"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Telefon Pintar Android Bernilai RM15 (Gambar)

Hairi Ariff

Berdasarkan tajuk sahaja kami yakin anda mungkin tidak percaya bagaimana sebuah telefon pintar dapat dijual dengan harga yang sebegitu rendah. Dengan harga RM15, Freedom 251 berjaya menawarkan sebuah telefon pintar Android dengan skrin 4-inci serta cip pemprosesan quad-core.

Syarikat Ringing Bells yang berpangkalan di India ini mulanya menerima pelbagai persepsi negatif serta dikatakan scam berikutan pengumuman harga yang tidak masuk akal. Nampaknya Ringing Bells berjaya membuktikan kepada syarikat-syarikat lain bahawa mereka benar-benar serious dengan harga yang ditawarkan.
Sebanyak 5000 unit daripada 75 juta yang diterima telah dihantar kepada mereka yang membuat pra-tempahan. Bagaimana mereka ingin memenuhi permintaan orang ramai masih menjadi tanda tanya namun CEO kepada Ringging Bells, Mohit Goel tetap positif dengan perkembangan syarikat ini.

Jika harga yang dijual RM15, berapa pula harga kos Freedom 251? Nampaknya syarikat ini mengambil pendekatan yang berbeza dengan menyerap kos kerugian setiap penjualan telefon.
Mohit Goel berkata harga pembuatan sebuah Freedom 251 adalah sekitar RM83 manakala setiap penjualan sebuah Freedom 251 syarikat mereka akan rugi sekitar RM15 selepas ditolak beberapa kos.

Dana daripada beberapa pihak serta kerajaan India membuatkan Mohit Goel kekal positif dengan keuntungan penjualan Freedom 251 pada jangka masa yang panjang.

Dalam pada itu, syarikat ini bakal mengeluarkan LED TV termurah dunia setelah berjaya mengeluarkan telefon pintar termurah dunia. Beberapa pihak masih ‘skeptical’ dengan operasi bisnes syarikat ini yang berkemungkinan merupakan menjadi salah satu skim Ponzi.
-detikdaily.net

Tiada ulasan: