"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Erdogan umum bersara selepas pilihan raya tempatan 31 Mac

BORHAN AHMAD

Presiden Turki, Reccip Toyyib Erdogan mengumumkan beliau akan bersara dari politik selepas pilihan raya kerajaan tempatan yang berlangsung 31 Mac ini.

Beliau mengumumkan, pilihan raya 31 Mac ini sebagai pilihan raya terakhir untuk beliau.

“Pilihan raya 31 Mac ini akan menjadi yang terakhir untuk saya mengikut undang-undang.

“Keputusannya akan menjadikan ia penyerahan kuasa kepada saudara saya yang akan menggantikan saya,” kata Erdogan yang memulakan kerier politiknya sebagai Datuk Bandar Istanbul 1994 – 1998.

Erdogan adalah pengasas AK Parti, sebuah parti berasaskan Islam di Turki. Beliau menjadi perdana menteri Turki mulai 2003 dan menjadi Presiden Turki mulai 2014 lalu.

Tiada ulasan: