"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Helikopter terhempas: CAAM tak terima panggilan kecemasan

Hafidzul Hilmi Mohd Noor
hafidzul@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Tiada panggilan kecemasan diterima Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) dari helikopter model AW139 yang dikendalikan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) sebelum dilaporkan terhempas di perairan Pulau Angsa, Klang, hari ini.

Ketua Pegawai Eksekutif CAAM, Datuk Kapten Norazman Mahmud berkata, hubungan terakhir pesawat dengan pegawai kawalan trafik udara dilaporkan pada jam 9.20 pagi.

"Helikopter berkenaan berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang pada jam 9.10 pagi bagi latihan penerbangan.

"Namun tiada panggilan kecemasan diterima. Pusat Koordinasi Menyelamat

Aeronautika Kuala Lumpur (KLARCC) di Pusat Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur (KLATCC) diaktifkan serta merta untuk mengenal pasti lokasi helikopter, "katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurutnya, terdapat empat penumpang termasuk juruterbang berada dalam helikopter dan tiada kehilangan nyawa dilaporkan.

"Semua yang terselamat dibawa dengan helikopter penyelamat dan mendarat di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah pada jam 10.58 pagi.

"Siasatan berhubung insiden itu akan dijalankan oleh APMM, "katanya.

Tiada ulasan: