"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pramugari berkhidmat 67 tahun, meninggal dunia

Agensi
BETTE Nash masih bertugas pada usia 81 tahun, pada 2017. FOTO fail AFP
BETTE Nash masih bertugas pada usia 81 tahun, pada 2017. FOTO fail AFP
Washington: Pramugari paling lama berkhidmat di dunia, Bette Nash, meninggal dunia pada usia 88 tahun selepas hampir 70 tahun berkhidmat dalam kerjaya itu, lapor BBC.

Menurut laporan The Guardian, Nash berkhidmat sebagai kru kabin selama 67 tahun.

Berita itu dikongsi oleh majikannya, American Airlines, yang meratapi kematiannya dalam catatan di X.

"Dia bermula (bertugas sebagai pramugari) pada 1957 dan memegang Rekod Dunia Guinness untuk pramugari paling lama berkhidmat.

"Bette (Nash) memberi inspirasi kepada generasi pramugari. Terbang tinggi, Bette (Nash)," kata syarikat penerbangan itu.

Nash memulakan kerjayanya pada usia 21 tahun dengan Eastern Airlines, pelopor American Airlines, dan bekerja dalam penerbangan ulang-alik antara Washington DC, tempat dia tinggal, dan Boston.

Dia lebih suka laluan itu kerana ia membolehkannya bermalam di rumah, setiap malam.

Wanita ini menjadi pemandangan biasa kepada penerbangan yang kerap di laluan itu. Dia tidak pernah secara rasmi bersara daripada jawatannya.

Menurut media AS yang lain, Nash meninggal dunia pada 17 Mei di hospital selepas baru-baru ini didiagnosis dengan kanser payudara.

Persatuan Pramugari Profesional, kesatuan yang mewakili Nash, memberitahu CBS bahawa pihaknya sedih dengan kematian wanita itu.

"Fikiran kami bersama keluarga dan rakannya semasa masa sukar ini. Bette (Nash) akan sentiasa menjadi sebahagian daripada sejarah kami dan dia tidak akan dilupakan," katanya.

Tiada ulasan: