"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selebriti Malaysia beragama Islam la agaknya, bertanya apa itu ‘All Eyes on Rafah’

‘All Eyes on Rafah? Who’s that’, selebriti Malaysia dikecam tak cakna perang Palestin

SITI NUR ZAWANI

Pengguna media sosial meluahkan kekecewaan terhadap seorang selebriti Malaysia kerana tidak cakna mengenai apa yang sedang berlaku terhadap saudara Islam di Palestin.

Penyanyi yang jarang dilanda kontroversi, Ning Baizura hebat dikecam selepas bertanya kepada netizen, apa itu ‘All Eyes on Rafah’.

Ning ketika itu membuat siaran langsung di Instagram sebelum membaca komen netizen yang menulis ‘All Eyes on Rafah’ (semua perhatian buat Rafah).

Namun, reaksi yang diberikan pelantun lagu Awan Yang Terpilu itu ternyata mengejutkan kerana dia tidak memahami perkara tersebut sekali gus memberi bayangan dia tidak cakna dengan isu semasa khususnya peperangan di Palestin ketika ini.

Berikutan itu, ramai mula membuat perkongsian mengenai kenyataan Ning di media sosial dengan masing-masing menyifatkan tidak wajar untuk seorang selebriti Islam sepertinya bersikap acuh tidak acuh dengan isu semasa.

Malah, ada yang berpendapat, Ning hanya mengeruhkan lagi keadaan apabila kini rakyat Malaysia juga sedang rancak menyertai gerakan Blockout 2024 yang awalnya dimulakan oleh Barat terhadap selebriti-selebriti di Hollywood yang membisu mengenai nasib rakyat Palestin.

“Fasal Rafah lagi-lagi ‘All Eyes on Rafah’ memang lalu setiap masa di semua media sosial. Tak sangka dia tak tahu langsung,” kata seorang pengguna.

“Sedihnya tengok jenis macam ini. Tak kan sikit pun tak ambil tahu tentang apa yang terjadi di Palestin?,”komen netizen.

“Takkanlah tak tahu, sudah berbulan-bulan perang di Palestin berlaku,” komen yang lain.

Selain meninggalkan komen-komen berbentuk teguran kepada penyanyi ini supaya cakna tentang isu Palestin, ada juga kalangan netizen yang mahu memboikot Ning dengan menyekat akaun media sosialnya sebagai pengajaran kepada penyanyi tersebut.

Bagaimanapun, setakat ini, belum ada sebarang kenyataan baharu dikeluarkan oleh Ning bagi menjelaskan situasi.

Tiada ulasan: