"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ide: Trend sokongan di Sg Bakap berpihak kepada PH

B Nantha Kumar

PRK SG BAKAP | Kaji selidik dijalankan Institut Darul Ehsan (Ide) mendapati trend sokongan pengundi di DUN Sungai Bakap berpihak kepada calon PH, Dr Joohan Ariffin pada Pilihan Raya Kecil (PRK) yang akan berlangsung Sabtu ini.

Bagaimanapun, Pengerusi Ide, Profesor Dr Mohammad Redzuan Othman berkata sokongan kepada sesebuah parti tidak semestinya memberi kemenangan kepada calon parti itu.

"Saya nak sebut berdasarkan kajian yang dilakukan bahawa trend atau sokongannya memang berpihak kepada PH atau Kerajaan Perpaduan.

"Tetapi, saya nak tegaskan sokongan ini bergantung kepada baki empat hari kempen ini. Kedua-dua parti melakukan strategi mereka dan sokongan kepada parti tidak semestinya menjadi kemenangan," katanya pada sidang media analisis Survei Landskap Persepsi Rakyat Menjelang PRK DUN Sg Bakap di Shah Alam hari ini.

Menurutnya, kaji selidik oleh badan pemikir kerajaan Selangor yang diterajui kerajaan PH itu dijalankan terhadap 786 responden selama empat hari bermula 19 Jun sehingga hari penamaan calon lalu.

"Berdasarkan kajian, sokongan pengundi kepada gabungan PH/BN adalah 53.2 peratus dan kepada PN adalah 43 peratus dan atas pagar atau masih tidak membuat keputusan sebanyak 3.8 peratus.

"Sementara sokongan pengundi Melayu kepada calon Perpaduan ialah 36 peratus. Namun, saya nak beritahu sokongan kepada parti tidak bermakna mereka akan mengundi kepada calon parti itu," katanya.

Tiada ulasan: