"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahli Parlimen Baling Abdul Azeez Rahim cabar Dr Mahathir

Kata saya penyamun tapi kenapa tidak dituduh? Azeez cabar Dr M

Ahli Parlimen Baling Abdul Azeez Rahim hari ini membidas Dr Mahathir Mohamad (Bebas - Langkawi) kerana mendakwa beliau mencuri dana Tabung Haji tetapi tidak pernah didakwa ketika pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan.

"Untuk maklumat YB Langkawi, saya tidak ada satu kes pun dituduh atas Tabung Haji.

"Satu kes pun tidak ada. Go check the facts sir (Pergi periksa fakta kamu tuan).

"YB Langkawi waktu duduk di sana tunjuk kat muka saya, itu lah dia, penyamun, penyangak Tabung Haji ada di sini. Tapi, hakikatnya saya tidak pernah ada sebarang tuduhan," katanya ketika membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Abdul Azeez mengecam Mahathir setelah bekas perdana menteri itu cuba mencelah dan meminta laluan.

Beliau kemudian mencabar orang kuat Mahathir, Maszlee Malik (Bebas-Simpang Rengam) untuk mencari di internet dan membuktikan bahawa beliau ada dituduh berhubung sebarang kesalahan berkaitan Tabung Haji.

Untuk rekod, Abdul Azeez sedang berdepan 13 tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram yang berkaitan dengan projek jalan raya di Perak dan Kedah.

Pihak pendakwaan belum mengenakan sebarang pertuduhan berkaitan dengan Tabung Haji terhadap Abdul Azeez ketika kerajaan Pakatan Harapan di bawah pemerintahan Mahathir yang tumbang pada Februari, sekaligus menamatkan tempoh pemerintahan 22 bulannya.

Abdul Azeez, dalam perbahasannya, sebelum itu dengan bersungguh-sungguh menyatakan bahawa dia tidak melakukan sebarang kesalahan semasa memegang jawatan sebagai pengerusi Tabung Haji dari tahun 2013 hingga 2018.

Kajian bebas oleh PriceWaterhouseCoopers pada tahun 2018 mendapati bahawa liabiliti Tabung Haji melebihi nilai asetnya, yang bermaksud bahawa ia tidak boleh membayar dividen selaras ian dengan Akta Tabung Haji 1995.

Namun, pihak pengurusan Tabung Haji ketika era BN didakwa menyembunyikan kerugian yang ditanggung itu dan sengaja menunjukkan lebihan untuk membayar dividen.

Bank Negara pada tahun 2016 juga memberi amaran mengenai defisit yang semakin meningkat.

Abdul Azeez mengakui bahawa Bank Negara ada memberi peringatan kepada Tabung Haji tetapi menyatakan bahawa mereka bukannya berada di bawah Bank Negara dan tidak beroperasi seperti sebuah bank.

Dia mempertahankan bahawa lembaga Tabung Haji mempunyai kuasa untuk memutuskan dividen yang mahu dibayar badan itu.

Di bawah kerajaan PH, Tabung Haji memindahkan aset anak syarikat yang mengalami kerugiannya kepada Menteri Kewangan Diperbadankan untuk memastikan ia mempunyai wang berlebihan untuk membayar dividen.

Abdul Azeez mendakwa pemindahan aset sebagai "menjual" Tabung Haji.

Maszlee kemudian mencelah, dan berkata bahawa dia menyahut cabaran Abdul Azeez tetapi ketika pemimpin Umno itu memberi laluan kepadanya, Maszlee memberitahu bahawa dia membenarkan Mahathir bercakap bagi pihaknya.

Maszlee: Tadi Baling minta saya mencelah.

Abdul Azeez: Ya, pasal kes itu.

Maszlee: Saya bagi hak saya kepada Langkawi untuk mewakili.

Abdul Azeez: Ey..tak boleh lah macam itu. Ini bukan tukar batton. I give it to you.

Maszlee: You must be a gentleman.

Abdul Azeez: Tak boleh. Yang di-Pertua, saya ada bukti maklumat Harapan membohong.

Maszlee: Kalau Baling anak jantan, sila berdepan dengan Tun (Dr Mahathir).

Abdul Azeez: No... tidak saya tak bagi.

Dalam ucapan perbahasan, Abdul Azeez turut menuntut supaya sebuah Suruhajaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat Tabung Haji.

Menurut kelaziman perbahasan parlimen, parti boleh menetapkan ahli parlimen pilihan mereka untuk berbahas dan mereka tidak boleh diganggu kecuali jika diberi kebenaran oleh speaker.

Namun, ketika Maria Chin Abdullah (PKR- Petaling Jaya) membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong mewakili pihak pembangkang, dia memberi laluan kepada Dr Mahathir supaya bekas perdana menteri untuk boleh memberi jawapan kepada Abdul Azeez.

Mahathir kemudian berkata jika Abdul Azeez yakin PH telah melakukan kesalahan dalam kes Tabung Haji, dia harus membuat laporan polis.

"Setakat kita tahu memberi penjelasan dalam dewan ini tidak mempunyai kesan.

"Nak dengar pun susah juga kerana dia cakap terlalu kuat, sehingga telinga saya bengang,” katanya.

Tiada ulasan: