"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perlukah Putrajaya pada menteri dari Kelantan, T'ganu?

N Faizal Ghazali
Kelantan dan Terengganu memilih untuk tidak memihak kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu yang menyaksikan gabungan diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad berkenaan menawan Putrajaya.

Malah, bercanggah dengan jangkaan awal, HARAPAN gagal memenangi satu kerusi pun di kedua-dua negeri berkenaan.

Di dewan undangan negeri (DUN) Kelantan dan Terengganu, yang tinggal dan terselamat cuma PAS dan Umno.

Justeru muncul polemik mengenai sejauh mana Dr Mahathir - selaku perdana menteri - perlu melantik wakil dari negeri itu untuk dibawa ke dalam jemaah menteri.

Semalam, pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kelantan melontarkan cadangan dengan mengemukakan tiga nama untuk diangkat sebagai menteri atau timbalan menteri.

Sambil menelaah cadangan itu, Malaysiakini berkesempatan mendapat pandangan daripada dua penganalisis politik tempatan yang memberi pandangan berbeza dalam persoalan berkenaan.

Bagi Profesor Dr Awang Azman Awang Pawi, sebaik-baik menteri yang dilantik, mereka perlu bertitik tolak daripada kemenangan dalam pilihan raya.

Banyak calon lain

Kata ahli akademik Universiti Malaya itu, melantik tokoh parti yang kalah dalam PRU menyertai kabinet adalah bawaan budaya Umno yang tidak baik untuk dicontohi.

"Ramai lagi calon lain yang menang boleh diangkat dan diketengahkan sebagai bakat baru dalam kabinet.

"Jika pelantikan individu yang tewas dilakukan juga, maka calon yang menang seolah-olah dinafikan haknya dalam dunia demokrasi.

"Banyak calon dari negeri lain boleh diberikan ganjaran dengan lantikan sebagai ahli kabinet kerana prestasi negeri itu jauh lebih baik," katanya kepada Malaysiakini.
Dr Mahathir mengumumkan secara berperingkat jemaah menterinya selepas mengangkat sumpah jawatan di depan Yang di-Pertuan Agong pada 10 Mei lalu.

Selain Dr Mahathir sebagai menteri dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menjadi timbalannya, 10 orang pemimpin HARAPAN turut diberikan portfolio masing-masing.

Lantikan lain akan dibuat selepas ini.

Putrajaya menetapkan sasaran melantik 25 orang menteri dan mungin menambahnya sehingga had maksimum 30 orang. Saiz kabinet semasa zaman Datuk Seri Najib Razak ialah 35 orang.

Menteri jadi penghubung

Awang Azman berkata, berdasarkan prestasi semasa Dr Mahathir mungkin boleh melihat kepada bekas calon HARAPAN untuk DUN Chempaka, Nik Omar Nik Abdul Aziz, untuk dipertimbangkan bagi mewakili Kelantan.

"Ini kerana walaupun Nik Omar kalah, dia berjaya melonjakkan imej Islam sederhana di mata rakyat Malaysia dan memberi kesan terhadap kemenangan HARAPAN di negeri-negeri lain," katanya.

Namun, kata Awang Azman, banyak pertimbangan lain yang perlu diteliti dan perdana menteri tidak boleh tunduk kepada rayuan-rayuan bersifat emosi daripada mana-mana pihak.

Menurut Awang Azman pemilihan tokoh yang salah untuk menduduki jawatan menteri hanya akan menyebabkan krisis kepercayaan rakyat terhadap kerajaan.

Kesannya, kata beliau, HARAPAN boleh menjadi gabungan parti yang rapuh.
Sementara itu pensyarah kanan Sekolah Perdana Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali (gambar) berpendapat, sebagai kerajaan pusat HARAPAN sukar mengawal selia pentadbiran dan pembangunan di Kelantan dan Terengganu.

Justeru katanya, amat tepat pada masa dan tempatnya jika perdana menteri dapat melantik sekurang-kurangnya seorang menteri dan seorang timbalan menteri dari kedua-dua negeri berkenaan.

"Menteri dan timbalan menteri ini boleh berperanan sebagai penghubung antara kerajaan persekutuan dengan rakyat di Kelantan dan Terengganu tanpa mengetepikan peranan kerajaan negeri masing-masing atau mengambil hak negeri.

"Selain itu, dengan adanya menteri dari Kelantan dan Terengganu, rakyat di kedua-dua negeri terbabit secara tidak langsung mempunyai wakil dalam kerajaan persekutuan," katanya.

DUN Kelantan mempunyai 45 kerusi dan daripada jumlah itu PAS menguasai 37 daripadanya. Baki lapan lagi dimenangi calon BN.

Di Terengganu pula PAS memenangi 22 kerusi DUN dan baki 10 lagi dikuasai BN.

PAS mentadbir Kelantan sejak PRU kelapan yang diadakan pada 1990, manakala di Terengganu parti itu sempat memerintah negeri terbabit selama sepenggal pada 1999 sebelum BN kembali merampasnya pada PRU ke-11 pada 2004.

Tiada ulasan: