"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dilema Umno, tiada seorangpun yang benar-benar selamat

Hazlan Zakaria
Walaupun mereka mungkin merasa gembira dengan apa sahaja ganjaran yang diberikan kepada mereka oleh kepimpinan parti yang terdesak terus memegang kuasa, pemimpin BN seharusnya tahu kalau bekas TPM Muhyiddin Yassin pun boleh jatuh, apatah lagi mereka.

Pemimpin yang boleh menyingkirkan orang bawahan hanya kerana-kerana pentingkan diri dan mengabaikan kebajikan pengikut mereka merupakan pemimpin yang tidak boleh diharap apatah lagi dihormati, kerana mereka boleh menggunakan sesiapa sahaja untuk melindungi kepentingan mereka sendiri.

Ini ialah pengajaran yang ramai dalam BN perlu sedari ketika mereka terus tidak berbuat apa-apa sedangkan ada antara mereka yang bertanyakan soalan yang sah kepada mereka yang berkuasa terus dipinggirkan dan yang lebih buruk, menjadi mangsa.

Ramai pemimpin BN terus mendiamkan diri apabila ada antara mereka yang dipancung dan disingkirkan daripada struktur parti hanya kerana ‘jenayah’ mempersoalkan orang atasan mereka, walaupun mempunyai sebab baik yang kukuh untuk bertanyakan soalan-soalan itu.

Sebab sah yang bukan hanya menyentuh tadbir urus parti tetapi juga ada kemungkinan salah urus dana parti dan salah guna kedudukan rasmi.

Ramai yang dibayar dan berdiamnya mereka adalah balasan bayaran tu tetapi ada juga yang mungkin masih berharap yang sekiranya mereka menjauhkan diri daripada kekecohan ini, mereka akan terus kekal selamat dalam kedudukan mereka dan terus dapat makan daripada pemberi dalaman parti.

Walaupun benar, hakikat yang kepimpinan tidak teragak-agak memberikan ganjaran kepada mereka yang setia malah kesetiaan yang diminta oleh parti tanpa keseimbangan periksa dan betulkan, bermakna mereka tidak akan teragak-agak juga untuk menyingkirkan sesiapa sahaja.

Bagi pemimpin yang mengabaikan soalan sah dari pengikut mereka dan mereka yang hanya menjaga kepentingan ahli selagi mana kepentingan mereka turut terjaga dan tidak teragak-agak untuk membuang orang sekiranya mereka percaya tindakan itu dapat mengekalkan kekuasaan mereka.

Mereka tidak lagi punya maruah dan tiada lagi layak dihormati.

Dan kerana itu mereka yang mendiamkan diri dan telah dibayar untuk mendiamkan diri mungkin akan menemui diri mereka satu hari nanti menerima balasan.

Kerana mereka yang tiada maruah tidak lagi boleh diharap akan bertindak bermaruah dan akan melakukan apa sahaja untuk melindungi diri mereka sendiri.

Perlu diingati yang Muhyiddin dahulunya pernah setia kepada Perdana Menteri Najib Razak dan merupakan orang kanannya dalam usaha menjatuhkan bekas presiden Umno Abdullah Badawi.

Muhyiddin yang bertanggungjawab membantu menyingkirkan Abdullah dan Najib nampaknya tidak teragak-agak melakukan perkara yang sama kepada bekas TPM itu.

Sekiranya Najib boleh berbuat demikian kerana orang kanan yang paling dipercayainya, dia boleh berbuat demikian kepada sesiapa sahaja dan dia akan melakukannya, ketika dia menjadi semakin terdesak. Inilah dilema yang dihadapi oleh Umno kini.

Tetapi akan sentiasa ada mereka yang rela menerima bayaran dan ganjaran jangka pendek untuk terus menyokong pemimpin mereka dan mungkin inilah amaran terakhir kematian kepada parti.

Apa sahaja harapan untuk menyelematkan parti hanya boleh dilakukan dengan niat yang baik dan integriti.

Komen dan cadangan boleh dihantar kepada penulis di hazlan@hckmedia.com

Tiada ulasan: