"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

8 warga China antara 28 Pati diberkas di tapak perlombongan bijih besi

Baharom Bakar
am@hmetro.com.my
AZHAR (tengah) ketika sidang media. FOTO Baharom Bakar
AZHAR (tengah) ketika sidang media. FOTO Baharom Bakar
Kuala Terengganu: Lapan warga China antara 28 pendatang asing tanpa izin (pati) diberkas dalam operasi khas Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) di kawasan tapak perlombongan bijih besi di Kemaman, semalam.

Pengarah Imigresen Terengganu Azhar Abd Hamid berkata, siasatan mendapati lapan warga China itu masuk ke negara ini menggunakan pas lawatan sosial dan bekerja di tapak perlombongan bijih besi sejak beberapa bulan lalu.

Katanya, warga China itu ditahan mengikut Peraturan 39 (b), Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 kerana menyalahgunakan pas lawatan untuk berkerja.

"Operasi khas itu bermula kira-kira 6 pagi diadakan hasil maklumat awam dan risikan.

"Selain warga China terbabit, turut ditahan 15 Pati warga Indonesia, tiga warga Bangladesh dan masing-masing seorang warga Pakistan serta Myanmar," katanya kepada media, semalam.

Katanya, empat majikan dipanggil untuk diambil keterangan kerana didapati bersalah menggaji Pati dan akan didakwa mengikut Seksyen 56 (1) (d) Akta Imigresen 1963.

Tiada ulasan: