"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

249 penumpang pesawat Boeing 777 kecut perut apabila tayar pesawat tertanggal sebaik berlepas

AFP
FOTO tular menunjukkan tayar itu tertanggal selepas pesawat itu berlepas. FOTO Agensi
FOTO tular menunjukkan tayar itu tertanggal selepas pesawat itu berlepas. FOTO Agensi
San Francisco: Sebuah pesawat Boeing 777 yang menuju ke Jepun terpaksa membuat pendaratan kecemasan sebaik berlepas semalam, selepas satu tayarnya terjatuh dan terjunam ke tempat letak kereta di lapangan terbang di sini.

Video yang disiarkan dalam talian menunjukkan, tayar itu jatuh, beberapa saat selepas pesawat United Airlines itu berlepas di Lapangan Terbang Antarabangsa San Francisco.

Tayar itu melantun ke tempat letak kereta kakitangan lapangan terbang hingga menyebabkan beberapa kenderaan rosak, lapor portal berita KRON4.

Dalam pada itu, United Airlines berkata, seramai 249 orang berada dalam pesawat yang menuju ke Osaka itu.

Boeing sebelum ini dilaporkan menghadapi beberapa siri isu kawalan kualiti.

Pada Januari lalu, panel bersaiz pintu pada Boeing 737 Max 9 terpisah daripada fiuslaj selepas sebuah pesawat jenis itu berlepas di Portland, Oregon.

Tiada sesiapa yang cedera parah dalam insiden itu, yang mencetuskan penggantungan kecemasan selama 19 hari bagi semua pesawat Boeing 737 Max 9.

Pengawal selia Amerika Syarikat pada minggu lalu memberi Boeing tempoh 90 hari untuk menghasilkan rancangan bagi menangani isu kawalan kualiti.

Ketua Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) berkata, syarikat itu mesti memberi komitmen kepada aspek penambahbaikan yang menyeluruh.

Boeing 777 mempunyai enam tayar pada setiap bahagian pendaratan utamanya dan ia direka untuk mendarat dengan selamat, jika ada mana-mana tayarnya hilang atau rosak.

Penerbangan itu kemudian dilencongkan ke Los Angeles dan mendarat di lapangan terbang di situ dengan selamat.
-hmetro

Tiada ulasan: