"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

AWAS!! Ketibaan warga asing meningkat di lapangan terbang sempena tarikh akhir RTK 2.0

Malaysiakini

Peningkatan bilangan pekerja asing yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur adalah disebabkan oleh beberapa majikan yang mengejar tarikh akhir untuk membawa masuk pekerja asing mereka di bawah Program Rekalibrasi Tenaga Kerja (RTK) 2.0.

Dalam satu kenyataan, Jabatan Imigresen menyatakan bahawa jumlah ketibaan pekerja asing telah meningkat sejak 22 Mei dan dijangka terus meningkat menjelang tarikh akhir esok.

"Sebagai perbandingan, dalam keadaan biasa, ketibaan harian pekerja asing adalah di antara 500-1000 orang.

"Bilangan ketibaan mula meningkat sehingga 2,500 orang sehari pada 22 Mei 2024 dan seterusnya pada 27 Mei 2024 telah meningkat sehingga 4,000-4,500 orang sehari.

"Jabatan ini menjangkakan bilangan ketibaan akan terus meningkat sehingga 31 Mei 2024 berdasarkan makluman dari syarikat penerbangan yang akan meningkatkan jumlah penerbangan mereka bagi memenuhi permintaan," kata kenyataan itu.

Jabatan Imigresen bekerjasama dengan Malaysia Airports Holdings Berhad untuk menangani kesesakan itu.

Langkah yang diambil termasuk menambah bilangan kaunter untuk mempercepatkan proses semakan dan pengesahan serta menambah lebih ramai pegawai imigresen untuk menguruskan kemasukan pekerja asing yang besar.

Pada Mac lalu, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata kementeriannya tidak akan melanjutkan tarikh akhir 31 Mei untuk mengambil pekerja asing melalui RTK 2.0

Tiada ulasan: