"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tangkapan tak sah, doktor dapat ganti rugi

V Anbalagan

KUALA LUMPUR: Mahkamah Sesyen menganugerahkan ganti rugi RM145,000 kepada seorang doktor atas penangkapan salah dan pelanggaran hak apabila polis menyerbu rumahnya di Seri Kembangan, hampir tiga tahun lalu.

Hakim Zulqarnain Hassan berkata Dr Ranjeet Singh berjaya membuktikan kesnya terhadap kerajaan dengan imbangan kebarangkalian.

“Defendan gagal melindungi hak plaintif dalam Perlembagaan,” katanya dalam keputusan yang disampaikan kepada kedua-dua pihak menerusi emel.

Ranjeet juga dianugerahkan RM13,000 sebagai kos.

Dalam kenyataan tuntutan yang difailkan pada 21 Jun 2023, Ranjeet berkata beliau sedang tidur pada 1 pagi, 12 Ogos 2021, apabila sekumpulan polis menyerbu rumahnya di Green Park Residence.

Katanya, ketika ditangkap, beliau dilayan secara tidak berperikemanusiaan.

Menurutnya, polis terlibat juga gagal memaklumkan sebab penangkapan dan tidak mematuhi Seksyen 23 Kanun Tatacara Jenayah kerana tiada alasan yang munasabah untuk mereka menjalankan serbuan dan menangkapnya.

Ranjeet mendakwa beliau mengalami gangguan tekanan pasca-trauma selepas kejadian itu.

Beliau menamakan pegawai penyiasat, pegawai serbuan, kerajaan, dan ketua polis negara sebagai defendan.

Ranjeet menuntut ganti rugi khas, ganti rugi am, ganti rugi teladan dan kerosakan teruk, dan juga meminta satu pengisytiharan bahawa tangkapan itu tidak sah dan tidak mengikut Perlembagaan.

Satchitanandan Vedha Ratnam, S Preakas, dan Chan Hoo Yan selaku peguam mewakili Ranjeet, manakala Peguam Kanan Persekutuan Afiq Nazrin Zaharinan tampil bagi pihak kerajaan.

*Duit pembayar cukai terpaksa digunakan untuk menutup satu kebodohan 

Tiada ulasan: