Tren RM5.7 bilion dari China dibeli tanpa tender terbuka, kata persatuan pekerja KTM
Pembelian-pembelian ini boleh dianggap tidak memenuhi spesifikasi teknikal, komersial dan kehendak KTMB. Ianya dibuat berdasarkan kehendak Kementerian Pengangkutan sendiri bukannya KTMB sebagai ‘needs and user'.– Gambar Facebook, 30 Mei, 2018.
KERAJAAN terdahulu didakwa membuat pembelian set tren bernilai RM5.7 bilion secara terus dari China tanpa tender terbuka.
Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) (KPPKTMB) Abdul Razak Md Hassan berkata, berdasarkan rekod KTMB, pembelian terdiri daripada 30 unit set tren jenis “Six Car Seat” bernilai RM1.9 billion yang dibeli pada 2012; dan 10 unit set tren jenis “Electric Train Seat” (ETS) bernilai RM507 juta (pada 2013).
Pembelian juga meliputi sembilan jenis ETS bernilai RM1.1 bilion (pada 2019); 13 unit set tren “Deisel Multiple Unit” bernilai RM1.5 bilion (pada 2019); dan 38 unit “Maintenance Six Car Seat” bernilai RM750 juta (sepanjang tempoh pembelian).
“Pembelian-pembelian ini boleh dianggap tidak memenuhi spesifikasi teknikal, komersial dan kehendak KTMB. Ianya dibuat berdasarkan kehendak Kementerian Pengangkutan sendiri bukannya KTMB sebagai ‘needs and user’,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Kesatuan itu berkata tindakan kerajaan terdahulu yang memfokuskan pembelian set tren terus dari China menggambarkan seolah-olah Malaysia ‘mengkiblatkan’ sistem kereta api dari negara itu, sedangkan produk antarabangsa dari negara lain mempunyai kualiti dari sudut teknikal dan komersial yang lebih baik.
Menteri Hal Ehwal Ekonomi yang baru dilantik Mohamed Azmin Ali baru-baru ini berkata tiada lagi sistem rundingan terus dan tender terhad bagi perolehan projek-projek mega akan datang dan ia mesti dilakukan secara terbuka dan telus.
Dalam pada itu, KPPKTMB juga meminta kerajaan mengkaji semula projek Landasan Kereta api Berkembar Lembah Klang (KVDT) fasa 2 yang mana pemberian tender harus dibuat secara terbuka.
Ini kerana, katanya, terdapat kelewatan dari pihak kontraktor bagi projek KVDT fasa 1 sehingga berlaku kelewatan pembukaan depoh di KL Sentral.
Selain itu kesatuan itu juga berharap kerja-kerja pembuatan dan penyelenggaraan akan diberikan keutamaan kepada KTMB sendiri, dan sekiranya KTMB tiada keupayaan, maka syarikat tempatan perlu diberi keutamaan. – Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan