"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selamat tinggal Liverpool

BHarianonline 
Matip  (kanan) akan meninggalkan Liverpool pada hujung saingan musim ini. Foto REUTERS
Matip (kanan) akan meninggalkan Liverpool pada hujung saingan musim ini. Foto REUTERS
LONDON: Tonggak pertahanan, Joel Matip dan pemain tengah, Thiago Alcantara akan meninggalkan Liverpool pada hujung saingan musim ini, kata kelab Liga Perdana Inggeris itu, hari ini.

Matip yang menyertai Liverpool secara percuma daripada kelab Jerman, Schalke 04 pada 2016 sudah membuat 201 penampilan bersama kelab itu.

Pemain berusia 32 tahun itu menjulang trofi Liga Juara-Juara bersama Liverpool pada 2019 dan merangkul gelaran liga setahun kemudian.

Matip mengalami kecederaan ligamen lutut anterior (ACL) pada Disember lalu yang menyaksikan dia terpaksa melupakan baki saingan musim ini.

"Saya tidak pasti saya pernah menemui ramai ramai pemain yang lebih disayangi daripada Joel Matip," kata pengurus Liverpool, Juergen Klopp dalam satu kenyataan, hari ini.

"Kami bersyukur dia bersama kami selama yang mungkin dan kini apa yang boleh kami lakukan adalah mendoakan kesejahteraannya pada masa depan."

Sementara itu, Matip menyifatkan dia melalui lapan tahun yang hebat bersama skuad The Reds.

"Kami meraih pencapaian yang hebat bersama dan mempunyai peminat terbaik di dunia.

"Saya berterima kasih di atas kenanangan terindah bersama individu unik yang menyokong kelanb dan peminat yang menyaingi Liverpool FC," katanya.

Dalam pada itu, Thiago yang menyertai Liverpool daripada Bayern Munich pada 2020 sudah membuat 98 penampilan bersama kelab itu.

Dia membantu Liverpool merangkul gelaran Piala FA pada 2022.

Kecederaan menyaksikan dia hanya membuat penampilan sebanyak 28 kali dalam musim 2022/2023 dan dia terpaksa diketepikan untuk hampir semua perlawanan bagi kempen 2023/2024 susulan kecederaan pinggul dan otot. - REUTERS

Tiada ulasan: