"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nik Abduh malukan ayahandanya, kata netizen marah kerana minta kemudahan PBT untuk kenduri anak

BORHAN AHMAD

Permohonan Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Nik Mohd Abduh Nik Aziz kepada Majlis Bandaran Kota Bharu bagi majlis kenduri kahwin anaknya mendapat kecaman warga maya.

Tambahan lagi selepas MPKB – Bandaraya Islam mengesahkan kebenaran permohonan itu kepada pihak berkuasa tempatan itu.

Yang Dipertua MPKB-BRI, Rosnazli Amin, mengesahkan mengenai permohonan bekas ketua Pemuda Pas itu kepada Malaysiakini.

Katanya permohonan berkenaan dikemukakan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) terbabit melalui sepucuk surat.

“Pejabat saya terima surat itu,” katanya ringkas ketika dihubungi Malaysiakini, hari ini.

Permohonan melalui surat bertarikh 20 September itu dibuat atas nama keluarga besar Nikmatillah sempena perkahwinan anakanda beliau pada 24 September 2022 hari ini.

MPKB_BRI diminta menyediakan perkhidmatan pengurusan sisa pepejal (sampah), kerusi meja, hiasan bunga dan penguatkuasaan kawalan lalu lintas.

Surat Nik Abduh kepada MPKB-BRI yang ditularkan.

Ekoran itu, Nik Abduh diserang bertalu-talu oleh para pengguna laman sosial.

Bagi Jeesmi Mohamed, tindakan Nik Abduh ini, “Memalukan arwah tok guru nik abdul aziz jer dia ni.”

Munir Maktar pula berkata, “Iman tak dapat diwarisi..“

Sahib AtTrolaki pula menggunakan bahasa pendokong Pas ketika menyerang Nik Abduh apabila menulis, “mana boleh guna harta awam untuk diri sendiri syeikh Nik Mohamad Abduh, enta tak ingat ka pesan almarhum ayah enta TG Nik Aziz Rahmatullah alaih“

Bagi sesetengah pengguna media sosial bahasa yang digunakan oleh Nik Abduh ketika membuat permohonan itu bukannya bahasa memohon kerana kerajaan negeri adalah di bawah Pas tetapi bahasa mengarah.

Hassan Khamis menulis, “Tengok pada surat tu bukan mohon tapi mcm mengarahkan pbt sediakan kemudahan kerusi meja, bunga, kawalan lalulintas dan pungut sisa pepejal.. guna aset gomen utk kenduri bekwoh anok..”

Bagi pihak yang lain pula, tindakan Nik Abduh tersebut adalah satu bentuk korupsi yang bersarang dalam masyarakat kita.

Mohd Sanusi Yusuf menulis, “Ini adalah salah bentuk korupsi dalam masyarakat kita. Ahli Parlimen Bachok ni patut beli naskah buku yang baru dilancarkan oleh Raja Nazrin bertajuk ‘Korupsi dan Kemunafikan Dalam Politik Melayu’ karangan Profesor Emiritus Tan Sri Dr Mohd Kamal Hassan. Kalau YB Nik Abduh baca buku ni pasti dia insaf…. “

Tiada ulasan: