"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penerjun muda negara, Nur Eilisha Rania dapat hidayah usia 13

Zulkarnain Azman
sukan@hmetro.com.my
Nur Eilisha Rania Muhammad Abrar Raj
Mula-mula ikut rakan

Kuala Lumpur: Penerjun muda negara, Nur Eilisha Rania Muhammad Abrar Raj mengakui memilih Islam sebagai cara hidup selepas tertarik dengan cara penganutnya mengamalkan ajaran agama berkenaan.

Menceritakan pengalamannya, atlet kelahiran Kuching, Sarawak itu memberitahu dia mula mengenal Islam sejak berusia tujuh tahun menerusi kawannya di sekolah rendah.

Sejak detik itu, kata Eilisha, dia cuba mengikut serba sedikit amalan dilakukan oleh kawan-kawannya sebelum memutuskan untuk memeluk Islam ketika berusia 13 tahun.

Menurut Eilisha, dia bersyukur kerana hasratnya itu disokong oleh kedua-dua ibu bapanya yang juga sebenarnya terlebih dahulu memeluk agama Islam berbanding dirinya.

"Dulu saya Kristian dan juga kedua-dua ibu bapa saya. Sebenarnya daddy saya sudah lama nak peluk Islam cuma mommy saya ketika itu belum bersedia untuk bertukar agama.

"Namun selepas satu kejadian berlaku, barulah ibu saya terbuka untuk memeluk Islam. Setahun selepas itu kami adik beradik memeluk Islam cumanya tak semua kerana tiga daripada lima sahaja yang bersetuju.

"Saya tertarik dengan agama Islam kerana saya percaya bahawa tuhan itu satu dan tiada tuhan selain Allah. Saya mula minat dengan agama Islam ketika usia tujuh tahun apabila bergaul dengan kawan-kawan yang beragama Islam.

"Saya suka cara mereka malah saya juga kadang-kadang ada ikut cara mereka seperti baca doa sebelum makan dan juga ketika saya berusia 12 tahun saya sudah cuba untuk berpuasa tapi tak penuh," katanya yang akan membuat penampilan pertamanya di temasya Sukan Sea Kemboja Mei ini.

Dalam pada itu, atlet berusia 17 tahun itu ketika ditanya berkenaan pembabitannya dalam sukan terjun, minatnya hadir selepas dicabar oleh ibunya yang juga merupakan bekas atlet terjun wanita Sarawak Victory Emmy.

"Semuanya bermula apabila saya dipilih menjadi penerjun ketika sekolah rendah. Ibu dan jurulatih bertanya sama ada saya benar-benar minat sukan terjun dan saya jawab ya.

"Tetapi ibu saya cakap jangan sesekali menyesali keputusan anda untuk meneruskan aktiviti terjun, tetapi ingat ia tidak selalunya mudah," katanya turut berterima kasih kepada bapanya, Muhammad Abrar Raj yang disifatkan sebagai tonggak kekuatannya.

Tiada ulasan: