enam Ahli Parlimennya yang berpaling tadah dan menyokong Perdana Menteri Anwar Ibrahim supaya mengosongkan kerusi dimenangi mereka pada PRU15 lalu,” kata peguam Haniff Khatri Abdulla.

Pendapatnya itu turut disokong penganalisis politik Mohammad Tawfik Yaakub yang dipetik Sinar Harian mengungkapkan: “Jika enam Ahli Parlimen ini gugur keahlian, mereka tidak akan hilang kerusi mereka tapi Bersatu yang akan hilang enam kerusi. Ia akan jadi kerugian buat Bersatu jika mereka gagal tangani isu ini dengan cermat.

“Jika pindaan ini tidak berkuatkuasa secara retrospektif (ke belakang), enam Ahli Parlimen ini tidak akan terjejas olehnya. Saya jangka pindaan ini tidak akan berkuatkuasa dalam masa terdekat dengan jangkaan permohonan injunksi oleh keenam-enamnya. Lantaran itu, Bersatu akan terus menghadapi dilema dengan kedudukan enam Ahli Parlimen ini,” tambahnya.

Penganalisis dari Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Mohd Yusri Ibrahim mengutarakan bahawa di sebalik Bersatu sudah meminda perlembagaannya, perkara itu belum dimuktamadkan selagi belum mendapat kelulusan JPPM untuk ia dikuatkuasakan.

Enam pendesak itu, seperti yang sudah dinyatakan mereka akan mencabar pindaan perlembagaan Bersatu itu di pelbagai lapisan mahkamah, boleh dijangka akan ‘membeli’ sebanyak mungkin waktu untuk melengah-lengahkan sebarang keputusan mengosongkan kerusi Parlimen sehingga habis penggal mereka. Apa yang boleh berlaku sesudah itu, tiada siapa yang boleh berasa pasti. Untung-untung mereka akan menjadi calon parti lain pula dalam PRU16 jika rakyat masih cenderung kepada mereka.

Penganalisis politik, G Manimaran turut menjangkakan enam ahli Parlimen itu akan kekal kerana pendirian mereka menyokong perdana menteri dibuat sebelum pindaan perlembagaan parti berkuat kuasa. Apa-apa tindakan yang berkaitan pindaan itu, pada penilaiannya, bergantung kepada tarikh ia dikuatkuasakan, yang memberi maksud ahli-ahli Parlimen berkenaan adalah terkecuali.

“Saya jangka kedudukan enam ahli Parlimen tersebut akan kekal sebagai wakil rakyat PN sehingga PRU akan datang. Konflik hanya berlaku dalam Bersatu sendiri (yang sebelum ini tidak pinda perlembagaan sebagaimana parti-parti lain).

“Pindaan baharu nanti hanya berkuatkuasa ke atas mana-mana ahli Parlimen yang melanggar perlembagaan parti selepas tarikh dikuatkuasakan. Sekiranya ia berlaku, Speaker Dewan Rakyat kena isytiharkan bahawa wujud kekosongan (kerusi Parlimen) dan maklumkan kepada SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya), barulah SPR adakan PRK,” katanya dipetik Sinar Harian.

Tempoh hari ada satu komen menyebut pindaan dibuat Bersatu sebagai ‘langkah bijak’ yang memperuntukkan mana-mana ahli Bersatu yang juga wakil rakyat di Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri yang melakukan ketidakpatuhan terhadap apa-apa arahan yang dikeluarkan oleh Majlis Pimpinan Tertinggi adalah disifatkan terhenti keahliannya daripada Bersatu secara serta-merta. Namun, pada masa sama ‘6 Jahanam’ juga tidak boleh diperbodohkan.

Tiada ulasan: