"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hamzah Zainudin: Jangan bergantung ‘gelombang’ untuk ke Putrajaya

Faiz Zainudin

KUALA LUMPUR: Perikatan Nasional (PN) tidak boleh bergantung kepada “gelombang” semata-mata untuk memenangi pilihan raya, sebaliknya perlu membina kekuatan dan identiti sendiri menarik sokongan rakyat untuk kembali ke Putrajaya.

Setiausaha Agung PN, Hamzah Zainudin, berkata dengan membina kekuatan sendiri barulah rakyat yakin dengan prinsip perjuangan gabungan itu.

“Apakah kita benar-benar menjadi juara yang mengangkat suara mereka? Apakah kita benar-benar menyantuni dan mendengar setiap denyut nadi mereka. Soalan ini kita perlu tanya pada diri sendiri dan jawablah secara adil pada diri sendiri.

“Jangan anggap pengundi sentiasa bersama kita. Betul…PRU15 lalu berlaku gelombang luar biasa dalam kalangan pengundi khususnya orang Melayu sehingga PN menang besar. Tapi ingat gelombang ada pasang surutnya.

“Kita perlu ada kekuatan sendiri dalam meyakinkan rakyat dan tidak boleh bergantung kepada gelombang semata-mata,” katanya ketika berucap sempena Konvensyen Wakil Rakyat PN 2024.

Beliau berkata, bagi menarik keyakinan rakyat PN perlu sentiasa memperjuangkan isu dihadapi mereka terutama berkaitan kos sara hidup.

“Ia menyentuh soal perut rakyat, makanan atas meja rakyat, kehidupan rakyat, soal hati nurani rakyat dan bagaimana rakyat dapat hidup dengan bermakna. Kita perlu buat analisis menyeluruh dan tentukan bagaimana serta strategi mana harus digunakan,” katanya.

Sehubungan itu, Hamzah berkata tidak kira apa pun jawatan, setiap yang bernaung bawah gabungan PN wajib ada roh perjuangan dalam diri dan hati masing-masing kerana ia benteng dalam melawan apa jua godaan bersifat kepentingan peribadi.

“Episod pengkhianatan dalam PN melibatkan wakil rakyat kita amat mengecewakan tetapi Allah hadirkan sesuatu perkara itu sudah tentu ada hikmahnya. Sekurang-kurangnya kita kenal mana intan, mana kaca dan yang mana ikhlas serta mana sekadar mencari laba,” katanya.

Tiada ulasan: