"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lelaki mengaku 'imam' halau rombongan PH di bazar Ramadan

MALAYSIA DATELINE
Lelaki mengaku imam
Sekumpulan lelaki (berkopiah biru) bertindak kasar dengan menghalau rombongan ziarah Pakatan Harapan (PH) di bazar Ramadan Kluang sehingga mencetuskan kekecohan lewat petang semalam.

Dalam insiden sekitar jam 6.45 petang semalam, sekumpulan lelaki tiba-tiba menghalau dan memaki hamun rombongan PH yang mengedarkam kurma kepada pengunjung dan peniaga bazar.

Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong turut dikasari kumpulan tersebut sehingga kaca matanya terjatuh, lapor Roketkini.

Pembantu Khas Ahli Parlimen Kluang, Sheikh Omar Ali berkata, sebelum insiden tercetus, edaran kurma berjalan dengan baik, muhibah dan penuh semangat silaturahim.

“Namun kami amat kesal dengan apa yang berlaku setibanya kami di bahagian gerai menjual pakaian.

“Kami telah dimaki hamun, dikasari dan dihalau oleh sekumpulan pemuda.

“Salah seorang dari kalangan mereka dapat saya kenalpasti sebagai individu yang sama pernah menghalang kami memasuki bazar ramadan Bandar Kluang pada 2014 lalu yang lebih dikenali sebagai insiden ‘mana surat?’,” jelasnya.

Video insiden berkenaan kemudian tular di media sosial.

Seorang lelaki yang bertindak sebagai ketua menghalang rombongan itu beberapa kali menyebut "saya imam, saya imam".

Kejadian seperti itu kata Sheikh Omar amat tidak wajar dan melampau.

“Bulan Ramadan yang mulia ini tidak wajar dicemari dengan kebencian, kekerasan dan kata-kata kesat serta kekasaran,” ujarnya.

Menurutnya, rombongan PH tidak menghadapi sebarang masalah ketika berada di bahagian makanan.

Beliau difahamkan, kawasan bazar yang dibahagian kepada dua bahagian itu diuruskan oleh dua urusetia yang berlainan.

“Kami ucapkan terima kasih kepada urusetia Bazar Ramadhan yang menguruskan bahagian gerai menjual juadah makanan dan kuih-muih,” katanya.

Rentetan dari peristiwa itu, dua laporan polis telah dibuat di Ibu Pejabat Daerah Polis Kluang pada jam 10.40 dan 11.45 malam tadi.

Tiada ulasan: