"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Warga Yogyakarta solat tarawih, puasa pula bermula semalam

KOSMO!
Warga Yogyakarta solat Tarawih kelmarin. Foto Kompas.com
YOGYAKARTA – Berbeza dengan majoriti umat Islam lain, jemaah di Masjid Aolia daerah Panggang, Yogyakarta  mula menunaikan solat tarawih kelmarin yang menyaksikan mereka berpuasa pada 1 Ramadan keesokan harinya, lapor akhbar KOMPAS.com.

Imam masjid berkenaan, KH Ibnu Hajar Sholeh Pranolo yang juga dikenali sebagai Mbah Benu berkata, solat tarawih yang dilakukan oleh jemaahnya sama sahaja dengan yang lain.

“Semua sama dengan saya, saya imamnya. Masing-masing ada imam. Wakilnya saya,” katanya.“

“Solat  tarawih dengan saya dan witir sebanyak 23 rakaat. Sebaiknya saling hormat menghormati. Sebab ini masalah keyakinan,” kata Mbah Benu.

Sejumlah jemaah turut melakukan solat tarawih yang terletak di masjid sekitar 20 meter dari rumah Mbah Benu.

Ketua Pejabat Wilayah Kementerian Agama Gunungkidul, Sa’ban Nuroni berkata, pihaknya akan terus memudahkan jemaah Aolia biarpun terdapat perbezaan pendapat.

Beliau juga berharap umat Islam lain dapat menghargai dan menghormati apa yang dilakukan oleh jemaah Aolia atas perbezaan berkenaan. – AGENSI 

Tiada ulasan: