"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Imam bazar Ramadan tak patut samseng

Tindakan seorang lelaki yang mendakwa dia seorang imam ketika menghalang penyokong Pakatan Harapan memasuki bazar Ramadan di Kluang pada Ahad lalu sama sekali menyalahi akhlak seorang Muslim.

Penolong Setiausaha DAP Johor, Sheikh Omar Ali, berkata lagak "kasar dan samseng" itu juga tidak menepati adab pekerti orang Melayu.

"Tindakan kasar dan lagak samseng ditunjukkan itu bukanlah akhlak yang dianjurkan oleh Islam mahupun adab pekerti Melayu sekalipun pelaku melaung-laungkan kalimah: saya imam, saya imam.

"Ia hanyalah amalan budak-budak Umno yang mendapat restu pemimpin mereka," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sheikh Omar bersama beberapa penyokong pembangkang hadir untuk mengedarkan buah kurma kepada pengunjung di bazar Ramadan Kluang.

Turut hadir, Anggota Parlimen Kluang, Liew Chin Tong.

Bagaimanapun mereka disekat daripada memasuki bahagian jualan barangan kering dan pakaian.

Tak suka keganasan

Seorang daripada lelaki terbabit beberapa kali beristighfar dan mendakwa dia seorang "imam" dan mengarahkan mereka beredar dari situ.

Insiden itu yang sempat dirakam juga menjadi tular dan menghasilkan klip video parodi yang melucukan.

Kata Sheikh Omar, kenyataan dua pemimpin Umno Johor - iaitu Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim dan Exco Pendidikan, Penerangan, Pembangunan Usahawan Dan Koperasi Negeri Johor Md Jais Sarday - mempertahankan tindakan "imam" terbabit adalah sesuatu yang malang.

"Razali dan Jais sepatutnya lebih tegas dan kembali kepada persoalan pokok - adakah mereka bersetuju dengan tindakan dilakukan pemuda tersebut ke atas anggota parlimen Kluang?

"Adakah mereka bersetuju dengan tindakan melarang seorang wakil rakyat memasuki bazar Ramadan yang merupakan kawasan awam?

"Adakah Razali dan Md Jais bersetuju bahawa anggota Umno perlu menguasai bazar Ramadan mengatasi pihak berkuasa tempatan sehinga berlaku lagak samseng yang tiada kawalan?" katanya.


Berdasarkan reaksi setakat ini, kata Sheikh Omar, Razali dan Md Jais tidak sedikit pun menunjukkan rasa bersalah atas tindakan ala samseng oleh pihak terbabit, sebaliknya seperti selalu menyalahkan DAP.

"Apa yang berlaku semasa kami mengedarkan kurma di Bazar Ramadhan Kluang cukup menggambarkan bahawa majoriti rakyat tidak suka kepada keganasan dan budaya samseng.

"Rakyat mahukan keamanan, kerukunan, semangat muhibbah dan budaya saling hormat-menghormati," katanya.
-malaysiakini

Tiada ulasan: