"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Firasat W.S Rendra tentang Anwar dan Mahathir

MUAMMAR QADDAFI MOHD NASIR 
Seniman Agung Indonesia, W.S Rendra, beliau pernah menyebut kepada Anwar yang merupakan sahabat karib beliau dengan mengatakan;

“Anwar, Mahathir mengejar waktu, anda mempunyai waktu, semoga, anda menang akhirnya.”

Kata-kata ini sudah lama, tidak tahu tarikh bila ia disebut cuma ia diceritakan kembali oleh Anwar pada 2006.

Kenyataan Tun Mahathir sebelum ini buat aku tersentak, beliau pernah sebut masanya tidak lama, beliau mengejar waktu untuk memulihkan kembali Malaysia yang rosak.

Bila dikenang kembali apa yang Rendra sebut, yang mana pada waktu itu kita mungkin fikir kenyataan ni macam biasa-biasa sahaja, Tun Mahathir bukan lagi PM, apa yang beliau perlu kejar, beliau sudah bersara.

Kemudiannya pada usia 93 tahun, Tun kembali untuk membina kembali Malaysia yang dirosakkan Najib dan pimpinan BN, kerosakan yang ada sangat banyak dan usia Tun hampir satu abad.

Ternyata, ada kebenaran terhadap ungkapan kata-kata Rendra, Tun mengejar waktu yang beliau ada untuk bina kembali Malaysia,

Dan Anwar, ramai orang silap anggap Anwar kini macam “bangsawan” yang menanti diserahkan kuasa dengan mudah, Mahathir buat segala kerja dan nanti beliau akan naik sebagai PM tanpa perlu bersusah payah.

Silap tuan-tuan, kenyataan “Semoga kamu menang akhirnya” oleh Rendra tidak datang percuma.

Ingat tak apa Sheikh Deedat beritahu Zakir Naik saat akhir usia beliau, bisik beliau kepada Dr. Zakir, “My son you have achieve in four years what took me 40 years”.

Dr Zakir balas, “Kejayaan saya dalam tempoh 4 tahun kerana asas yang dibina oleh anda selama 40 tahun, tanpa tapak yang dibina oleh anda saya mungkin akan mengambil masa 44 tahun”.

Begitulah kejayaan kita pada hari ini, kemenangan pada PRU14 ini tidak bermula dengan usaha dari 2016-2018, sebaliknya asasnya dibina pada 2008 waktu tertubuhnya Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh Dato Seri Anwar Ibrahim.

Tidak kurang dengan usaha sejak zaman reformasi yang kini menghampiri 20 tahun perjalanannya. Menafikan sumbangan besar ini saya kira adalah satu kesilapan yang sangat besar

Tapak ini akhirnya mendapat sentuhan akhir daripada Tun Mahathir yang seterusnya membawa kepada kemenangan bergaya Pakatan Harapan.

Kerana itu juga nama nama tokoh seperti Ustaz Fadhil Noor, Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Karpal Singh, tidak harus kita lupakan dan pisahkan daripada kejayaan ini.

Tiada ulasan: