"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

9 agenda Kerajaan 9

Skuad Khas Harian Metro
am@hmetro.com.my
MAWLA Amin (duduk, tengah) bersama pengikutnya yang terdiri daripada rakyat Malaysia.
MAWLA Amin (duduk, tengah) bersama pengikutnya yang terdiri daripada rakyat Malaysia.
Kuala Lumpur: Sebidang tanah seluas 11 hektar yang dibeli di Melaka bagi membangunkan perkampungan kerajaan sembilan hasil kutipan dana awam itu akan dipecahkan kepada dua bahagian yang menempatkan Mawla Mohamed Amin al-Hassani atau Mawla Amin bersama pengikutnya.

Ia didedahkan bekas pengikutnya kepada Harian Metro selepas menyedari terpedaya dengan perancangan mereka ingin membangunkan perkampungan itu sejak 2017 lagi.

Menurutnya, ketika berada bersama mereka, mudir madrasah terbabit ada memberi penerangan berkaitan kerajaan sembilan iaitu sembilan pakar dalam sembilan perkara di mana mereka akan dilantik menggerakkan yayasan baru yang ditubuhkan.

"Tiga perkara awal membabitkan kerajaan sembilan itu dirahsiakan, tiga perkara kedua adalah khidmat iaitu merujuk kepada ahli khidmat dan tiga perkara ketiga adalah cabang perniagaan bagi mengumpul hasil pertubuhan termasuk agensi pelancongan, produk keluaran, produksi media, kedai runcit dan sebagainya.

"Berkaitan pembelian tanah di Melaka, saya bersama 15 orang ada melawat tanah yang ingin dibeli mudir madrasah terbabit pada 19 Jun 2023 bagi merealisasikan perancangan dan mengembangkan pengaruh sedia ada untuk mewujudkan negara daulah kerajaan sembilan," katanya.

Bekas pengikut yang juga seorang personaliti media itu berkata, dalam pertemuan itu, mereka bersetuju untuk membeli tanah seluas 11 hektar terbabit dengan harga lebih RM3.4 juta.

"Perkampungan itu akan dibangunkan kepada dua bahagian iaitu The Moulay Height iaitu kawasan penempatan Mawla Amin dan pembesar serta ahli khidmat manakala satu bahagian lagi Jabal Alam Malacca The Moulay Village iaitu penempatan pengikut yang ingin menjalani kehidupan bersama mereka.

"Pada 2 September 2023, saya juga menerima mesej WhatsApp dari Mawla Amin berkaitan fail PDF yang saya yakin ia adalah pelan perancangan negara daulah kerajaan sembilan dan cuba membabitkan saya dalam perancangan itu melalui satu syarikat sedangkan syarikat ditubuhkan itu tidak pernah berfungsi dan langsung tiada transaksi," katanya.

Katanya, sebelum itu, beliau juga pernah dilantik mencari dana oleh mudir madrasah terbabit bagi menggerakkan program membabitkan Mawla Amin seperti di USM, Pulau Pinang, sebuah madrasah di pantai timur, makan malam di Putrajaya dan beberapa program yang dibatalkan di Kedah, Terengganu dan Selangor.

"Transaksi dana yang diuruskan termasuk wang ringgit dan emas dengan jumlah terkumpul RM600,000 sepanjang dua tahun saya bersama mereka, malah saya juga memindahkan RM13,800 ke akaun bank milik Mawla Amin di mana dana diberikan itu atas dasar infak dan pinjaman.

"Malah saya difahamkan dana itu juga untuk urusan pembelian madrasah di Fes, Magribi namun sehingga kini dana pinjaman itu masih belum dipulangkan," katanya.

Beliau berkata, pada 20 Februari lalu, dia juga membaca keratan akhbar Harian Metro mengenai perancangan menubuhkan negara daulah kerajaan sembilan oleh mudir madrasah dan Mawla Amin di Melaka, dan ketika itu saya menyedari ketika berada di dalam kumpulan WhatsApp mereka ada menceritakan perancangan berkaitan penubuhan negara daulah kerajaan sembilan yang akan membabitkan perkampungan akhir zaman selain perancangan mengangkat Mawla Amin sebagai Imam Mahdi apabila tiba waktunya nanti.

Susulan itu, beliau tampil membuat laporan polis dan sedia bekerjasama dengan pihak polis, pihak berkuasa agama dan kerajaan bagi menerangkan keadaan sebenar.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor,Datuk Hussein Omar Khan mengesahkan menerima laporan terbaharu membabitkan madrasah terbabit.

"Polis kini sedang menyiasat untuk mengenal pasti sebarang kesalahan atau penyelewengan yang dilakukan," katanya.

Pada 18 Februari lalu, akhbar ini secara eksklusif memaparkan pendedahan berhubung sebuah madrasah yang mempromosikan individu didakwa warga Maghribi berkenaan.

Pendedahan secara bersiri itu juga mendedahkan bahawa lelaki dikenali Mawla Amin bukanlah keturunan Nabi Muhammad SAW yang ke-38.

Pendedahan eksklusif akhbar ini turut turut menerima reaksi daripada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, bahawa individu terbabit sering keluar masuk Malaysia dengan menggunakan pas lawatan sosial, dan berada di negara ini selama 90 hari.

Sebelum itu, Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain berkata, PDRM sedang memantau pergerakan Malwa Amin dan pengikutnya termasuk madrasah itu yang beroperasi di Selangor.

Memetik laporan berkenaan, Razarudin dipetik berkata, hasil maklumat yang diterima, mereka juga sudah membeli sebidang tanah yang agak besar iaitu 11 hektar sedangkan pengikutnya bukan dari kalangan orang yang berada namun bergantung dengan kutipan daripada dana awam.

Susulan itu juga, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) turut memaklumkan tidak menerima sebarang dokumen berhubung nasab individu yang dikenali sebagai 'Mawla Amin' seperti didakwa pihak tertentu.

Tiada ulasan: