"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes kehilangan pelajar Pos Tohoi, Gua Musang Kelantan: Kita hipokrit?

Nik Aziz Afiq Abdul
Kemana hilang deria rasa kita?
Jika anda seorang ayah, anda akan terasa.
Jika anda seorang ibu, anda akan terasa.
Jika anda seorang kakak, adik, abang, anda akan terasa.
Jika anda seorang anak Kelantan, anda akan terasa.
Jika anda seorang manusia, anda akan terasa!

Namun apa yang berlaku ialah kita semua hilang deria rasa. Kes kehilangan 7 orang anak Orang Asli Pos Tohoi, Gua Musang, Kelantan ibarat bukan isu besar bagi kita. Kenapa?

Masih ingat beberapa kes kehilangan kanak-kanak di negara kita? Bagaimana cepat dan dahsyatnya cara kita menunjukkan prihatin pada isu tersebut. Sana sini poster ditampal. Pelbagai medium digunakan. Negara berkabung!
Hairan bilamana seorang kanak-kanak hilang, dikhuatiri diculik, seluruh negara bersedih namun bila 7 orang kanak-kanak hilang serentak di dalam hutan, kemudian terdapat pandangan mengatakan diculik kita berdiam diri! Kita membisu!

Kenapa? Kerana anak yang hilang tu bukan anak Melayu?

Kenapa? Kerana anak yang hilang tu anak Orang Asli diceruk hulu Kelantan?

Kenapa? Apa lagi yang mahu dijadikan alasan?

Kita hipokrit dan pentingkan diri. Itu jawapan paling tepat.

Menginsafi keadaan ini, saya dan 19 orang rakan yang terdiri dari kalangan mahasiswa, anak muda, aktivis rakyat, dari negeri Kelantan dan beberapa negeri lain akan cuba membuang rasa pentingkan diri itu dengan menyatakan simpati dan kebersamaan pada mereka. Kami ambil keputusan untuk mengadakan satu ziarah kemanusiaan, bermalam selama satu malam disana pada hujung minggu didalam bulan ini.

Ziarah ini bertujuan memberi sokongan moral, menggerakkan satu munajat khas perdana bersama masyarakat setempat, juga bercadang mengadakan jamuan penghormatan buat orang kampung serta anggota keselamatan yang bertungkus lumus mengadakan operasi mencari sejak hari pertama.

Benar tindakan kami ini terlalu terlambat. Namun inilah upaya kami dari tidak berbuat apa-apa, duduk selesa dan mematikan deria kemanusiaan kami.

Namun kekangan berlaku apabila kami, yang bergerak tanpa memakai nama mana-mana organisasi tidak dapat menampung kos perbelanjaan bagi menjalankan misi ini. Kami berjaya mengumpul 20 orang anak muda yang bersemangat. Namun masing-masing majoriti terdiri dari kalangan mahasiswa mahasiswi yang tidak berkemampuan. Bahasa mudah kami cuma punyai hati yang penuh cinta bersama poket yang "penuh kosong".

Sekiranya anda mempunyai rasa seperti kami, yang merasakan tiada dan tidak patut ada anak dari mana-mana bangsa, kaum, agama dan etnik harus diperlakukan begini, yang merasakan getirnya ahli keluarga menerima kehilangan kami menggalakkan anda menyertai dengan menghulurkan sumbangan kewangan seikhlas hati.

Kos pengangkutan pacuan 4 roda yang kami pinjam, makan minum peserta, sumbangan buat keluarga dan penduduk kampung, jamuan penghormatan menelan belanja ribuan ringgit. Bagi memastikan ketelusan pengaliran dana sumbangan ini, sebuah laporan lengkap akan diberikan buat setiap penderma untuk dinilai.

Sila dan tanpa perlu rasa kekok untuk hubungi saya di talian 0177144750 sekiranya terdapat sebarang persoalan
-malaysianinsider-

Tiada ulasan: