"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Prof Agus: Kerajaan ini perlu pergi

FAZLI RADZI

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang begitu nekad mengumumkan pembatalan Ordinan Darurat tanpa perkenan Yang di-Pertuan Agong perlu berundur, kata Pensyarah kanan Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff.

Beliau menegaskan kerajaan yang baik ialah kerajaan yang mendukung keluhuran undang-undang dan berintegriti.

“Dalam keadaan sekarang, saya melihat ada empat pilihan: Semua menteri kerajaan PN meletakkan jawatan, bubar Dewan Rakyat, Agong lantik PM baharu setelah pembangkang berjaya yakinkan Baginda Agong mempunyai majoriti, dan Baginda Agong mengisytiharkan Mageran.

“Kerajaan ini perlu pergi. Ternyata darurat yang bertujuan untuk mengatasi pandemik gagal. Rakyat kecewa dengan cara pengurusan Covid-19.

“Rakyat bertanya sampai bila tidak bekerja, berapa lama lagi harus duduk di rumah, bagaimana nasib hidup mereka seterusnya, berapa lama lagi masa untuk mengurangkan kes yang meningkat ini?

“Saya tidak nampak kerajaan PN ada upaya untuk menjawab positif pertanyaan rakyat di atas,” tegasnya hari ini.

Tiada ulasan: