"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Video rakaman rogol laris dijual

PETALING JAYA: Rakaman video insiden rogol dijual secara berleluasa di Uttar Pradesh, sebuah negeri di utara India, menjadikannya paling tidak selamat untuk wanita.

Video serangan seksual terhadap wanita dan kanak-kanak perempuan, berdurasi 30 saat hingga 5 minit, dijual melalui media sosial antara RM3 dan RM9 setiap satu.

Times of India melaporkan pelaku seks merakam perbuatan itu untuk memeras ugut mangsa dan keluarganya dengan menyebarkannya dalam Internet jika melapor kejadian itu kepada polis.

Bagaimanapun, rakaman itu kemudiannya dikesan dijual dalam pasaran gelap.

Timbalan Ketua Polis bandar Agra, Ajay Sharma, memberitahu Reuters, pihaknya sedar kewujudan jualan rakaman dan dalam usaha mengambil tindakan sewajarnya, tetapi berkata ia bukan semudah yang disangka.

“Kami mengambil tindakan yang sewajarnya tetapi ia agak sukar, kerana jualan yang berlaku dalam pasaran gelap,” kata Ajay.

Negeri Uttar Pradesh merekod kes rogol paling banyak dan dikenali antara lokasi paling tidak selamat untuk wanita.

Sebelum ini seorang wanita dan anak perempuannya berusia 14 tahun diseret dari kenderaan mereka di sebuah lebuh raya utama, sebelum dirogol beramai-ramai selama berjam-jam.

Media tempatan melaporkan, polis tidak bertindak balas terhadap panggilan bantuan.

Minggu lalu, akhbar Indian Express melaporkan seorang lagi wanita dirogol di Uttar Pradesh dan kejadian itu dirakam dalam telefon pelaku.

Ketua Menteri Uttar Pradesh, Akhilesh Yadav dikritik atas jenayah kekerasan terhadap wanita yang semakin berleluasa di negeri itu, diikuti hashtag #LawlessUP di Twitter.

Pada 2014, sebanyak 337,922 laporan keganasan terhadap wanita termasuk rogol, pencabulan dan penculikan dilaporkan, meningkat 9 % daripada tahun sebelumnya.
-fmt

Tiada ulasan: